شناسهٔ خبر: 50407408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولین رایزنی تلفنی رهبران فرانسه و چین از زمان بحران آکوس

اکرم ترابی

ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گفت، امانوئل ماکرون در تماسی تلفنی از رئیس جمهوری چین خواست تا در آستانه نشست اقلیمی اسکاتلند موسوم به «کوپ۲۶» در این خصوص یک "سیگنال تعیین‌کننده" به جهان ارسال کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از شی جینپینگ خواست تا اهداف چین در مقابله با بحران اقلیمی را مطرح کرده و پیشرفت ملموسی در خاتمه دادن به اتکای چین به زغال سنگ به وجود آورد. ماکرون همچنین خواستار تعامل بیشتر در برقراری مجدد تعادل روابط تجاری بین اروپا و چین، به‌ویژه از نظر دسترسی به بازار شد.

چین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای است که هنوز هدف اقلیمی جدیدی ارائه نکرده است. این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۶۰ از کربن خنثی شود و قبل از سال ۲۰۳۰ افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را متوقف کند، گرچه تاریخی را تعیین نکرده است که آلایندگی آن در چه زمانی به اوج خود می‌رسد.

تماس تلفنی روز سه‌شنبه همچنین اولین مکالمه رهبران چین و فرانسه از زمان عقد پیمان دفاعی آکوس میان آمریکا، انگلیس و استرالیا به شمار می‌رود. بعد از اعلام پیمان آکوس در ماه گذشته که خشم فرانسه را برانگیخت، قرار شد انگلیس و آمریکا فناوری زیردریایی هسته‌ای را با استرالیا به اشتراک بگذارند و روی مقابله با قدرت‌طلبی چین اشاره داشتند.

با پیمان آکوس، قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه از طرف استرالیا لغو می‌شود. در همین حال شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به همتای فرانسوی خود گفت که اتحادیه اروپا باید استقلال خود در سیاست خارجی را حفظ کند.

براساس گزارش سی.سی.تی.وی، رئیس جمهوری چین به ماکرون گفت: تحولات بین‌المللی اخیر بار دیگر نشان داد که فرانسه به درستی طرفدار استقلال استراتژیک اتحادیه اروپاست.

به گفته شی، رهبران فرانسه و چین همچنین تاکید کردند که ارتباطات و هماهنگی به موقع آنها می‌تواند به هدایت مسیر روابط دوجانبه و تزریق ثبات بیشتر به این وضعیت جهانی کمک کند. او گفت که چین و اروپا با ارتباطات سطح بالا و گفتگوی ادامه‌دار به ارتقای درک و اعتماد متقابل پرداخته و از سوءتفاهم‌ها و قضاوت‌های اشتباه می‌کاهند، اختلافات را به درستی مدیریت کرده و رهبری سیاسی در روابط چین – اتحادیه اروپا را تقویت می‌کنند.

رئیس جمهوری چین همچنین به تشریح حوزه‌های همکاری با فرانسه از جمله تاسیسات اتمی غیرنظامی، هوانوردی و هوافضا، هوش مصنوعی، بیودارو و توسعه دریایی پرداخت. او در ادامه گفت، چین مایل به همکاری با فرانسه در خصوص تنوع زیستی، محیط زیست، توسعه جهانی و در حوزه آفریقاست.   

رئیس جمهوری فرانسه هم گفت پاریس متعهد به ارتقای توسعه روابط اروپا و چین و مدیریت و حل اختلافات از طریق گفتگو در همه سطوح است. در این گزارش آمده است که او زمینه‌های تجارت و اقتصاد، تغییرات آب و هوایی و تنوع زیستی را به عنوان جایی که اروپا و چین باید همکاری کنند، نام برد.

ماکرون به رئیس جمهوری چین گفت: فرانسه امیدوار به تقویت هماهنگی با چین در نشست رهبران گروه بیست است که قرار است در ایتالیا برگزار شود و همچنین کنفرانس تغییر آب و هوایی سازمان ملل که در گلاسکو برنامه‌ریزی شده است.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما