شناسهٔ خبر: 50410055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پادکست تیزبین؛

از نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران تا باز شدن نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا تا یک ماه دیگر در کابل

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

تهران میزبان نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان 

مخبر معاون اول ریاست جمهوری ایران دراین نشست از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که امنيت و ثبات همسايگان افغانستان با امنيت اين کشور به هم پيوسته است مخبر افزود که ایران در صدد راهکار مناسب برای کمک به مردم افغانستان است و همه مرزهای ترانزیتی خود را به روی مردم این کشورباز نگه داشته است.

حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران، آمریکا را عامل فجایع پیش آمده در افغاستان اعلام کرده و گفته است که مشکلات افغانستان، ریشه در مداخلات خارجی دارند. او اظهار داشت که کشورش از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان پشتیبانی می کند.

پنتاگون از قصد حمله داعش بر آمریکا هشدار دارد

کالین کال معاون وزارت دفاع آمریکا در امور دفاعی و پالیسی، گفت که گروه داعش قصد حمله بر ایالات متحده را دارد.

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود که هرچند در حال حاضر گروه داعش افغانستان و شبکه القاعده قادر به انجام چنین حملاتی نمی باشند، اما از ۶ تا ۱۲ ماه آینده شاخه داعش افغانستان این توانایی را بدست می‌آورد و القاعده یک و یا دو سال دیگر وقت کار دارد تا که از افغانستان به بیرون حمله کند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، در صحبت با رسانه ها ،نگرانی‌ها در مورد فعالیت گروه داعش و القاعده در افغانستان را بی‌بنیاد خواند.

 مجاهد می گوید که طالبان در پانزدهم ماه آگست پس از آنکه کابل را تصرف کردند بارها اطمینان داده اند که از افغانستان بر هیچ کشوری حمله صورت نمی گیرد.

هشدار سازمان ملل از بحران انسانی در افغانستان 

سازمان ملل از بحران انسانی در افغانستان هشدار داد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تبدیل شدن افغانستان به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان، هشدار داده است. گوترش در تویتی نوشته است که این بحران در آستانه‌ اتفاق افتادن است.

او از جامعه جهانی خواسته است که برای تأمین مالی تلاش‌های سازمان ملل در حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان، اقدام کند.

اعتراض زنان به سکوت جامعه جهانی

شماری از زنان دیروز در کابل در برابر خاموشی سازمان ملل متحد، جامعۀ جهانی و نهادهای حقوق بشری در پیوند با اوضاع افغانستان اعتراض کردند.

زنان معترض در کابل، خاموشی سازمان ملل، جامعۀ جهانی، نهادهای حقوق بشری را پرسش برانگیز دانسته و می‌‌گویند که به خواست زنان افغان باید توجه شود.

آنان تاکید می‌کنند که خواهان دیدار با خانم دیبرا لاینز نمایندۀ ویژه سازمان متحد در افغانستان بودند، اما گروه طالبان مانع ادامۀ تظاهرات آنان شدند.

با این حال مقامات طالبان می‌گویند علت جلوگیری از تظاهرات این زنان به تعبیر آنان، برخورد عقده‌ای تظاهرات کننده‌گان در برابر طالبان است.

درخواست پاکستان برای آزادی پول های بلوکه شده افغانستان 

نخست‌وزیر پاکستان، خواستار آزادسازی پول‌های منجمدشده‌ افغانستان شد. 

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بر جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان تأکید کرده و گفته است که آزادسازی پول‌های منجمدشده‌ افغانستان برای رفاه مردم این کشور مهم است.

خان این اظهارات را در دیدار با جان کری، نماینده ویژه آمریکا مطرح کرده است. این دیدار در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی انجام شده است.

آمریکا چندی قبل گفته بود که این مقدار پول را آزاد نمی‌کند، اما به ارایه‌ کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه می‌دهد. 

بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل 

شماری از رسانه‌های خارجی، گزارش داده اند که اتحادیه‌ اروپا تصمیم دارد که تا یک ماه دیگر دفتر نمایندگی دیپلماتیک خود را در افغانستان باز کند.

فاینشنال تایمز در تازه‌ترین گزارش خود در مورد افغانستان، به نقل از نبیلا ماسرالی، سخنگوی اتحادیه‌ اروپا، نوشته که به منظور ارائه‌ درست کمک‌ها، این اتحادیه ناگزیر است که با طالبان تعامل داشته باشد؛ اما این نشانه به رسمیت شناخته‌شدن نیست.

بر بنیاد این گزارش، ماه گذشته یک هیئت نیز، از سوی اتحادیه‌ی اروپا به افغانستان فرستاده شد تا امکانات از سرگرفتن فعالیت دیپلماتیک این اتحادیه را بررسی کند.

<div id="video-display-embed-code_14995286"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7944366/14995286?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما