شناسهٔ خبر: 50406390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه سفارت ایران در فرانسه:

افغانستان باثبات تامین کننده منافع همسایگانش است

تهران- ایرنا- سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در بیانیه‌ای، افغانستان باثبات و توسعه یافته را تامین کننده منافع همسایگانش ارزیابی و اعلام کرد: ایران از تمامی ابتکارات منطقه‌ای در مساله افغانستان حمایت کرده و ضمن ایفای نقش فعال، اعتقاد جدی دارد فراگیر بودن پلتفرم‌ها به نفع صلح و امنیت منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در بیانیه‌ای درباره دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی افغانستان که مستقیما از حوادث آن کشور تاثیر می پذیرد، اهمیت بسیاری برای تقویت همکاری‌های منطقه ای در جهت کمک به روند برقراری ثبات، توسعه امنیت و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با تسهیل ارائه کمک های بشردوستانه به مردم آن کشور قائل است.  

سفارت ایران در فرانسه افزود: پس از برگزاری نخستین نشست مجازی کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان (کشورهای پاکستان، چین، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان به انضمام فدراسیون روسیه، به میزبانی ایران امروز برگزار می‌شود.

سفارت ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی همواره تاکید دارد راه حل برون رفت افغانستان از چالش های سیاسی و امنیتی کنونی، بر تلاش همه طرف‌ها برای تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی از طریق گفت‌وگوهای بین افغانستانی با رعایت حقوق همه آحاد مردم و بدون مداخله خارجی استوار خواهد بود. قطعا افغانستان با ثبات، امن، توسعه یافته و با اقتصادی شکوفا تامین کننده منافع ملی همه همسایگان به ویژه ایران است.

در بیانیه سفارت ایران در فرانسه آمده است: موج جدید آوارگان افغانستانی توجه مضاعف جامعه بین الملل، سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای مقصد مهاجرین افغانستانی را طلب می‌کند و در این باره هیچ دولتی نباید از نقش، مسوولیت و سهم خود برابر این مساله شانه خالی کند.  

این بیانیه اضافه کرد: نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران بر این دکترین استوار است که امنیت افغانستان با تشکیل دولتی فراگیر و مورد حمایت آحاد مردم آن کشور و با حمایت کشورهای منطقه و پشتیبانی جامعه جهانی تامین می‌شود. همچنین جلوگیری از احیای داعش در افغانستان و ضرورت مبارزه جهانی با پدیده شوم تروریسم به ویژه از سوی کشورهای منطقه مورد تاکید است.  جمهوری اسلامی ایران از تمامی ابتکارات منطقه ای در مساله افغانستان حمایت کرده و ضمن ایفای نقش فعال اعتقاد جدی دارد فراگیر بودن پلتفرم ها به نفع صلح و امنیت منطقه است.

نظر شما