شناسهٔ خبر: 50405221 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حراج اولین تمبر پستی جهان

تهران- ایرنا- یکی از سه نسخه به جامانده از اولین تمبر پستی جهان، آذر ماه امسال در لندن به فروش گذاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری رویترز، حراجی ساتبیز از مزایده نسخه‌ای از اولین تمبر پستی جهان خبر داد. ارزش تخمینی این تمبر که به پنی سیاه معروف است، ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار برآورد شده است.

به گفته کارشناسان ساتبیز این تمبر که به سال ۱۸۴۰ تعلق دارد و تصویری از ملکه ویکتوریا روی آن حک شده، قدیمی‌ترین نمونه از اولین تمبر پستی جهان است. تمبر مذکور به یک سند متعلق به ۱۰ آوریل سال ۱۸۴۰ چسبانده شده که بخشی از آرشیو رابرت والاس، سیاستمدار اسکاتلندی و از اصلاح‌گران سرویس پستی بریتانیا است. تمبر پنی سیاه که به دلیل پس زمینه سیاه آن به این نام خوانده شد، ۶ مه ۱۸۴۹ به سرویس پستی معرفی شد. پیش از آن گیرنده نامه بود که هزینه پستی را پرداخت می‌کرد.

هنری هاوس (Henry House) مدیر حراجی گنجینه‌های ساتبیز در بیانیه‌ای در این باره گفت: (پنی سیاه) بدون شک مهمترین تکه موجود از تاریخ تمبرشناسی است. اگرچه در کلکسیون‌های خصوصی و عمومی در سراسر جهان تمبرهای بسیار مهمی وجود دارد اما این تمبر است که سیستم پستی را آنگونه که امروز می‌شناسیم، آغاز کرد.

تمبری که به زودی به حراج گذاشته می‌شود یکی از سه تمبر پنی سیاهی است که تا به امروز به جامانده‌اند؛ دو تمبر دیگر بخشی از کلکسیون موزه پستی بریتانیا هستند.

مالک کنونی این تمبر یک تاجر و تمبرشناس به نام آلن هولیوکه (Alan Holyoake) است که سند حامل این تمبر را ۱۰ سال پیش خرید. وی یک پروژه تحقیقاتی سه ساله برای تایید اصل بودن این تمبر انجام داد و گواهی اصالت آن را از انجمــن ســلطنتی تمبرشناســی و انجمن تمبرشناسی انگلیس گرفت.

اولین پنی سیاه روز ۷ دسامبر (۱۶ آذر ۱۴۰۰) در حراجی گنجینه های ساتبیز در لندن به فروش گذاشته می‌شود. 

نظر شما