شناسهٔ خبر: 50407147 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

افزایش چشمگیر عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها

در حالی که روند افزایشی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور ادامه دارد اما عرضه گوشت طیور در سه‌ماهه تابستان ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه بهار امسال ٢.٢ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،دادهای اعلام شده در مورد کشتار دام در کشتارگاه‌های رسمی کشور که در شهریور امسال انجام شده نشان می‌دهد در این ماه در مجموع وزن گوشت قرمز انواع دام ذبح‌شده ۵۵ هزار و ۸۷۵ تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۹ هزار و ۵ تن، ۵۱.۹ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۲ هزار و ۵۳ تن، بز و بزغاله با سه هزار و ۸۳۵ تن، و سایر انواع دام با ۹۸۲ تن، به‌ترتیب ۳۹.۵ درصد، ۶.۹ درصد و ۱.۷ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در شهریور ۱۴۰۰ در مقایسه با شهریور سال گذشته مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

مقدار عرضه گوشت در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۷۱ درصد، برای بز و بزغاله ۳۷ درصد، برای گاو و گوساله ۲۳ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۳۰ درصد، و برای شتر و بچه‌شتر ۳۹ درصد افزایش داشته است. همچنین بر اساس این بررسی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به مرداد امسال در حدود ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

اما نتایج طرح آمارگیری درباره کشتار طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور مربوط به تابستان ١٤٠٠ است. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تابستان ١٤٠٠ جمعاً ٥١٠.٧ هزار تن گزارش شده است.

نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد که ماکیان (مرغ و خروس) با ٥٠٢ هزار تن، ٩٨.٣ درصد از کل وزن گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده است. گوشت سایر انواع طیور که عمدتاً شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و کبک است با ٨.٧ هزار تن، ١.٧ درصد از کل وزن گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده ‌است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل بهار ١٤٠٠ حدود ٢.٢ درصد کاهش داشته است./مرکز آمار ایران

نظر شما