شناسهٔ خبر: 50412372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌کلنگ نصب واحدهای جدید نیروگاه مشهد به زمین می‌خورد‌

گروه استان‌ها- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد گفت: مذاکرات نصب و جایگزینی واحدهای جدید سیکل ترکیبی در نیروگاه مشهد بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت مالک انجام شده است و امیدواریم به زودی کلنگ نصب واحدهای جدید نیروگاه مشهد به زمین بخورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نیروگاه مشهد به عنوان نخستین واحد نیروگاهی خراسان بزرگ، در زمینی به وسعت 43 هکتار، در شرق مشهد مقدس ودر جوار بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، در ابتدای بلوار شهید عباسپور قرار دارد نیروگاه مشهد در سال‌ 1343 با نصب سه دستگاه دیزل تاسیس و راه اندازی شد و از سال 1345 تا 1362 با  ساخت  8 واحد نیروگاهی به روند تولید برق ادامه داد ، که در آن زمان به دلیل میزان نیاز کشور به برق و نیروگاه‌های موجود، در عمل جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌های استان  و تامین کننده اصلی برق خراسان بزرگ و شهرستان مشهد محاسبه می‌شود.

امیر طالبی طرقبه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: این نیروگاه در ابتدا درسال 1347 دو واحد بخار الین 12/5مگاواتی داشته، اما به‌ تدریج  در سال 1351 و 1353 ،دو واحد بخار اشکودا به ظرفیت هرکدام 60 مگاوات و واحدهای گازی  بی بی سی به ظرفیت نامی79 مگاوات و در آخر واحدهای گازی آلستوم به ظرفیت نامی 18/75 مگاوات هم به آن اضافه شد و ظرفیت نامی نیروگاه به 340 مگاوات افزایش یافت.

طالبی طرقبه افزود: واحد 2 الین که دومین واحد  قدیمی نیروگاهی کشور است، علی رغم عمر 54 ساله هنوز و در حال حاضر در مدار تولید قرار دارد و توان نامی این نیروگاه هم اکنون 328 مگاوات است.

وی افزود: به دلیل نیاز شبکه به برق تولیدی نیروگاه مشهد، در حال حاضر 3 واحد بخار  و 4 واحد گازی  این نیروگاه با فعالیت بیش از 300 نفر پرسنل در بخش‌های تولید، تعمیرات، اداری ، فعال می باشد.

مدیرعامل نیروگاه مشهد درباره عمر طولانی و لزوم احداث واحدهای جدید و افزایش راندمان نیروگاه، خاطرنشان کرد: نباید این موضوع را از نظر دور داشت که مسئله راندمان پایین نیروگاه‌های قدیمی در بیشتر موارد با طرح‌های بهینه سازی حل نمی‌شود، چراکه راندمان نیروگاه‌های قدیمی نمی‌تواند نسبت به رقمی که در طراحی اولیه پیش‌بینی ‌شده، تغییر چندانی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بهره وری واحدهای نیروگاه مشهد با راندمان 27 درصد ارزیابی می‌شود،که با اتکا به همین راندمان و ظرفیت، نیروگاه را در تمام طول پیک تابستان در مدار نگه داشتیم، چراکه خروج از شبکه به افت ولتاژ و خاموشی بیشتر در شهرستان مشهد منجر می‌شد.

طالبی طرقبه گفت: این مسئله به‌درستی نشان می‌دهد که سهم این نیروگاه در تامین برق مشهد غیرقابل‌ چشم‌پوشی است . به‌علاوه نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که این نیروگاه، به طور همزمان بر روی پست‌های 63 ، 132 کیلو ولت و خط 20 کیلو ولت داخلی شهرستان مشهد تولید برق می‌کند. تلاش ما برای افزایش راندمان با اتکا به تغییرات فنی و سطحی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش راندمان نیروگاه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات  نصب و جایگزینی واحدهای جدید سیکل ترکیبی در نیروگاه مشهد از سال گذشته تا به الان  بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت مالک  انجام شده است  و امیدواریم به زودی کلنگ نصب واحدهای جدید نیروگاه مشهد به زمین بخورد .

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد در پایان ابراز امیدواری کرد، با نصب واحد جدید در نیروگاه مشهد که به افزایش راندمان منجر شده و‌ تولید نیروگاه را نیز افزایش خواهد داد، نیاز خط 63 و 132 کیلو ولت شهر مشهد با امنیت بیشتری برای سال‌های آینده تامین خواهد شد.

انتهای پیام/281/ش

نظر شما