شناسهٔ خبر: 50419481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان مطرح کرد:

عیب‌پوشی و احترام متقابل، رمز تداوم زندگی زناشویی

ابراهیم شریفی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان عمل به معروف‌های دینی را لازمه زندگی مطلوب زناشویی دانست و گفت: احترام و محبت متقابل و عیب‌پوشی موجب تداوم زندگی زناشویی می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام رضا حقیان، در نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در خانواده» ویژه خواهران طلبه مدارس علمیه لرستان، ضمن تشریح شرایط امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و خانواده، اظهار کرد: زندگی تکنیک‌ها و مهارت‌هایی دارد که بدون فراگرفتن آنها نمی‌توانیم خانواده و زندگی سعادتمندانه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: زندگی امروز را می‌توان به رانندگی تشبیه کرد، در جاهایی نباید با سرعت برویم و در بعضی جاها باید سرعت و دقت لازم را داشته باشیم، اگر اصول زندگی به مانند اصول راهنمایی و رانندگی در زندگی انسان پیاده شود، زندگی سعادتمندی خواهد داشت و ثمره آن فرزندانی ارزشمند خواهد بود.

حقیان بیان کرد: در کشورهایی مانند ژاپن پیشرفت‌هایی در این زمینه داشتند، که ما کمتر از این پیشرفت‌ها استفاده کردیم، در ژاپن گواهی‌نامه ازدواج صادر می‌شود یعنی پسر و دختر در شرف ازدواج باید یک‌سری دوره‌ها را بگذرانند تا بتوانند این گواهی‌نامه را بگیرند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان با اشاره به بالا رفتن آمار طلاق توافقی در استان لرستان و اینکه در یکی از شهرهای استان در یک ماه ۵۰ طلاق توافقی اتفاق افتاد که خیلی نگران‌کننده است، افزود: همچنین در ژاپن گواهی‌نامه فرزندآوری و فرزندپروری پس از گذراندن برخی دوره‌های خاص برای والدین صادر می‌شود که والدین پس از دریافت این گواهی‌نامه‌ها می‌توانند فرزند داشته باشند.

حقیان با تأکید بر اینکه جای این موارد در کشور ما بسیار خالی بوده و به همین دلیل است که آمار بزه‌کاری و انحرافات نسبت به جمعیت کشور بسیار بالاست، اضافه کرد: یک‌سری اصول و تکنیک‌ها در دستورات و آموزه‌های دینی ما وجود دارد که در عرصه زندگی و برای یک زندگی سعادتمند و توأم با آسایش و آرامش به آن‌ها نیاز داریم که اولین معروف در عرصه زندگی به‌ویژه زندگی خانوادگی احترام متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر است که این اصل در عرصه‌های دیگر مانند اجتماع و محیط آموزشی نیز لازم است.

وی با اشاره به اینکه محبت متقابل زن و مرد معروف دیگر است که در اسلام به آن و ابراز آن تأکید شده است، افزود: معروف بعدی عیب‌پوشی متقابل است، ممکن است در وجود همسر ما عیبی وجود داشته باشد، ما مجاز نیستیم آن‌را بیان کنیم؛ به تعبیر قرآن کریم زن و مرد لباس یکدیگر هستند پس ما نیز باید ذات و ماهیت لباس را برای یکدیگر حفظ کنیم.

حقیان گذشت و همکاری متقابل، همدردی متقابل، آراستگی متقابل و خوش اخلاقی متقابل را از دیگر معروف‌هایی دانست که لازم است در زندگی مشترک به آن‌ها توجه شود و گفت: امروزه به‌ لحاظ پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی داریم زمینه آسایش در هر زمینه‌ای فراهم شده اما با وجود این همه آسایش در خیلی از خانه‌ها آرامش وجود ندارد.

انتهای پیام

نظر شما