شناسهٔ خبر: 50405642 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۱۳ سال بعد از انتقال مرکز خرید و فروش خودرو از محله شکوفه همچنان معاملات کنار خیابان ادامه دارد

داد و ستد به قیمت سلب آسایش

حدود ۱۳ سال است که مرکز خرید و فروش خودرو منطقه ۱۹ از محله شکوفه به محله نعمت‌آباد منتقل شده، اما نه تنها آثار آن هنوز در بلوار شکوفه و خیابان‌های اطراف آن به جا مانده، بلکه تا میدان مادر محله هم امتداد یافته است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  شکل‌گیری نمایشگاه‌ها، حضور همیشگی دلالان و خرید و فروش غیرمجاز خودرو در این حوالی مشکلات متعددی از جمله سدمعبر، ترافیک سنگین و تبعات جبران‌ناپذیری در زمینه
خرید و فروش غیرمطمئن و... را به همراه داشته است.

از بلوار شکوفه تا میدان مادر در میان نمایشگاه‌های به هم پیوسته و سیل عظیمی از خودروهای دوبله پارک شده بدون اینکه سخنی بگویند ایستاده‌اند. با نزدیک شدن هر خودرو انگشت شست و اشاره‌شان را روی هم کشیده و به علامت خریدار به رانندگان نشان می‌دهند. بخش قابل توجهی از خیابان را به اشغال خود درآورده‌اند و این موضوع علاوه بر ایجاد گره شدید ترافیکی و سدمعبر، نزاع و درگیری‌هایی هم به بار می‌آورد. پس از گذشت سال‌ها نه تنها این نمایشگاه‌ها و دلالان خرید و فروش خودرو از این محدوده‌ها جمع‌آوری نشده‌اند، بلکه به گفته اهالی هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود و حتی در خیابان‌های همجوار هم حضور دارند. این امر انگار دیگر به موضوعی عادی تبدیل شده و مردم هم به مزاحمت‌های‌شان عادت کرده‌اند یا به قول خودشان دیگر زورشان نمی‌رسد.
 دبیر شورایاری محله شکوفه با بیان اینکه دیگر از گلایه کردن خسته شده، می‌گوید: «سال‌ها پیش مرکز خرید و فروش خودرو شهید آیت‌الله سعیدی در تقاطع خیابان‌های شکوفه و سبلان قرار داشت و همه ساکنان جنوب غرب تهران برای معامله خودرو به این محله می‌آمدند. با توجه به اینکه این مرکز در بافت مسکونی محله شکوفه قرار داشت، آخر هفته‌ها بار ترافیکی سنگینی را به محله تحمیل می‌کرد، به‌طوری که اگر خدای ناکرده مشکلی در محله‌های شکوفه و نعمت‌آباد پیش می‌آمد نهادهای امدادرسان امکان خدمت‌رسانی به حادثه‌دیده را نداشتند.

همین موضوع باعث شد تا مسئولان شهری این مرکز خرید و فروش خودرو را به خیابان پونه محله نعمت‌آباد منتقل کنند. با این کار دلالانی که در مقابل محل سابق این مرکز جولان می‌دادند در نقاط حاشیه‌ای مستقر شدند و با وجودی که از نظر اتحادیه نمی‌توان در محدوده ۱۰ در ۲ متری، نمایشگاه خودرو راه‌اندازی کرد، مغازه‌های کوچک و نقلی این محدوده را به نمایشگاه‌های خودرو تبدیل کردند و کم‌کم فضای بیرونی خیابان‌ها را هم به اشغال خود در آوردند.» مقیمی با بیان اینکه این موضوع به یکی از معضلات مهم منطقه تبدیل شده است و اقدامات ویژه مسئولان را می‌طلبد، می‌گوید:‌ «حدود ۳ ماه قبل با شهردار و معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۹ صحبت کردیم و قول مساعد گرفتیم و قرار بود مشکلات رفع شود، اما تاکنون شاهد اقدام خاصی نبوده‌ایم.»

داد و ستد به قیمت سلب آسایش حسین مقیمی/ دبیر شورایاری محله شکوفه
  • اعتراض به درگیری ختم می‌شود

یکی دیگر از اعضای شورایاری محله شکوفه در ادامه با بیان اینکه این فروشندگان با اشغال محل گذر عابران پیاده برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کنند، می‌گوید: «از پل ثارالله نعمت‌آباد تا چهارراه مطهری این مشکل دیده می‌شود. این امر خیابان‌های لقمان، جانباز، کاووسی، سعادتی، نوید و حتی بوستان‌های بهار، لقمان و جانباز را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است.» «علی مهدوی» در ادامه با اشاره به اینکه ماندن در ترافیک این محدوده جزء بزرگ‌ترین معضلات محله است، می‌گوید: «بیشتر مغازه‌های این حوالی بدون مجوز اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه کرده‌اند. خودروها را طوری پارک می‌کنند که نیمی از خیابان را می‌گیرد و عابران پیاده را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. اگر کسی بخواهد اعتراض کند هم به نزاع و درگیری ختم می‌شود.» مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر اهالی محله نمی‌توانند برای رفع این معضل‌کاری کنند، می‌گوید: «نزدیک به ۳‌ـ ۴ سال است پیگیر این مشکل هستیم و هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر که به نظر می‌رسد شاگردان کاسبان باشند در خیابان شهید کاظمی به سمت شکوفه می‌ایستند و با ایما و اشاره جذب مشتری می‌کنند. اهالی بارها برای گلایه از این موضوع به کلانتری هم مراجعه کرده‌اند، اما نتیجه‌ای نداشته است. درخواست ما از پلیس راهور منطقه برخورد با پارک‌های غیرمجاز است و جریمه و توقف فعالیت فروشگاه‌هایی که مجوز ندارند هم اقدامی است که باید با مساعدت اداره ساماندهی اجرایی شود.»

داد و ستد به قیمت سلب آسایش

  • رشد غده بدخیم تا نعمت‌آباد

این معضل نه تنها ساکنان محله شکوفه، بلکه بخشی از اهالی محله نعمت‌آباد را هم درگیر کرده است. جالب است که وقتی سراغ اهالی این محله می‌رویم تا نظرات‌شان را در این‌باره ابراز کنند، با واهمه‌ای که از تبعات بعد از بیان اعتراض و تهدیدهای فروشندگان دارند، از بیان حرف‌های‌شان امتناع می‌کنند یا اصرار دارند در این گزارش نامی از آنها ذکر نشود. یکی از ساکنان محله نعمت‌آباد با بیان اینکه این مرکز از سال ۱۳۷۹ در محله شکوفه شکل گرفت و بعد از ساخت پل شکوفه و انتقال مرکز خرید و فروش خودرو به نعمت‌آباد در این ۲ محله هرج و مرج به وجود آمد و برخی به ساخت مغازه‌ها و بنگاه‌های معامله خودرو شخصی روی آوردند، می‌گوید: «مرکز اصلی خرید و فروش خودرو آیت‌الله سعیدی روزهای جمعه به ارائه خدمات می‌پردازد و متأسفانه شهروندان در دیگر روزهای هفته برای خرید و فروش سراغ دلالان و این نمایشگاه‌ها می‌روند.»

این شهروند از این معضلات به‌عنوان غده بدخیم روبه‌رشد یاد می‌کند و می‌گوید: «پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه باید تدابیری برای برخورد با خودروهایی که به‌صورت افقی در خیابان‌های این حوالی پارک می‌شوند در نظر بگیرد و اداره ساماندهی هم باید برای گرفتن رأی به‌عنوان شغل‌های مزاحم در بند ۲۰ اقدام کند.»

  • نمایشگاه‌دار یا ضایعات‌فروش

یکی از کاسبان قدیمی محل با اشاره به اینکه این گروه‌ها بخش زیادی از خیابان، پیاده‌رو و پل‌ها را به اشغال خود در آورده و در چنین شرایطی مردم به‌خصوص افراد کم‌توان برای‌ تردد با مشکل روبه‌رو هستند، می‌گوید: «در وهله اول نیاز است که مراکز مهم و پر ترددی مانند مراکز خرید و فروش خودرو به خارج از محدوده‌های شهر تهران منتقل شوند تا شرایط شکل‌گیری چنین فضاهایی در اطراف شهر به وجود نیاید. از سوی دیگر مردم هم باید با آگاهی لازم برای معامله خودرو خودرو به مراکز معتبر بروند.» وی ادامه می‌دهد: «نه تنها اصول و اخلاق کاسبی بین این دلالان رعایت نمی‌شود، بلکه بارها به چشم دیده‌ایم که مشکلاتی در خرید خودرو برای خریداران پیش آمده و ضرر و زیان‌های بسیاری شامل حال‌شان شده است. برخی از این نمایشگاه‌ها همان ضایعات‌فروش‌هایی هستند که چون نزدیک‌ترین محدوده به مرکز اصلی خرید و فروش خودرو هستند به دفتر خرید و فروش خودرو تبدیل شده‌اند. گاهی انکار می‌کنند که در کار خرید و فروش خودرو هستند، اما در واقع به این کار مشغولند و معضلاتی همچون تجمع خودروها، پارک دوبله و سوبله خودروها و... را به همراه دارند.»

داد و ستد به قیمت سلب آسایش

  • نمایشگاه‌های خودرو از شکوفه تا شریعتی جنوبی

طی چند ماه اخیر بخش قابل توجهی از ملک‌های مسکونی خیابان دلجویی محله شریعتی جنوبی هم به نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو تبدیل شده‌اند. دبیر شورایاری محله شریعتی جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر نمایشگاه‌های خودرو در مغازه‌های کوچک و نقلی شکل گرفته و بیشتر آنها جلو مغازه دوبله و سوبله خودرو پارک می‌کنند، می‌گوید: «خیابان دلجویی تقاطع شهید زلفی به نیایش طی ۶‌ـ ۷ ماه اخیر به این وضعیت در آمده و بیشتر ملک‌ها تجاری و موجب سدمعبر و ترافیک شده‌اند. این نمایشگاه‌ها به نظر می‌رسد در ادامه نمایشگاه‌های موجود در محله شکوفه هستند و چون به تازگی طی چند ماه اخیر اتفاق افتاده هنوز نتوانسته‌ایم اقدامی برای رفع آن داشته باشیم.»

داد و ستد به قیمت سلب آسایش

  • آشنایی با مرکز خرید و فروش خودرو آیت‌الله سعیدی

مرکز خرید و فروش خودرو آیت‌الله سعیدی یکی از ۴ مرکز خرید و فروش خودرو تهران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ در بلوار شکوفه آغاز کرد و سال ۱۳۸۷ به خیابان پونه محله نعمت‌آباد منتقل شد.
این مرکز قابلیت پذیرش هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو را دارد و با تعطیلی کرونا به‌صورت میانگین در ماه ۵۰۰ دستگاه خودرو پذیرش می‌شود. کارشناسی خودرو از ابعاد بدنه و سلامت فنی و...، دریافت برگه ورودی حضور در مرکز و خدمات خودرو، ارائه برگه کارشناسی برای بازدید اولیه خودرو، تنظیم قولنامه رسمی، ارائه استعلام خودرو از مراجع قضایی، پارک شبانه خودرو تا زمان نقل و انتقال سند، پارک خودرو مراجعان و موتورسیکلت برای خرید و فروش خودرو و... از جمله خدمات موجود در این مرکز است که شرایط خرید و فروش خودرو را در بستری امن با حضور مستمر نیروی انتظامی و پشتوانه شهرداری تهران فراهم می‌کند. نشانی دقیق این مرکز بزرگراه آیت‌الله سعیدی، به سمت چهاردانگه، بعد از مترو نعمت‌آباد، نخستین دوربرگردان، خیابان پونه، روبه‌روی پمپ گاز است و روزهای جمعه از ساعت ۸ تا ۱۸ فعال است.

  • ساماندهی ۱۹ شغل مزاحم و آلاینده

صاحبان مشاغل مزاحم در محدوده ناحیه یک منطقه ۱۹ مشمول اجرای رأی بند ۲۰ مبنی بر تعطیل و یا اجرای تمهیدات شدند.
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست با اعلام این خبر گفت: «۱۳ مورد از این مشاغل مزاحم به دلیل ایجاد آلودگی‌های مختلف اعم از صوتی، آلودگی آب و خاک رأی تعطیلی دریافت کرده بودند که پس از صدور اخطار تعطیل شده و یا تغییر شغل دادند. همچنین با توجه به صدور رأی بند ۲۰ در خصوص اجرای تمهیدات برای ۶ مورد مشاغل آلاینده و پرخطر در راسته‌های مکانیکی و خیاطی و عدم اجرای رأی، اخطارهای لازم مجدداً صادر و اجرا شد.»  «مجید صبوری» در ادامه به تشریح گوشه‌ای از اقدامات اجرایی با هدف نگهداشت شهر و حفظ محیط‌زیست از آلودگی جانوران مضر شهری پرداخت و بیان کرد: «طی طرح‌های اجرا شده با هدف کنترل جمعیت موش‌ها، ۵۳۸ مورد منافذ فعال و غیرفعال شناسایی و طعمه‌گذاری شد»

داد و ستد به قیمت سلب آسایش مجید صبوری/ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه19
  • تمایل شهروندان را برای مراجعه به مراکز ارتقا می‌دهیم

برای پاسخگویی به این دغدغه مهم ساکنان منطقه سراغ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۹ رفتیم. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه با تأیید این موضوع که متأسفانه نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو در امتداد بلوار شکوفه تا میدان مادر و اخیراً در خیابان دلجویی هم شکل گرفته‌اند، می‌گوید: «پارک دوبله خودرو و سدمعبر دلالان حوالی برخی از این نمایشگاه‌ها موجب مزاحمت شهروندان می‌شود. در حال بررسی نمایشگاه‌های خیابان سهیل شمالی و شکوفه هستیم که رأی تعطیلی برای آنها گرفته شود.»
  «مجید صبوری» به نقش شهروندان در گسترش مراکز غیرمجاز و دلالان خرید و فروش خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر مردم برای خرید و فروش سراغ دلالان نروند آنها هم کسب و کارشان کساد و به مرور جمع می‌شوند، اما متأسفانه برخی خطر می‌کنند و به جای مراجعه به مراکز معتبر به این افراد اعتماد می‌کنند. با این حال مکاتباتی انجام شده تا با امتیازاتی مانند معاینه رایگان خودرو و... تمایل شهروندان را برای مراجعه به مرکز خرید و فروش خودرو آیت‌الله سعیدی ارتقا دهیم.»

صبوری به صدور اخطارهای لازم برای نمایشگاه‌های مزاحم اشاره می‌کند و می‌گوید: «صاحبان این نمایشگاه‌ها به دلیل گنجایش کم مغازه اقدام به سدمعبر و پارک خودروها در حاشیه خیابان کرده و باعث ایجاد ترافیک می‌شوند که اخطارهای لازم برای نمایشگاه‌های مزاحم صادر شده و در حال حاضر پرونده ۱۰ نمایشگاه به دلیل مزاحمت در مرحله صدور رأی تعطیل قرار دارد.»
این مقام مسئول با بیان اینکه رسیدگی به مزاحمت‌های ناشی از فعالیت مشاغل یا آلایندگی حاصل از آنکه مختل‌کننده آرامش شهروندان، سلامت جسمی و روانی آنها یا تهدیدکننده سلامت محیط‌زیست باشد در صلاحیت کمیسیون بند ۲۰ شهرداری‌هاست، اعلام کرد: «در همین زمینه کنترل و نظارت‌های مستمر طی گشتزنی‌ها در واحدهای صنفی فعال در محدوده این منطقه برای رفع مزاحمت صورت می‌گیرد. شهروندان می‌توانند با شناسایی مشاغل مزاحم اعم از آلودگی صوتی، آب و خاک و... برای رفع این مزاحمت‌ها و تسریع در اعمال قانون با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس بگیرند.»
صبوری در ادامه به صدور رأی بند ۲۰ برای صاحبان ۱۸ تولیدی زیرزمینی پرخطر منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این تولیدی‌ها که در خیابان نیایش فعال هستند به دلیل رعایت نکردن اصول آتش‌نشانی و داشتن مخاطرات ایمنی در ۳ مرحله اخطار دریافت کرده و به دلیل بی‌توجهی به اخطارها و رفع موارد خطرساز در مهلت اعلام شده، پرونده آنها در مرحله صدور رأی بند ۲۰ مبنی بر اعمال تمهیدات و رفع خطر قرار گرفته است.»

نظر شما