شناسهٔ خبر: 50413510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در سفر یک‌روزه دکتر طهرانچی به قم چه گذشت؟

دکتر طهرانچی: باتوجه به اینکه در سال شمسی جاری دو نیمه شعبان داریم، از این فرصت حسن استفاده را انجام داده‌ایم تا بتوانیم یک حرکت جدی در حوزه مهدویت داشته باشیم. نگاه ما به مهدویت در عرصه تربیت اجتماعی جوانان و اتکا به کانون اسلامی و ولایت‌فقیه است

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در سفر خود به استان قم با آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید استان دیدار و گفت‌وگو کرد. او در بخشی از این دیدار با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ‌»این سند به‌دنبال پنج چرخش تحول‌آفرین است. در این سند «چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه‌محور به یادگیری تعالی‌بخش عمیق، کاربردی، فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی درکنار ارتقای شاخص کارآمادگی و مهارت‌های موردنیاز»، «چرخش تحول‌آفرین از اقتصاد شهریه‌محور به پایداری اقتصادی مبتنی‌بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد»، «چرخش تحول‌آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار»، «چرخش تحول‌آفرین از عرضه‌محوری مقاله‌گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی‌تربیتی محلی و ملی» و «چرخش تحول‌آفرین از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی به توسعه‌کیفی همراه‌با بازمعماری واحدها مبتنی‌بر توجه به بعدمجازی» پیگیری می‌شود.»

او همچنین با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم‌انسانی اظهار داشت: «خوشبختانه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه در معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و امسال نیز اولین همایش بین‌المللی علوم‌انسانی و حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد تا بتوانیم با حضور اندیشمندان جهان اسلام در حوزه مبانی نظری علوم انسانی هم‌اندیشی کرده و گام‌های مثبتی برداریم.»

دکتر طهرانچی با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «باتوجه به اینکه در سال شمسی جاری دو نیمه شعبان داریم، از این فرصت حسن استفاده را انجام داده‌ایم تا بتوانیم یک حرکت جدی در حوزه مهدویت داشته باشیم. نگاه ما به مهدویت در عرصه تربیت اجتماعی جوانان و اتکا به کانون اسلامی و ولایت‌فقیه است، بنابراین برای ایام 13 رجب تا نیمه شعبان فعالیت‌های مهدوی درنظر گرفته‌ایم تا در این بازه یک‌ماهه همه 31 استان دانشگاه آزاد اسلامی درگیر موضوعات مربوط به مهدویت شوند.»

آیت‌الله نوری‌همدانی: ‌پرورش نخبگان علمی راه مقابله با تحریم‌ها است

آیت‌الله نوری‌همدانی نیز در این دیدار گفت: «امروز جهان هرآنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است، چون زمانی که اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود، دانشمندان مسلمان کتاب‌های فراوانی در علوم مختلف نوشتند و کسانی چون ابوریحان، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن‌سینا، جابربن حیان و... در مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) تربیت شدند.» وی خاطرنشان کرد: «پرورش نخبگان علمی درکنار برنامه‌ریزی صحیح در استفاده از سرمایه‌های داخلی بهترین راه مقابله با تحریم‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی است. فقاهت و تفقه در دین، مهم‌ترین موضوع در اسلام است، چون تا انسان فقیه نباشد، نمی‌تواند آموزه‌های قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) را درک و سپس برای مردم تبیین کند.»

دکتر طهرانچی: نسبت دانشگاه آزاد اسلامی قم با محیط استان در سند تحول لحاظ شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در بیست‌وششمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به تهیه سند ماموریت‌گرایی مبتنی‌بر آمایش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اظهار داشت: «تاکنون فعالیت واحدهای دانشگاهی به این صورت بود که واحد قم، طبس، یزد و... فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی یکسان انجام می‌دادند و پیوندی با زیست‌بوم خود نداشتند. در برش استانی سند، از واحدهای دانشگاهی خواسته‌ایم محیط درونی دانشگاه را با محیط بیرونی منطبق و هماهنگ کنند. باتوجه به اینکه شهر مقدس قم بورس چاپ و نشر کشور است، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند درکنار فعالیت‌های علمی خود، دانشکده مهارتی چاپ و نشر راه‌اندازی و به اقتصاد و مهارت‌افزایی این حوزه کمک کند.» او خاطرنشان کرد: «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، یک چارچوب دارد که پیش‌بینی کرده چه اتفاقاتی قرار است در حوزه‌های آموزش، پرورش، نظام تربیتی و... رخ دهد. براساس این سند، تناسب دانشگاه آزاد اسلامی با محیط استان و شهر قم دیده شده و موضوعاتی مانند صنعت چاپ، پرنده‌های تزئینی شهرستان کهک و مزیت‌های استان موردتوجه قرار گرفته است. همچنین راه‌اندازی کلینیک روانشناسی از اولویت‌های استان قم است و انتظار داریم این کلینیک هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا بتواند در زمینه ارائه خدمات روانشناسی به مردم قم و مهارت‌آموزی دانشجویان این رشته کمک کند.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

نظر شما