شناسهٔ خبر: 50405628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان:

باید در جلسه امروز پیام قوی برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان بدهیم

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: امیدوار هستیم با صدای واحد پیام مشترکی به جهان و کشورهای همسایه و خود افغانستان بدهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان گفت: جلسه امروز با هدف توجه و تمرکز روی شرایط جدید کشور افغانستان برگزار می‌شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: امیدوار هستیم با صدای واحد پیام مشترکی به جهان و کشورهای همسایه و خود افغانستان بدهیم.

وی بیان کرد: از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم، ما باید از شرایط موجود حمایت کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بدهیم، قطعا سایر کشورهای منطقه هم این مهم را درک خواهند کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: مسئولیت امنیت شهروندان افغانستانی، مرزها و همسایگان با هیات حاکمه سرپرستی در کابل است. همگان باید برای خروج افغانستان از بحران عدم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور دیگران، جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان گفت: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود، به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش‌های دهه‌های اخیر هستند.

وی تاکید کرد: برون‌رفت از بحران اخیر در افغانستان نیازمند انسجام داخلی، به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، بهره‌گیری از استعدادهای بالای کشورهای افغانستان است.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن، جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق‌بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

وزیر امورخارجه ایران عنوان کرد: بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد،  آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده است، با صدای بلند بپذیرد و در مقابل آن، برای برون‌رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها، آلام مردم این کشور اقدامات جدی در کنار تلاش‌های جامعه جهانی داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت در این رابطه بپذیرد.

وی یادآور شد: اینکه آمریکایی‌ها و نظامیان آمریکا، افغانستان را ترک کردند را نتیجه مجاهدت مردم بزرگ افغانستان می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در پایان بیان کرد:  در جلسه امروز در خدمت معاون اول ریاست جمهوری، آقای مخبر هستیم. در آخرین دقایق به دلیل اولویت دیگری که بنا به ضرورت برای آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش آمد، علیرغم تمایلی که ایشان برای حضور در افتتاحیه مراسم داشتند، این مهم برعهده برادر عزیزمان، مخبر گذاشته شد.

نظر شما