شناسهٔ خبر: 50406655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

محمد مهاجری: کناره‌گیری لاریجانی از قرارداد ۲۵ساله هیچ ربطی به شورای نگهبان نداشت

فعال سیاسی اصولگرا گفت: کنار رفتن آقای لاریجانی از قرارداد ۲۵ساله کاملا امر موجهی بود؛ چون آقای لاریجانی احساس می‌کرد که باید دست دولت سیزدهم را برای فعالیت‌هایی که می‌خواهد باز بگذارد البته زاویه‌هایی هم با دیپلماسی دولت سیزدهم داشت و همین کار می‌توانست بخشی از انرژی‌ها را تلف کند و دولت عملاً دچار یک چالش تازه شود بنابراین کناره‌گیری آقای لاریجانی هیچ ربطی به موضوع شورای نگهبان نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مهاجری تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره بازگشت لاریجانی و روحانی به عرصه سیاست با حضور در دیدار با رهبری در کنفرانس وحدت اسلامی، با بیان اینکه از حضور آن‌ها در این دیدار چنین برداشتی ندارم، اظهار داشت: معمولاً در دیدارهای اینچنینی رهبری و دیدارهایی که در اعیاد انجام می‌شود، مسئولان سابق نظام نیز دعوت می‌شوند و معمولا هم شرکت می‌کنند، حتی آقای احمدی‌نژاد تا دو_ سه سال پیش نیز در بین مدعوین بود، بنابراین خود موضوع به تنهایی موید این نیست که آقای لاریجانی و روحانی قصد حضور در فضای سیاسی کشور را دارند. 

وی درباره اتحاد سیاسی بین لاریجانی و روحانی با توجه به پیشینه همکاری آن‌ها در مجلس و دولت با تاکید بر اینکه اطلاعات دقیقی ندارم که آن‌ها قرار است این کار را انجام دهند یا نه؛ گفت: اما آقای لاریجانی حتی در زمانی که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود، ابتدا از در مسالمت و همکاری با دولت درآمد. 

مهاجری با بیان اینکه مجلس اگر بخواهد با دولت روبروی یکدیگر قرار بگیرند برای هر دو مشکلاتی به وجود می‌آید، ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد درخواست همکاری آقای لاریجانی را قدر ندانست و می‌خواست بازی را به هم بزند اما آقای روحانی این کار را نکرد و با هر دو مجلس که آقای لاریجانی در آن حضور داشتند، همکاری نسبتاً خوبی داشت؛ اما وقتی مجلس یازدهم آمد قصد آن‌ها ایجاد دعوا با دولت بود و به همین دلیل آقای روحانی وارد دعوا نشد و خودش را کنار کشید. 

وی افزود: اکنون نیز آقای قالیباف و آقای رئیسی دوست دارند با یکدیگر همکاری کنند و اختلافاتی که بین مجلس و دولت وجود داشته را از بین ببرند؛ اینکه مجلس و دولت ضمن اینکه استقلال قوا حفظ شود با یکدیگر همفکری و تعامل داشته باشند، منفی نیست؛ اما از اینکه آقای لاریجانی و آقای روحانی بخواهند با یکدیگر کار جدیدی را شروع کنند بی‌خبر هستم. 

این کنشگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه آقای لاریجانی در جاهایی واقعاً منتقد دولت آقای روحانی بودند و بارها این موضوع را در جلسات خصوصی مطرح می‌کردند، اما علنی کردن اختلافات را به مصلحت نمی‌دانستند، بیان کرد: این موضوع را از این جهات گفتم که آقای روحانی و آقای لاریجانی واقعاً متحدان استراتژیک یکدیگر به حساب نبودند که اکنون بخواهند فعالیت‌های مشترکی داشته باشند. 

وی درباره اینکه کدام بخش از جریان‌های سیاسی در حال قدرت گرفتن و ظهور عمومی هستند، خاطرنشان کرد: فضای سیاسی اصولگرایان به دلیل عملکرد و انتصابات دولت و همچنین نحوه عملکرد ضعیف مجلس به شدت در حال التهاب است و در مجموع به نظر می‌آید قوای سیاسی کشور را تحلیل می‌برند. اکنون شرایط مناسبی برای اصولگرایان نیست و اصلاح‌طلبان نیز چیزی در دست ندارند و قدرتی در اختیار آن‌ها نیست، بنابراین فکر می‌کنم هر دو جریان در یک دوره فترت به سر می‌برند. 

این روزنامه‌نگار اصولگرا درباره کناره‌گیری لاریجانی از مسئولیت قرارداد ۲۵ساله ایران و چین و علت اصراری که به شورای نگهبان برای بازگو کردن دلیل رد صلاحیتش دارد، بیان داشت: کنار رفتن آقای لاریجانی از قرارداد ۲۵ساله کاملا امر موجهی بود؛ چون آقای لاریجانی احساس می‌کرد که باید دست دولت سیزدهم را برای فعالیت‌هایی که می‌خواهد باز بگذارد البته زاویه‌هایی هم با دیپلماسی دولت سیزدهم داشت و همین کار می‌توانست بخشی از انرژی‌ها را تلف کند و دولت عملاً دچار یک چالش تازه شود بنابراین کناره‌گیری آقای لاریجانی هیچ ربطی به موضوع شورای نگهبان نداشت. 

وی درباره اهداف لاریجانی در اصرار به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات رد صلاحیتش بیان داشت: آقای لاریجانی یک حرکت مدنی را برای اینکه رفتار شورای نگهبان شفاف شود، انجام می‌دهد. در حالی که شورای نگهبان همه تلاش خود را می‌کند که اتفاقات درون شورا کاملاً محرمانه بماند و دلیل آن هم شاید این باشد که توضیحی برای رد صلاحیت آقای لاریجانی ندارد، او دنبال این است که فضای سیاسی کشور شفاف شود. آقای لاریجانی تا همین اندازه نیز که توانسته شورای نگهبان را در کنجی قرار دهد که نه راه پس و نه راه پیش دارد، موفقیت بسیار بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. 

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه آیا این اقدامات لاریجانی نتیجه مدنظر را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: تا همین‌جا نشان می‌دهد که شورای نگهبان در فضای سیاسی کشور به شکلی مورد مواخذه قرار گرفته است که هم اصولگرایان و هم افراد مستقل و مردم عادی به این نتیجه رسیدند که این شورا با محرمانه نگه داشتن بسیاری از موضوعاتی که می‌تواند شفاف باشد، به شکلی مقبولیت خودش را زیر سوال می‌برد و این برای فعالان سیاسی و مدنی یک موفقیت به حساب می‌آید. 

وی افزود: اما اینکه شورای نگهبان تغییر جهت خواهد داد یانه، موضوعی است که به خودشان مربوط است؛ اگر بخواهند مشروعیتشان را از بین ببرند ادامه می‌دهند اما فکر می‌کنم فشار سیاسی افکار عمومی باعث می‌شود آنها نیز به سمت اتفاقات جدیدی بروند که ممکن است با تغییرات عمده در نگاه شورای نگهبان یا برخی اعضای شورای نگهبان همراه باشد. 

مهاجری درباره اینکه آیا روحانی می‌تواند هاشمی دیگری باشد با بیان اینکه حداقل در شرایط سیاسی فعلی کشور هاشمی را شخصیت غیرقابل تکراری می‌دانم، تاکید کرد: اما اینکه آقای روحانی می‌تواند هاشمی باشد و یا بخشی از جایگاه آقای هاشمی را داشته باشند باید بگویم که آقای روحانی به اندازه آقای هاشمی در بین سیاسیون کشور هر چند که قدمت و سابقه زیادی دارد و البته سابقه ایشان بیشتر امنیتی بوده و سیاسی نیست، محبوبیت ندارد. بنابراین برای روحانی این اتفاق نخواهد افتاد که وضعیتی شبیه مرحوم هاشمی داشته باشد؛ اما با توجه به فضای سیاسی که در حال رقم خوردن در کشور است و به سمت تنزل سیاسی حرکت می‌کند، ممکن است آقای روحانی بتواند بعد از ماه‌ها که فرآیندهای دولت فعلی با مشکلات بیشتری روبرو شود، به یکی از افراد مرجع در فضای سیاسی کشور تبدیل شود.

منبع: ایلنا

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما