شناسهٔ خبر: 50419507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری:

روحانیت در ترویج تزکیه و مکارم اخلاقی نقش‌ اساسی دارند

ابراهیم شریفی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام کامل‌ترین تالی آیات قرآن است، گفت: امروز نقش تزکیه طلاب کم شده است این در حالی‌ است که روحانیت در ترویج تزکیه و مکارم اخلاقی نقش‌ اساسی دارند.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله احمد مبلغی، امروز پنجم آبان ماه، در نشست مجازی «راهبرد تأثیرگذاری حوزه علمیه خواهران در ارتقای اخلاق و معنویت آحاد جامعه» با بیان اینکه ظهور و تولد بشر با انبیا و نبوت شکل گرفته و این خط نبوت به حضرت ابراهیم(ع) رسیده و کمال‌یافتگی پیدا کرده سپس نبی مکرم اسلام ظرفیت اکمل و اشرف نبوت را ایجاد کرده است، اظهار کرد: اهل‌ بیت(ع) راه نبوت را با سطحی عالمانه، معصومانه و بدون خطا به جامعه منعکس کردند و بعد در درجه آخر علما و روحانیت ادامه‌دهنده مسیر نبوت البته به شکل غیرمعصومانه هستند.

وی با بیان اینکه علما و روحانیت، جانشینان انبیا هستند و هر چند وظایف آنان در سطح و سیره انبیا نیست، اما در مسیر انبیا هستند، بر لزوم الگوگیری و شناخت وظایف نبی مکرم اسلام و عمل به آن از سوی روحانیت تأکید کرد و ادامه داد: وظایف پیامبر(ص) در آیات قرآن قابل استخراج است؛ در فرازی از آیه دوم سوره جمعه «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» مهم‌ترین و برجسته‌ترین نقش انبیا بیان شده است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری اولین نقش پیامبر(ص) را تلاوت و تفسیر قرآن دانست و با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام برجسته‌ترین و عالی‌ترین تالی آیات قرآن بود، گفت: وقتی بحث قرآن می‌آید توجه به سمت تلاوت می‌رود، اما روحانیت در کنار تلاوت باید آیات را مطابق زندگی بشر تطبیق دهند.

مبلغی نقش دیگر انبیا و نبی مکرم اسلام را تزکیه دانست و گفت: امروز نقش تزکیه طلاب کم شده است، این در حالی‌ است که روحانیت در ترویج تزکیه و مکارم اخلاقی نقش‌ اساسی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری دیگر نقش نبی مکرم اسلام را تعلیم کتاب و حکمت برشمرد و گفت: پیامبر(ص) تعلیم کتاب می‌کرد، اما مصدر تشریع بود و نقصی در نگاه او وجود نداشت و تعلیمی که توسط پیامبر(ص) از قرآن بیان می‌شد در سطح معصومانه بود.

وی با اشاره به اینکه اگر روحانی با قرآن نباشد جانشینی خوب برای پیامبر(ص) البته در سطح غیرمعصومانه، نخواهد بود، افزود: شأن پیامبر(ص) این بود که کتاب قرآن را تعلیم می‌داد و حکمت‌ها را بیان می‌کرد، چراکه حکمت اندیشه محکم است و وظیفه روحانیت بیان حکمت است تا عقل جامعه با حکمت آرایش یابد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه رفتارهای پیامبر(ص) به‌عنوان الگو، مدل دقیق ارزشی برای یک زندگی مطلوب الهی و کلید هدایت است، افزود: روحانیت رفتار خود را بر اساس سیره نبوی شکل دهد، چراکه روحانیت نیز الگوی مردم است و مردمی بودن روحانیت، پیش‌نیاز الگوگیری مردم است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام محبت اهل‌ بیت(ع) را نقطه اصلی قرار داده و می‌فرمود من در قبال مسئولیت فقط مودت اهل‌ بیت(ع) را می‌خواهم، گفت: روحانیت زمینه محبت و مودت اهل‌ بیت(ع) را فراهم کنند و زمینه‌ساز مودت قربی باشند.

انتهای پیام

نظر شما