شناسهٔ خبر: 50411480 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری ایرنا:

دو مساله تبیین و امید باید تبدیل به سیاست راهبردی ایرنا شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: اگر دو مساله تبیین و امید تبدیل به سیاست راهبردی ایرنا شود، اتفاقات فرهنگی خوبی در کشور می‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز با حضور در ساختمان سازمان مرکزی ایرنا با علی نادری، مدیرعامل و جمعی از معاونان مجموعه دیدار و از اتاق خبر بازدید کرد. 

وی در دیدار با علی نادری، مدیرعامل ایرنا با تاکید بر این که رسانه‌ها باید مطالبه‌گری داشته باشند اظهار داشت: ایرنا اولین سازمانی بود که تصمیم گرفتم از آن بازدید داشته باشم. اگر می خواهیم در عرصه فرهنگ عمومی و موضوعات خرد کاری انجام دهیم، ۳۰ درصد ماموریت ما مربوط به ساماندهی سازمان های رسمی است. ۷۰ درصد دیگر آن مطالبه گری، فعال سازی و احیای ظرفیت های عمومی و مردمی است که این کار را به کمک رسانه می توانیم انجام دهیم. 
سیدمجید امامی بزرگترین چالش کشور در شرایط کنونی را امید و تبیین خواند و افزود: مقام معظم رهبری نیز در رهنمودهایشان به جهاد امید و جهاد تبیین اشاره داشتند. دلیل آمدن من به ایرنا این بود که بگویم مساله تبیین و امید اگر تبدیل به سیاست ایرنا و بطور کلی رسانه شود، اتفاقی فرهنگی خوبی در کشور می افتد. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: در حوزه فرهنگ عمومی اگر فقط بتوانم پیرامون دو موضوع سرمایه اجتماعی و امید کاری انجام دهم برایم کافی است و برای رسیدن به این هدف نیازمند کمک رسانه‌ها هستم. در همین راستا هفته آینده هم از معاونت سیاسی صداوسیما بازدیدی خواهم داشت. 
وی ضمن اهدای کتاب چهل سالگی در بیم و امید به مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: در این کتاب گفته‌ام که اگر واقع بین باشیم، امید به جامعه برمی گردد. نه بدبینی و نه خوشبینی هیچ کدام چاره راه نیستند. قبل از این که موضوعات امنیتی شود باید از طریق رسانه واقع بینانه با مردم صحبت کنیم. 
امامی با یادآوری این نکته که شورای فرهنگ عمومی با ایده مقام معظم رهبری تشکیل شده است گفت: ایشان فرمودند مسائل فرهنگی کلان زیاد است و مجموعه ای می‌خواهیم که به صورت تخصصی درباره فرهنگ عمومی جامعه فعالیت کند. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اگر ما در حوزه اخلاقیات عمومی، تغیرات هویتی و سبک زندگی چالش هایی داریم یکی از دلایل مهم آن کم‌کاری شورای فرهنگ عمومی است. این شورا اگر به درستی بالای سر حوزه رصد و دیده بانی ایستاده بود و زود هشدار می‌داد و درگیر کارهای روزمره نمی‌شد، این قدر موضوعات فرهنگی‌مان امنیتی نشده بود. 
وی با اشاره به این‌که موضوع تصمیمات اقتصادی نظام در شورای فرهنگ عمومی بررسی می‌شود تاکید کرد: قرار است کارگروهی با حضور مدیرعامل ایرنا، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی صداوسیما و معاون اقتصادی وزارت اقتصاد تشکیل بدهیم. نکته مهم این است که وزارت اقتصاد خود پیشقدم شده و از ما پیوست فرهنگی و رسانه‌ای خواسته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از این اتفاق استقبال کرد. قرار شد پیوست فرهنگی رسانه‌ای تصمیمات اقتصادی ظرف دو هفته تدوین شود.  
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر ضرورت پررنگ کردن تنوع و ظرفیت‌های زیست بومی هر استان گفت: مساله ما در استان‌ها برگزاری جلسه نیست. دغدغه ما این است که در هر استان چند نقاش صاحب سبک باقی مانده است. این مساله ربط ذاتی به شورا ندارد. ولی شورا در خدمت استان‌هاست تا ظرفیت های زیست بومی را پررنگ کند. سنت های فرهنگی را باید برجسته کنیم؛ چون این‌ها نماد اقتدار فرهنگی استان‌ها هستند. 
به گفته وی در اساسنامه جدید شورای فرهنگ عمومی کارگروه رسانه و فضای مجازی نیز پیش‌بینی شده است. 
در پایان این جلسه مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به رابطه سازنده خبرگزاری جمهوری اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ناظر به عملکرد شورای فرهنگی عمومی، تولیدات فرهنگی متناسب با زیست بوم هر استان باید بیشتر شود. ضروری است یک سیاست کلی در شورا تنظیم و با رویکرد مشخص به تولیدات هر زیست بوم رسیدگی شود. در این صورت مسئولان رسانه‌ای استان ها می‌دانند در چه حوزه‌ای بیشتر تولید فرهنگی داشته باشند. 
علی نادری افزود: اگر شورای فرهنگ عمومی در هر استان نمادهای هویت فرهنگی را مشخص کند، رسانه‌ها آن موارد را برجسته خواهند کرد. خبرنگاران می‌توانند با محوریت این سوژه‌ها گزارش مکتوب، تصویری و ویدئویی تهیه کنند. 
در پایان جلسه مقرر شد تفاهمنامه‌ای میان شورای فرهنگ عمومی کشور و خبرگزاری جمهوری اسلامی امضا شود.

نظر شما