شناسهٔ خبر: 50406040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امیر عبداللهیان در نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان:

امیدواریم با صدای واحد پیامی مشترک به جامعه جهانی ارسال کنیم

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل هست، گفت: امیدواریم بتوانیم در نشست امروز با صدای واحد پیامی مشترک را هم به جامعه جهانی و کشورهای منطقه هم داخل افغانستان ارسال کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس انلاین، حسین امیر عبداللهیان امروز چهارشنبه در دومین نشست همسایگان افغانستان اظهار کرد: جلسه امروز با هدف توجه و تمرکز برای وضعیت جدید در کشور همسایه افغانستان برگزار می‌شود. امیدوار هستیم بتوانیم با صدای واحد پیامی مشترک را هم به جامعه جهانی و کشورهای منطقه هم داخل افغانستان ارسال کنیم.

 وی با بیان اینکه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم، تاکید کرد: مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل هست و همگان باید برای برون رفت از وضعیت موجود به افغانستان کمک کنیم.

 وزیر امور خارجه در ادامه احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت و ارضی عدم دخالت در امور دیگران را جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود، به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش های دهه‌های اخیر است.

 امیر عبداللهیان تصریح کرد: برون‌رفت از بحران اخیر در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره گیری از استعدادهای بالای کشورهای افغانستان هست. معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

 رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید با صدای بلند مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده بپذیرد و در مقابل آن برای برون‌رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها و آلام مردم این کشور اقدامات جدی در کنار تلاش‌های جامعه جهانی داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت در این رابطه بپذیرد.

 وی افزود: اینکه آمریکایی‌ها و نظامیان آمریکا افغانستان را ترک کردند، نتیجه مجاهدت مردم بزرگ افغانستان می‌دانیم.

 وزیر امور خارجه همچنین گفت: در آخرین دقایق به دلیل اولویت دیگری که بنا به ضرورت برای آقای رئیسی پیش آمد، علی‌رغم تمایلی که ایشان برای حضور در افتتاحیه مراسم داشتند، این مهم بر عهده برادر عزیزمان آقای دکتر مخبر گذاشته شد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

نظر شما