شناسهٔ خبر: 50405206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

درخواست سودانی‌های مقیم خارج برای اقدام قاطع شورای امنیت علیه کودتاچیان

دهها تن از فعالان که اصالتا سودانی هستند، دو تجمع اعتراضی را در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک علیه کودتای نظامی در کشورشان ترتیب دادند.

صاحب‌خبر -

روزنامه الحره نوشت، معترضان خواستار آزادی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و تشکیل دولت مدنی شدند.

خلیل ابراهیم که در این اعتراضات شرکت کرده می‌گوید، از دولت آمریکا می خواهد عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و کمیته امنیتی ویژه در نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق این کشور را برکنار کند.

البرهان روز دوشنبه ضمن اعلام وضعیت فوق العاده و تشکیل دولت جدید، شورای حاکمیت که ریاست آن را برعهده دارد و دولت انتقالی به نخست وزیری حمدوک و سایر نهادها را که قرار بود یک روند دموکراتیک را تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت مدنی اجرایی کنند، منحل کرد.

نورالدین ساتی، سفیر سودان در آمریکا هم در این تجمع حضور داشت و گفت، نیروی نظامی سودان همان اقدامات نظام البشیر را ادامه می‌دهد در حالی که مردم گمان می‌کردند بخش نظامی طبیعت سودان، مرحله جدید و تمایل ملت برای پایان دادن به حکومت توتالیتاریسم را فهمیده اند اما آنها جنایت هایی همچون حمله به مدارس و دانشگاه ها را مرتکب می شوند. وی از ملت سودان خواست همچنان به اعتراضات خود ادامه دهند.

معترضان در این تجمع از سازمان ملل به ویژه شورای امنیت خواستند تصمیمات قاطعی علیه ارتش سودان و بازگشت روند دموکراتیک به حالت عادی خود بگیرند.

آنها همچنین از سازمان ملل و آمریکا خواستند برای حفاظت از شهروندانی که در خیابان‌ها کشته می‌شوند و نیز در حمایت از مطالبات ملت سودان برای قراری عدالت، آزادی و دموکراسی وارد عمل شوند.

اخیرا کودتای نظامی در سودان رخ داد و نیروهای نظامی مشترک سودان تعدادی از وزرای دولت انتقالی و اعضای غیرنظامی شورای حاکمیتی را بازداشت کردند. /ایسنا

نظر شما