شناسهٔ خبر: 50405302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هدایت کردن قنات به

بلده راه هدر رفت آب را بلد است/آبیاری نوین سدی جلوی اسراف آب

مدیر پایگاه میراث جهانی قنوات بلده فردوس از لزوم مکانیزه شدن قنوات بلده برای آبیاری نوین در شهرستان فردوس خبرداد.

صاحب‌خبر -

کرم پور مدیر پایگاه میراث جهانی قنوات بلده فردوس در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: در حال حاضر مقدار آب برداشتی از قنوات بلده بین ۱٠٠ تا ۱۲٠ لیتر بر ثانیه است و نیاز است برای استفاده بهتر و بیشتر برداشت آب از این قنوات از روش مکانیزه استفاده شود تا هدر رفت آب به کمترین میزان ممکن برسد.

او با اشاره به اینکه پارسال شاهد برداشت ۴٠٠ لیتر آب بر ثانیه از این قنوات بوده ایم افزود: متاسفانه امسال به دلیل بارش کم در فردوس در سال آبی ۹۹_۱۴٠٠ تنها ۷٠ میلی متر بارندگی در فردوس اتفاق افتاده است.

کرم پوربا بیان اینکه آب این قنوات حدود ۳۵ کیلومتر را طی می‌کند و دشت‌های تشنه وباغات را سیراب گفت: امروزه این آب حدود ۲ هزار و ۳۸۲ هکتار از زمین‌های این منطقه را آبیاری می‌کند.

 مدیر پایگاه میراث جهانی قنوات بلده فردوس با بیان اینکه قدمت این قنوات مربوط به دوره صفوی است اظهار کرد: قنوات بلده دارای ۱۵ رشته قنات است.

او با اشاره به اینکه از آب این قنوات برای آبیاری زمین‌های کشاورزی شهر باغستان و مناطق اطراف استفاده می‌شود ادامه داد:مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع استان خراسان جنوبی که به شماره ۳۰۱۶۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت است، و تابستان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شد و از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توامان دانست.

انتهای پیام/ک

نظر شما