شناسهٔ خبر: 50410435 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در نخستین نشست تخصصی هویت و پیشرفت مطرح شد؛

روستاها زادگاه بسیاری از قهرمانان ملی ما هستند

کشف استعدادها تنها توسط فدراسیون صورت نمی‌گیرد این فدراسیون ماهیت هماهنگی را دارد فدراسیون‌های تخصصی را داریم که آن فدراسیون‌ها باید برنامه‌ریزی‌های بسیار مناسبی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نخستین نشست تخصصی هویت و پیشرفت اندیشکدۀ هویت مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با مشارکت جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، دانشکده‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، دانشکدۀ رفاه، خبرگزاری‌های صداوسیما، فارس، مهر، تسنیم، مهر، میزان، آنا، نورنیوز، مشرق، پایگاه خبری سدید، جهان نیوز و موسسۀ رسانه‌ای خبر فوری باحضور «محمدتقی امیری خراسانی»، رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی و بازی­های بومی و محلی برگزار شد. وی در این نشست به بیان وضعیت فعلی نظام آموزشی نوآموزان در ایران پرداخت.

روستاها زادگاه بسیاری از قهرمانان ملی ما هستند

وی در ابتدای این نشست عنوان کرد: فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در ۱۳۸۴ تاسیس شد و رسالت این فدراسیون در ۲ سیاست اصلی برنامه‌ریزی‌ و دنبال می‌شود: ۱. توسعه‌ی ورزش‌های کلاسیک، اصطلاحاً فوتبال و والیبال (ورزش‌های رایج) در مناطق روستایی و عشایری ۲. توسعه و احیای ورزش و بازی‌های بومی و محلی. در مناطق روستایی و عشایری این یک‌ سخن کلیشه‌ای شده‌ است زیرا همه اطلاع دارند به چه میزان استعدادهای ناب ورزشی و چه در سایر حوزه‌ها از جمله فرهنگی، مذهبی، علمی و ... وجود دارد که در حال حاضر بسیاری از قهرمانان کشورمان از مناطق عشایر یا به‌ طور کلی روستازاده هستند، راه دوری نرویم بازگشتی داشته باشیم به هفته‌ی گذشته که قهرمانی کشتی داشتیم چه در آزاد و چه در فرنگی که برادر عزیزمان هادی عامل که همیشه از گزارش پر شورشان لذت می‌بریم و زندگی کردیم.

ایشان بسیاری از کشتی گیران را وقتی که کشتی­شان را گزارش می‌کردند و می‌گفتند: اهل فلان روستا و هم اکنون اهالی روستا، طرفداران و دوستان در منزل پدر و مادرشان منتظر هستند. کشف استعدادها تنها توسط فدراسیون صورت نمی‌گیرد این فدراسیون ماهیت هماهنگی را دارد فدراسیون‌های تخصصی را داریم که آن فدراسیون‌ها باید برنامه‌ریزی‌های بسیار مناسبی داشته و فدراسیون‌هایی را داریم که در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند و اگر فدراسیون‌ها فعالیت­شان را از گذشته بیشتر کنند و بقیه فدراسیون‌ها ورود بهتر و بیشتر و پررنگ­تری داشته باشند، مطمئناً می‌توانند اتفاقات بسیار مناسبی را رقم زنند.

ترویج فرهنگ ورزش منجر به ارتقاء سلامت سالمندان خواهد شد

امیری خراسانی در ادامه اظهار داشت: شاید در ذهن همه باشد عزیزانی که در مناطق روستایی و عشایر مشغول فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری هستند خود به‌ خود ورزش می‌کنند بله درست است اما یک نکته را باید دقت داشته‌ باشیم اصطلاحاً یک علمی با عنوان «علم ارگونومی» داریم و این یک علم کار است یعنی هنگامی که اگر اصول مکانیکی، غیر مکانیکی و حرکت­شناسی را درست رعایت نکنیم باعث می‌شود در آینده ناهنجاری حرکتی بسیاری پیدا کنیم. به عنوان نمونه اگر اکنون که پشت میز و صندلی هستیم، ارتفاع درستی نداشته باشیم، به‌ عنوان کارمند پشت‌ میزنشین در طول سالیان سال ممکن است ناهنجاری حرکتی پیدا کنیم.

شاید دقت کرده باشید افراد مسنی را در روستاها داریم که از لحاظ جسمانی فعال و زرنگ اما کمر خمیده‌ای دارند که به علم ارگونومی مرتبط می‌شود که وظیفه­مان در بخش همگانی افزایش سطح آگاهی برای حداقل چهار حرکت کششی مناسب، چهار حرکت قدرتی ایزومتریک که اصطلاحاً فرد می‌تواند بسیار ساده در منزل انجام دهد که این پیشگیری را داشته باشد که بهره‌وری در سن بالا بهتر از گذشته باشد.

ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی به تمام کشور تعلق دارد

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی تصریج کرد: یکی از نکات ویژه­ای که اگر بخواهیم به آن اشاره داشته باشیم، بحث ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی است. ابتدا نام این فدراسیون روستایی و عشایری بود و بعد به فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی تغییر یافت و مدت‌ها بعد اندکی میان افراد اختلاف شد و ابتدای عنوان قبلی و انتهای آن نام جدید را گرفته و ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی گذاشتند. به نظر بنده این یک اشتباه است که بسیاری می‌گویند ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی مختص روستا است چرا که اینها برای کل کشور است. همان‌طور که اعتقاد داریم ورزش‌هایی همانند فوتبال و والیبال برای شهر و روستا است نباید میان شهر و روستا مرزبندی کنیم. اگر بحث بازی‌های روستایی و عشایری بود به ۳۰% جمعیت جامعه‌ی ایران برمی‌گردد اما بازی‌های سنتی و بومی و محلی برای کل جمعیت کشورمان است.

اولویت دستگاه‌های مسئول باید احیاء و توسعه بازی­های اصیل باشد

این مقام مسئول تأکید کرد: مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) در سخنان گذشته تاکید داشتند و اخیراً هم سه هفته پیش قهرمان المپیک و پارالمپیک که برای دیدار ایشان رفتند، حضرت آقا در بخشی از فرمایشات­شان از مسئولین خواستند توجه ویژه­ای به ورزش‌های اصیل ایرانی همانند چوگان داشته باشند. مستحضر هستید در ابتدا کشور آذربایجان چوگان را به نام خود ثبت کرد که بعد از مدتی بر اساس تاریخچه بازی چوگان در ایران بویژه در دوره صفویه توانستند به یونسکو اثبات کنند که قدمت چوگان بسیار قدیمی‌تر از آذربایجان است که به نام ایران بازگشت اگر چه به قول یکی از کارشناسان وزرات میراث فرهنگی که می‌گفت: مهم نیست به نام چه فردی ثبت شده باشد، مهم آن است که متولی و صاحب آن باشیم و بتوانیم آن را توسعه بدهیم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر  به نسل جدید بگوییم بازی هفت‌ سنگ چند درصدشان بازی هفت سنگ را می‌دانند؟ در صورتی‌ که در دهه‌ی ۶۰ و تا حدودی ۷۰ همه بازی هفت‌ سنگ، الک ‌دولک، تیله بازی و ... را تجربه کرده‌اند. هم اکنون هندوستان، ارمنستان و حتی کره‌ جنوبی لیگ برتر هفت سنگ برگزار می‌کنند. باید در درجه اول احیاء و توسعه این نوع بازی­ها را در اولویت قرار دهیم.

بازی قلعه قوس با همکاری وزارت میراث فرهنگی ثبت ملی شد

امیری خراسانی خاطرنشان کرد: در حوزه بازی­های بومی و محلی بحث ثبت آن­ها بسیار مهم است. ما با همکاری وزارت میراث فرهنگی بازی قلعه قوس را ثبت ملی نمودیم که این بازی مورد علاقه شهید حاج قاسم سلیمانی بود. ما یک کلیپ آموزشی ۴ دقیقه­ای بازی قلعه قوس در خصوص حاج‌قاسم سلیمانی با زیرنویس انگلیسی و عربی تولید کرده­ایم که  انشاءالله با رونمایی از سند ثبت این اتفاق رقم می‌خورد. با آقای علی­پور؛ مدیرکل حفظ و ثبت در وزارت میراث فرهنگی به توافق رسیدیم که قرار شد تمام بازی­های بومی و محلی که به عنوان میراث ناملموس هستند در اختیار ما بگذارند تا آن­ها را احیا کنیم.

ریشۀ بسیاری از رشته‌های المپیکی، ورزش‌های بومی و محلی ملل است

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی در ادامه عنوان کرد: بحث مهم دیگر، بحث ترویج بازی­های بومی و محلی است. در بحث ترویج متأسفانه یا خوشبختانه بازی مورد توجه قرار می‌گیرد که ماهیت قهرمانی داشته باشد یعنی مسابقه، لیگ یا اینکه دارای کاپ باشد. چرا به‌ دنبال والیبال، کشتی و فوتبال می‌رویم؟ زیرا این ورزش‌ها صنعت هستند. این نکته را عرض کنم؛ بازی‌هایی داریم وقتی در قامت بازی قرار می‌گیرند بازی‌های بومی و محلی شده و وقتی ساختارمند می‌شوند به ورزش‌های سنتی تبدیل می‌شوند و در مرحله بعد ورزش‌های سنتی در چارچوب‌های قهرمانی شکل می‌گیرند یعنی به ورزش قهرمانی مبدل و به رقابت بین‌المللی و المپیک راه می‌یابند. بسیاری از رشته‌ها که در المپیک هستند یک زمانی در قالب بازی‌های محلی و بومی بودند و بتدریج رشد کردند.

بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های سنتی به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شوند

وی افزود: بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های سنتی در سه دسته حرکتی، ادراکی، حرکتی- ادراکی  تقسیم‌بندی می­شوند: ۱. برخی بازی‌ها کاملاً ادراکی و ذهنی هستند همانند شطرنج یا قلعه قوس ادراکی است ۲. برخی بازی‌ها کاملاً حرکتی هستند که  باید دوندگی و حرکت داشته باشیم همانند الختُر یا خروس جنگی، گرگم به هوا و... ۳. گونه‌ی دیگر بازی‌هایی هستند که ادراکی - حرکتی می‌باشند که به صورت همزمان ذهن و حرکت با هم عمل می‌کنند همانند هفت سنگ، دال پلان به نشانه­گیری، سرعت و چابکی نیاز دارد.

ورزش‌های سنتی و بازی‌های محلی و بومی بنیان خانواده‌ها را مستحکم می‌کند

امیری خراسانی تصریح کرد: ما می­توانیم در اماکن عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها ایستگاه‌های دائمی بازی بومی و محلی داشته باشیم به مانند ایستگاه ورزشی صبحگاهی یا عصرگاهی که هرازگاهی برنامه‌ریزی می‌شود بسیاری از بازی­ها زیرساخت آن‌چنانی نمی‌خواهند زیرا سالن یا تجهیزات لازم نیست. بسیاری از بازی‌ها می­تواند توسط پدر، مادر و خواهر و برادر حتی در خانه انجام دهند این­ها به تحکیم خانواده و نشاط اجتماعی کمک می‌کند.

نخستین بار در جهان سازمان لیگ ورزش‌های سنتی را راه‌اندازی کردیم

این مقام مسئول در ادامه گفت: به منظور پرورش استعدادهای ورزشی در سطح ملی و جهانی در بخش قهرمانی برای اولین‌ بار سازمان لیگ ورزش‌های سنتی را راه‌اندازی کردیم که روز سه‌شنبه ۲۷ مهر ماه قرعه‌کشی داریم یعنی در لیگ هفت سنگ آقایان و هفت سنگ بانوان، چوب­کشی آقایان و چوب­کشی بانوان را برگزار خواهیم کرد و در آینده این رشته‌ها اضافه خواهند شد. برای این بازی­ها هم اکنون ۲۰ تیم اعلام آمادگی کردند. این بازی­ها وقتی در ماهیت قهرمانی اتفاق بیفتد، خبر و اطلاع­رسانی می‌شود و در ادامه نسل جوان علاقه‌مند به انجام این بازی­ها می­شوند. مسابقات چوب­کشی یک ورزش قدرتی همانند پاورلیفتینگ یا مچ­اندازی که علاقه‌مندان خاصی را دارد، آینده‌ی خیلی خوبی پیش روی دارد. هم اکنون در چوب­کشی مسابقات بین‌المللی وجود دارد که هفت سنگ هم می‌تواند به این مرحله برسد و ماهیت بین‌المللی پیدا کند. برای ترویج و ثبت بازی­های بومی و محلی به نام ایران باید رویدادهای بین‌المللی را برگزار کرده و کشورهای همسایه دعوت شوند و با برگزاری مسابقات نشان دهیم که صاحب این ورزش‌ها می‌باشیم اگر تنها ثبت ملی کنیم ولی هیچ رویداد بین‌المللی نداشته باشد و در دیگر کشورها برگزار گردند در اذهان عمومی این شکل می­گیرد که  این رشته­ها محصول فلان کشور است و ایران شامل آن نمی‌شود چرا؟ چون در آن کشور نظاره­گر بودم و به ایران که رفتم هیچ‌وقت آن را مشاهده نکردم.

مراکز علمی و دانشگاهی باید قطب ترویج ورزش‌ها و بازی‌های سنتی باشند

وی تأکید کرد: در  بحث پژوهش درباره بازی­های بومی محلی باید بپذیریم که از ماجرا جا ماندیم نه این‌که به سمت پژوهش نرفته­ایم در حال حاضر این کار را انجام می‌دهیم وبینارهای خاص در این زمینه برای ارتقاء دانش ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی در هیئت‌های استانی برگزار کردیم و این را ادامه می‌دهیم برای اولین‌بار یک فراخوان چاپ مقاله در خصوص ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی به زبان انگلیسی را داده­ایم ولی این یک بازه‌ی زمانی بلند مدت دارد. فدراسیون ورزش­های روستایی و بازی های بومی محلی در پی آن است که مراکز علمی را مجاب کند که در حوزه نگارش و نشر کتب مختلف در حوزه بازی­های بومی محلی فعالیت بیشتری انجام دهند.  این مراکز یک بازوی توانمندی هستند که به ترویج بازی­های بومی و محلی کمک می­کنند.

امیری خراسانی خاطرنشان کرد: اینجانب به‌عنوان یک معلم دانشگاهی که حوزه‌ی تخصصی‌ام بیومکانیکی ورزشی است هم اکنون سه نفر از دانشجویانم در حوزه بازی­های بومی محلی در حال پژوهش هستند به‌عنوان مثال؛ یکی از دانشجویان در حال پژوهشی با عنوان «مقایسه‌ی ۸ هفته بازی الختُر با یک تمرین تعادلی» که برای افزایش تعادل ایستا و پویا است، می­باشد. همان‌طور که مستحضرید به‌ دنبال آن رفتیم که حتی بازی‌های بومی و محلی را در قامت یک بازی تمرینی وارد عرصه‌های قهرمانی کنیم یعنی این نتایج تحقیقاتی که آمد در مهد کودک، دبستان و دبیرستان به‌ جای آن به ورزش بچه­‌ها بی توجه باشند از این بازی‌ها استفاده خواهد شد زیرا خروجی جسمانی و ذهنی مناسبی دارد چون باعث ارتقای آمادگی جسمانی و ذهنی می‌شود. باید از یک جایی بحث پژوهش آغاز کرد که بنده همانطور که عرض کردم از خودم شروع کرده و دانشجوها را به این‌ سو سوق می‌دهم با این حال این‌ همه دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که می­توان آنها را به سمت و سوی تحقیق در حوزه بازی­های بومی محلی سوق داد. حتی می­توان با ترجمه کتب و پژوهش­هایی که در زمینه ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی در کشورهای دیگر صورت گرفته نکات مثبت و ارزشمند آنان برای تقویت و ترویج بازی بومی و محلی در ایران استفاده گردد.

ما باید برای همه‌ بازی‌های بومی محلی پژوهش‌های لازم را داشته‌ باشیم و براساس آن اطلاعات دقیق محتوای الکترونیک تولید کنیم و با توزیع آن می‌توانیم اتفاقات خوبی در راستای ترویج آن­ها رقم بزنیم.

فرهنگ ورزشی کشور را به زبان‌های مختلف جهان ترویج می‌کنیم

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که فدارسیون انجام داده 10 بازی و ورزش سنتی که عمومیت بیشتری در کشور دارد معرفی کردیم و اطلاعات را به زبان انگلیسی در اختیار سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ یا آیسسکو (ICECCO) قرار دادیم که ثبت شود و دوم آیسسکو هر سه سال نشست اعضا دارد که امسال آذر ماه در مصر خواهد بود که تولید محتوای الکترونیک لازم را آماده کرده تا همزمان در کنار آن نشست در اختیار کشورهای مهمان قرار دهیم زیرا اعضای آیسسکو کشورهای مسلمان هستند و سپس به مرحله‌ی یونسکو برویم و کشورهایی که عضو یونسکو هستند بتوانیم داده‌های­مان را در اختیارشان قرار دهیم به‌طور مثال بازی‌هایی که اصیل و ایرانی است هم در گام احیا و هم در گام توسعه موفق باشد.

اهتزار پرچم ایران در محافل بین‌المللی، تجلی اقتدار ملی است

امیری خراسانی در ادامه عنوان کرد: در گذشته در یک الی دو رشته فدراسیون در مسابقات بین­المللی عشایری و روستایی حضور داشت البته به اعتقاد ما در این مسابقات باید افراد حضور داشته باشند یعنی منظور از حضور افراد عشایری و روستایی نیست بلکه ورزش‌های عشایری و روستایی می‌باشد که قزاقستان در سال 2019 م. میزبان مسابقات بود که بعد از همه گیری کرونا همه‌ چیز متوقف شد.

وی افزود: تنها  دو مراسم است که پرچم کشور­ها به اهتزاز درمی‌آید یک مراسم دیپلماتیک رسمی دوم در میادین ورزشی.  هرگز در المپیادهای علمی پرچم هیچ کشوری بالا نمی‌رود و به‌ غیر از این  دو مورد جای دیگری مشاهده نمی‌کنیم. این بهترین فرصت است؛ هر چه پرچم جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های ورزشی به اهتزاز در آید برنامه دشمنان خنثی می­شود. لذا اگر در ورزش سرمایه‌گذاری مالی صورت بگیرد، هزینه نیست اگر که پرچم ایران بالا می‌آید و یک غرور ملی به ما دست می‌دهد پس سرمایه‌گذاری برای این غرور ملی می‌کنیم. چگونه است بعضی طرح‌ها که خروجی ندارند بر آن سرمایه‌گذاری می‌شود؟ برای چه این اتفاق نیفتد؟ البته تناسب باید هم درحوزه‌ی همگانی هم قهرمانی و هم حرفه‌ای رعایت شود که هم اکنون بیشترین پولی که در حرفه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود در ورزش حرفه‌ای است که خروجی و قهرمانی ندارد اکنون کشتی­گیران با پولی که می‌گیرند حساب کنید تا آن رشته ورزشی قهرمانی که هیچ حتی آسیایی هم نداشته باشد. بنابراین برای اهمیت دادن به ورزش­های بومی و محلی باید حتما سرمایه­گذاری مالی هدفمند صورت گیرد.

رشد و رونق ورزش­های سنتی در گروه حمایت مالی از این حوزه است

این مقام مسئول تأکید کرد: در زمینه‌ بازی­های بومی محلی چندین انجمن تشکیل شده است که این انجمن‌ها رسمیتی همانند فدراسیون بین‌المللی ندارند ولی یک انجمن ورزش‌ها و بازی‌های سنتی داریم که آقای جورن فرانسوی رئیس آن  است که دید آکادمیک دارد و در حقیقت بهتر از سایر انجمن‌ها عمل می‌کند که در این انجمن غلامرضا جعفری؛ رئیس‌ سابق فدراسیون به‌ عنوان نایب رئیس آسیای جنوبی در آن‌جا حضور دارند و همچنین بنده‌ نیز اخیراً در کمیته‌ی انجمن آسیایی عضو شدم که در مرحله‌ی رایزنی برای تشکیل انجمن آسیایی هستیم چون تا به حال انجمن آسیایی نداشته­ایم. لذا همانند سایر فدراسیون‌ها آن‌طور که فکر کنیم فدراسیون‌ها یا اتحادیه‌ی جهانی قوی که تحت نظر المپیک و امثال این باشد هنوز در زمینه بازی های بومی محلی نداریم.

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی در ادامه بیان کرد: کشوری که در حوزه ورزش‌های سنتی خوب کار کرده‌ است ترکیه می‌باشد که فدراسیون ورزش‌های قومیتی را ایجاد کرده‌ است و پسر آقای اردوغان رئیس آن است و به قدری هزینه می‌کند که حد و حساب ندارد و سایر رشته‌های ورزشی را در اذهان عمومی به نام خود ثبت کرده به طور مثال؛ ورزش کمانگیری روی اسب که در گذشته در مناطق لرستان و غرب کشور بوده‌ است به‌ گونه‌ای نشان داده می‌شود که صاحب آن ترکیه است. ما باید در معرفی ورزش­های بومی و سنتی خود بسیار فعال تر شویم اینجانب به عنوان متولی باید چنین مراسماتی را برگزار کنم و به کشورهای خارجی نشان دهیم این بازی‌ها و ورزش‌ها متعلق به کشور ایران است. بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که متأسفانه بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی اعلام آمادگی می کنند ولی چون پخش تلویزیونی ندارند به راحتی چون به صرفه نیست کناره­گیری می کنند به طور حتم اگر  پخش تلویزیونی داشت اسپانسر می‌شدند

لذا متأسفانه یا خوشبختانه به دولت تکیه کرده‌ایم بنابراین دولت باید با حمایت‌های مالی مناسب باعث رشد و رونق ورزش­های سنتی شود. در این ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی زمانی‌که آن نقش قهرمانی و بین‌المللی لیگ‌ها یا رویدادها شکل گرفت و بخش خصوصی وارد می‌شود و دیگر می‌توانیم از تکیه کردن به دولت به تدریج خارج شویم و بر روی پای خود بایستیم در حال حاضر بسیاری از رشته‌های ورزشی در جهان و در ایران روی پای خود ایستاده‌اند و استقلال مالی دارند. حساب کنید رشته‌های مدال آور یا رشته‌های پرطرفدار که دیگر عنوان نمی‌کنم که مبادا سوء تفاهم شود وضعیت شان چگونه است؟ با وجود بودجه و اسپانسر گلایه دارند که دولت باید بیشتر کمک کند، وضعیت فدارسیون ما را خودتان محاسبه نمایید. به‌ هر حال کار دلی تا جایی جلو  پیش می‌رود در این حوزه که ورزشی و فرهنگی است هزینه کردن مصرفی نیست زیرا  برای نسل آینده و همچنین برای حفظ و تقویت هویت ایرانی و اسلامی است.

تکرار ساخت سریال‌هایی مانند «ن.خ»، از اهمیت بالایی برخوردار است

امیری خراسانی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ­سازی  و جا انداختن بازی­های  بومی محلی در بین افراد جامعه در حال رایزنی با صدا و سیما هستیم به‌ هر حال شبکه‌ی ورزش باید برنامه‌ای ویژه در خصوص ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی داشته باشد علی­الخصوص شبکه‌ی ۳ البته برنامه‌ صبح و نشاط که تهیه کننده و کارگردان آن (نادر کاشانی و محمودرضا منتظری) به ما لطف دارند و در بسیاری از موارد برنامه­های ما را پوشش می‌دهد. همین عید امسال یک اتفاق خوبی که افتاد در سریال «ن.خ» بازی محلی «جورابین» به زیبایی به تصویر کشیده شد. در حالی که قبل از آن بسیاری نمی‌دانستند بازی جورابین چیست یا فیلم هایی که ماهیت محلی دارد مانند  سریال «پایتخت» و سریال‌های دیگر که نام نمی‌برم تا از قلم نیفتند قطعاً می­توانند در معرفی و برگزاری بازی بومی تاثیرگذار باشند. هنگامی که در خصوص مناطق کردنشین، بلوچ، عرب، آذری‌ زبان و ... یک سریال یا فیلمی ساخته می‌شود و در آن به جزئی از موارد فرهنگی همانند غذا، پوشش، آداب‌ و رسوم اشاره می‌شود، اگر ورزش­های مختص آنان هم اضافه شود، درصدی از مردم که مخاطب فیلم هستند، علاقه‌مند و عامل توسعه­ی آن بازی نمایش داده شده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: یکی از درایت‌هایی که سعید آقاخانی و مجموعه‌­شان داشتند که واقعاً کار خوبی کردند همان بازی جورابین است می‌توانستند بازی را نداشته باشند در قهوه‌ خانه که نشستند می‌توانستند کار دیگری انجام دهند ولی سعی کردند در پلاتوهای مختلفآن فرهنگ کُرد را نشان بدهند و فیلم‌هایی که برای فرهنگ‌های مختلف ناب و اصیل ایران اسلامی مثلا در بوشهر، خوزستان، هرمزگان سیستان‌ و بلوچستان، خراسان‌ها و نواحی شمالی، مرکز، شرق و غرب ایران که سرشار از  ورزش های سنتی و بازی بومی محلی است، ساخته می شود خیلی می­توانند کمک کنند.

یکی از چالش­های ما در بحث بازی­های بومی و محلی نگاه سطحی به این حوزه است

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی است که به‌ جد باید دنبال آن باشیم که کارگردانان و تهیه‌کنندگان لحظاتی از بازی‌های بومی و محلی را حداقل سریالی که در شهر انجام می‌شود به بازی‌های یه قل دو قل یا تیله‌بازی بپردازد، امروزه یکی از اشکالات این است می‌خواهیم در یه کار نقش کوچکی داشته باشد در پاسخ می‌گوید: مگر تیله بازی است برای‌ اینکه کاری را کوچک نشان دهد که این ناپسند است در حالی که بریتانیا مسابقات تیله‌بازی را دارد.

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی تصریح کرد: در حقیقت در این دوره وظیفه داریم خدمت کرده و گام برداریم بر اساس طرح همگانی و قهرمانی سعی بر این است که در اذهان عمومی این را جا دهیم اگر دقت داشته باشید در ۲۰ سال پیش زمانی‌که ورزش حرفه‌ای کار می‌کردیم و شب‌ها می‌خواستیم در خیابان‌ها بدوییم مورد تمسخر قرار می گرفتیم زیرا بیرون کسی پیاده‌روی نمی‌کرد رفته‌رفته این قضیه جا افتاد عصرها مشاهده می‌کنید افراد مسن پیاده‌روی می‌کنند که حتی در صبح ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی هم دیده می‌شود که در گذشته نبود چه اتفاقی افتاد؟ این پروسه به تدریج جا انداخته شد، ورزش برای سلامتی و تندرستی ضروری است و چقدر خوب است صبح به ایستگاه ورزش صبحگاهی برویم و اگر ایستگاه بازی بومی و محلی راه­اندازی شود که بعد از یک بازه زمانی جا می‌افتد وقتی پدر و پسر در یک ایستگاه با هم بازی هفت‌سنگ را انجام دهند در ذهن پسر می‌ماند و در اذهان ماندگار می‌شود و سطحی نگاه کردن به این نوع بازی‌ها رفته رفته به سمتی گام برداشته که ارزشمند است یکی از نکاتی که متأسفانه سبب ضعف فرهنگی شده است؛ داشته‌های اصیل مان را چه ملموس و چه ناملموس چه بحث ملی چه مباحث مذهبی‌مان به آن سطحی نگاه می‌کنیم در حالی که در کشورهای دیگر به صورت جدی و عمیق به این قضایا نگاه می­کنند. هرکدام از بازی‌ها و ورزش‌های سنتی ایران دارای عقبه‌ی ملی و مذهبی دارند پس برای این‌ها باید  ارزش و احترام قائل شویم  و لازم است در آینده گام­های مهم و اثرگذارتری برداشته شود.

بازی‌ها و ورزش‌های سنتی را با کمک دیگر نهاد ترویج خواهیم کرد

امیری خراسانی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که فدراسیون در دوره بنده انجام داده با آموزش‌ و پرورش، وزارت علوم، ستاد کل نیروهای مسلح و... به تفاهم رسیده­ایم که بازی‌های بومی محلی و ورزش‌های سنتی به سبد مسابقاتی آن‌ها اضافه شود وقتی برنامه ورزشی است در کنار مسابقه‌ی فوتبال و والیبال­شان، هفت‌سنگ و چوب­کشی هم مسابقه بدهند. دانش‌آموزان و دانشجویان و سربازان نیز در کنار درس و آموزش جهت نشاط و تندرستی به بازی بومی محلی را انجام دهند. آموزش ‌و پرورش یکی از بهترین مکان‌های استعدادیابی است به علت این که بالاترین نیروی انسانی در خدمت آموزش و پرورش است و سن هفت سالگی بهترین زمان برای کشف استعداد و یادگیری در زمان مدرسه می‌باشد لذا فرد در این جا  با توجه به استعداد و علاقه­ای که دارد در اختیار فدراسیون‌های تخصصی قرار می­گیرد که در اینجا در مرحله قهرمان­پروری تجربه‌های بین­المللی برای ورزشکار مهیا می­شود تا ورزشکار بتواند در بالاترین سکوی قهرمانی بایستد.

امکانات باید بر اساس ظرفیت‌ها ترویج شود

وی در ادامه عنوان کرد: در زمینه جایگاه استان ها در بازی بومی و محلی، ادارات‌ کل ورزش جوانان و هیئت‌ها دارای وظایفی هستند که هیئت‌های استانی ذیل ادارات‌ کل هستند و ادارات کل بر اساس سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان کار می‌کنند اگر سیاست‌ها براساس شرایط خود استان برنامه‌ریزی بشود نه شرایط عمومی قطعاً اتفاقات خوبی رقم می‌خورد مثال بزنم یکی از کارهای خوبی که از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام شده است تأسیس خانه‌های ورزش روستایی است. این خانه‌های ورزش روستایی شامل شطرنج، میز پینگ‌پنگ، دارت، فوتبال رومیزی و... می‌شود که برای کل روستای ایران یکی است ولی بهتر است بر اساس ظرفیت و استعداد هر روستا امکانات به آنان داده شود. مثلاً یک روستا بگوید: اگر زمین ساحلی والیبال بدهید بهتر کار می‌کنم یا روستایی در شمال (جویبار) به آن­ها تشک کشتی بدهند بسیار بهتر است لذا اگر  توزیع امکانات بر اساس آمایش سرزمین و پتانسیل‌های موجود در هر استان باشد، قطعاً بهره‌وری و خروجی بهتری خواهیم داشت.

مسئولین ورزشی استان­ها باید برای مسابقات برنامه‌ریزی کنند

رئیس فدراسیون ورزش­های روستایی تصریح کرد: رونق ورزش­های سنتی به تلاش و پشتکار  هئیت و ادارات‌ کل استان‌ نیاز دارد زیرا امکانات و فرآیند سیاست‌گذاری در اختیار آنان است الان چندین نوع کشتی مانند چوخه خراسان، لوچو مازندران، گیله مردی گیلان، زوران در مناطق کردی و ... در اقصی نقاط کشور داریم لذا مسئولین ورزشی استان­ها باید برای مسابقات برنامه‌ریزی کنند و ما هم به آن­ها کمک کنیم ولی اینکه تنها به امید فدراسیون باشیم و فقط فدراسیون برگزاری ورزش‌های سنتی را دنبال کند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. الان کشتی چوخه سه الی چهار استان کار می­کنند یا کشتی گیله‌مردی استان گیلان، لوچو مازندران شاید یک الی دو استان آن را انجام می­دهند که می‌توانند لیگ منطقه‌ای داشته باشند ولی با یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت توان این کشتی­های محلی را به سایر استان‌ها توسعه دهند. در هنگام جنگ و انتخابات روستا و عشایر در خط مقدم هستند اما موقع توزیع بودجه به شهرها توجه می‌شود. هر زمان که توانستیم قضایا را حل کنیم و عدالت توزیع اعتبارات و توجهات بیشتر شود، مطمئناً اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وزارت ورزش اعتبارات را مدیریت کند

این مقام مسئول در خاتمه گفت: شعار مهاجرت معکوس می‌دهیم اما چه فضایی را در روستا به وجود آوردیم؟ اگر چه بعد از انقلاب از حق نباید بگذریم اتفاقات بسیار خوبی در مناطق روستایی رقم خورده ولی مثال ساده می‌زنم؛ فکر کنید همه‌ روستاها سالن ورزشی داشته باشند داشتن امکانات که کافی نیست بهره‌برداری مهم‌ تر است. حدوداً ۴۵ هزار روستا داریم که دهیاری دارند کاری به آبادانی و اینکه چرا برخی از روستاها به دهیاری نرسیده ندارم اگر هر سال به روستا یک میلیون هم بدهید با این یک میلیون نمی‌توانند کاری کنند در سال ۴۵ میلیارد می‌شود که بودجه‌ی فدراسیون حقیقت امر شاید ۲% این ۴۵ میلیارد باشد چه کار می‌توانیم کنیم؟ نیازمند هم‌افزایی است که دستگاه‌های بسیاری داریم که در حوزه‌ی فرهنگی و محرومیت­زدایی فعالیت می‌کنند.

اگر وزارت ورزش به‌ عنوان متولی و مراکز ثقل ورود کند و بتواند تمام اعتبارات توزیع شده را هدفمند کنند خروجی بهتر می‌شود به‌ طور مثال؛ روستای x را در نظر بگیرید چون نماینده‌ عزیز همان روستا سالن بزرگی را تاسیس و آن را تجهیز می‌کند و سپس نهادهای محرومیت­زدایی برای نمونه بنیاد مستضعفین که یک زمین مینی فوتبال می‌سازد متوجه می‌شوید که در یک روستا با جمعیت هزار نفر زمینمینی فوتبال به‌ علاوه سالن چند منظوره‌ی سقف کوتاه ساخته ‌شده است ولی در روستای دیگر با جمعیت پنج‌ هزار نفری چون کسی را نداشته ‌هیچ چیز ساخته نشده است هنگامی که متولی شد وزارت ورزش با بررسی و نقشه‌ای جامع از نظر وجود اماکن ورزشی و بهره‌برداری‌های لازم اعتبارات بقیه را برای توزیع عادلانه سوق دهد و مطمئناً هم در بخش ورزش روستایی و عشایری دید خوبی خواهیم داشت و همان اعتبارات فرهنگی که برای توسعه‌ی فرهنگ ملی و مذهبی خودمان است و برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌توانیم در راستای توسعه و احیای ورزش‌های بومی و محلی گام‌های مناسب برداریم.

تنظیم: علی پژوهش

نظر شما