شناسهٔ خبر: 50412582 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز:

قانون مبارزه با قاچاق کالا در حوزه نهاده‌های دامی توسط دولت اجرایی نشد

اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: قانون مبارزه با قاچاق در خصوص نهاده‌های دامی اجرا نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه بعضی از نهاده های دامی کالای مجاز مشروط و بعضی دیگر کالای یارانه ای محسوب می شوند، گفت: قانونگذار مقررات و پیش‌بینی های خاصی را در خصوص فرآیند تجارت در نهاده های دامی در نظر گرفته است زیرا این کالاها همانند بسیاری دیگر از کالاها ضروری هستند.

وی ضمن اشاره به این موضوع از معدود مواردی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می شود، نهاده های دامی هستند، اظهار کرد: کالایی که از نهاده های دامی تولید می شود کالاهای اساسی هستند که مورد نیاز سفره مردم است.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه قانون مبارزه با قاچاق در خصوص نهاده های دامی اجرا نشده است، بیان کرد: تدابیری که قانون گذار در سال ۱۳۹۲ اتخاذ کرده است و حاصل مطالعات مجلس با همکاری دستگاه های دیگر بوده است در حوزه اجرا به درستی انجام نشده است.

وی یادآور شد: در هنگام اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق دولت یازدهم روی کار آمد و از آن زمان اجرای قانون به درستی اجرا نشد و حتی برخی افراد که مسئول این بخش ها بودند با مکاتباتی، مخالفت صریح خودشان را اعلام کردند. به عنوان نمونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت، رئیس اتاق بازرگانی و وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدا اعلام کردند اراده ای برای اجرای قانون مذکور ندارند.

اجتهادی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به سامانه هایی که قانون گذار برای تسهیل جلوگیری از قاچاق کالا در قانون آورده بود اشاره کرد و افزود: در ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق، موضوع سامانه شناسایی کالا پیش‌بینی شده بود. این سامانه فرآیند تجارت را رصد می کند.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بر اساس قانون دولت مکلف بود به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام مند آن سامانه الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا را ایجاد کند.

نظر شما