شناسهٔ خبر: 50418548 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی؛

رایزنی آمریکا برای تشکیل یک جبهه متحد در قبال ایران/ توافق باقری با انریکه مورا درباره زمان شروع مذاکرات

صاحب‌خبر -
رایزنی آمریکا برای تشکیل یک جبهه متحد در قبال ایران/ توافق باقری با انریکه مورا درباره زمان شروع مذاکرات
خبرگزاری آریا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت آمریکا به دنبال تشکیل یک جبهه‌ متحد در قبال ایران است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتدپرس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد دولت آمریکا به دنبال هماهنگی با سه کشور اروپایی برای تشکیل یک «جبهه متحد» در قبال ایران است.
جیک سالیوان در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر اروپایی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: جو بایدن با شرکای اروپایی یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان، سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: بخشی از دلایلی که رئیس‌جمهور (جو بایدن) می‌خواهد از فرصت برای هماهنگی نزدیک با شرکای اروپایی خود، به ویژه با سه کشور اروپایی که بخشی از مذاکرات هستند، استفاده کند، این است که ما پس از چهار سال اختلاف در سیاست ایران در دولت گذشته (آمریکا)، یک جبهه متحد داشته باشیم.
جیک سالیوان در ادامه تاکید کرد٬ بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش برای دولت آمریکا یک اولویت اصلی محسوب می‌شود.
سالیوان در ادامه اضافه کرد: در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک محدودیت‌های قابل توجه و اساسی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال می‌شد. ما روی برنامه هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی قرار داده بودیم، اکنون آن محدودیت‌ها را نداریم چون دیگر چنین توافقی را نداریم.
او با این حال گفت: ما باور داریم همچنان فرصتی برای حل این (مساله) از طریق دیپلماتیک وجود دارد.
تاکنون شش دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با حضور ایران، روسیه، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است.

ماکرون خواستار پایبندی ایران به برجام شد
رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با همتای چینی خود، بدون اشاره به تعهدات اعضای برجام در قبال برنامه هسته‌ای ایران، تنها به این نکته اشاره کرده که ایران باید به فعالیت‌هایی که در تناقض با مفاد برجام است، پایان دهد.
طبق بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خود بدون اشاره به‌ کم‌کاری‌های غرب از ایران خواست تا به مفاد برجام پایبند باشد.
دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) طی یک تماس تلفنی با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در خصوص طیفی از موضوعات از جمله افغانستان و ایران و دسترسی به بازار چین گفت‌وگو کردند.
بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بخشی از بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه به گفت‌وگوی شی و ماکرون درباره بحث هسته‌ای ایران نیز اشاره شده است.
طبق این گزارش، امانوئل ماکرون در این گفت‌وگو بدون اشاره به تعهدات اعضای برجام در قبال برنامه هسته‌ای ایران تنها به این نکته اشاره کرده است که ایران باید به فعالیت‌هایی که در تناقض با مفاد برجام است، پایان دهد.

توافق باقری با انریکه مورا درباره زمان شروع مذاکرات
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق کردیم پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون جوزپ بورل در مقر اتحادیه اروپا دیدار کرد.
باقری و مورا پشت درهای بسته در ساختمان اتحادیه اروپا در بروکسل گفتگو کردند.
علی باقری در صفحه توییتر خود با اشاره به دیدارش با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در این ارتباط نوشت: «‏گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم.
توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای مستقیم با اعضای اروپایی برجام

شبکه «پرس تی‌وی» به نقل از یک منبع گزارش داد برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی، ایران رسماً آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، در تهران یا در پایتخت‌های این سه کشور اعلام کرده است.
«پرس تی‌وی» گزارش داد برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی، ایران رسماً آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای 2015 در تهران یا در پایتخت‌های این سه کشور اعلام کرده است.
طبق این گزارش، یک منبع آگاه از تلاش‌های دیپلماتیک «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در بروکسل، بلژیک در گفت‌وگو با این شبکه، ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان را رد کرد.
به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه طرف اروپایی توافق هسته‌ای اعلام کرده است.
این منبع افزود که ایران از سه کشور اروپایی برای سفر به تهران دعوت کرده یا برای چنین گفت‌وگوهایی پیشنهاد سفر به پایتخت‌های این سه کشور را داده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

امیرعبداللهیان: مذاکره سه جانبه هسته‌ای با طرف‌های اروپایی نداریم و نخواهیم داشت

وزیر امورخارجه گفت: به زودی مذاکرات وین آغاز خواهد شد و با چهار به علاوه یک گفتگو‌ها را از سر می‌گیریم.
امیرعبداللهیان در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران آغاز کرده ایم افزود: گفتگو‌های بین معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان با آقای انریکه مورا شروع شد و امروز آقای دکتر باقری در بروکسل برای تکمیل گفتگو‌ها حضور دارد.
وی گفت: ما با آقای انریکه مورا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مورد این گفتگو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با چهار بعلاوه یک خواهیم شد چگونه مذاکره کنیم و چگونه بر مسائل تمرکز کنیم که اولاً همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند ثانیاً برگشتن آن‌ها به برجام آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه افزود: اینکه چگونه همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام بر می‌گردند نشان خواهد داد که تحریم‌های ذیل برجام درباره جمهوری اسلامی ایران به طور کامل برداشته خواهد شد.
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم از نقطه برون رفت به مذاکرات وین بازگردیم، اما در عین حال فرمتی را که در مذاکرات وین شکل گرفته است قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفتگوی‌های امروز معاون سیاسی وزارت خارجه با آقای مورا و مسئولین اتحادیه اروپا درباره اینکه در چه تاریخی وارد گفتگو و مذاکره با چهار بعلاوه یک شویم تصمیم می‌گیریم.
امیرعبداللهیان گفت: این زمان دیر نخواهد بود و به زودی مذاکرات آغاز خواهد شد و با چهار بعلاوه یک گفتگو‌ها را از سر می‌گیریم.

گروسی به ایران می‌آید/ بازگشت ایران به تعهداتش منوط به بازگشت کامل همه طرف هاست
وزیر امور خارجه از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در روز‌های آینده خبرداد.
امیرعبداللهیان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی افزود: اولاً ما قصد نداریم رفت و آمد‌های آقای گروسی را به ایران هیجانی کنیم و به مسائل طبیعی که در همکاری بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد گره بزنیم.
وزیر امور خارجه گفت: ما یک توافق کلی داریم که بین آژانس و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و بر اساس آن تاریخ‌هایی برای سفر آقای اسلامی به آژانس بین المللی اتمی تعیین و برعکس زمان‌هایی برای سفر آقای گروسی به تهران مشخص می‌شود.
وی افزود: لذا اصل اینکه در آینده آقای گروسی به تهران سفر خواهد کرد قطعی است، اما ذکر تاریخ و زمان آن چندان اهمیت ندارد.
امیرعبداللهیان گفت: در این سفر بحث‌های فنی متناسب با توافقات دنبال خواهد شد و رفت و آمد‌ها هم انجام می‌شود.
وزیر امور خارجه گفت: اگر همه طرف‌ها به تعهدات کامل برجامی خود برگردند، قطعا ما نیز به تمام تعهدات مان برمی گردیم.
امیرعبداللهیان در ادامه نشست خبری و در پاسخ به موضوع توافق جدید و بازگشت طرفین به تعهدات شان در برجام گفت: بخشی به آمریکا مربوط می‌شود که باید آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد.
وزیر امور خارجه گفت: ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیستیم و مهم این است که نتیجه این بازگشت آیا به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود یا نه؟
وی افزود: آیا در راستای لغو تحریم‌ها باز خواهد گشت یا در راستای ایجاد محدودیت‌های جدید، ما فرض را بر این گذاشته ایم که براساس اظهارات مقامات آمریکایی در نیویورک که بایدن حسن نیت دارد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: گفتیم اگر چنین است حداقل آقای بایدن به نشانه حسن نیت 10 میلیارد دلار از اموال و دارایی‌هایی متعلق به ایران را آزاد کند، در شرایط مبارزه با کرونا در ایران و شرایطی که در جهان در این زمینه وجود دارد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر آقای بایدن اراده جدی دارد، باید این اراده به منصه ظهور برساند و ما بتوانیم باور کنیم که واقعا آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها جدی هستند.
وی گفت: هرچند آن چیزی که تعیین کننده است میز مذاکره است و هنر دیپلماتیک طرف ایرانی در کنار سایر طرف‌هایی که در کنار میز مذاکره حضور خواهند داشت، اما این که آیا به نتیجه و توافق قطعی خواهیم رسید این بستگی به روند مذاکرات، نیت و جدیت طرف‌های مقابل دارد.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که ما در جمهوری اسلامی ایران جدی هستیم گفت: اگر همه طرف‌ها به تعهدات کامل خود برگردند قطعا ما نیز به تمام تعهدات مان برمی گردیم.
وی گفت: دولت سیزدهم دولت عملگرا و نتیجه محور است و نتیجه برای ما مهم‌تر از حرف‌های زیبا زدن است.

نظر شما