شناسهٔ خبر: 50405154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

توافق چین و طالبان برای تشکیل ۳ کمیته کاری مشترک

مقامات طالبان و چین روز دوشنبه در دوحه دیدار و درباره مسائل سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی مذاکره کردند که ماحصل آن توافق برای تشکیل سه کمیته بود.

صاحب‌خبر -

 به نقل از خبرگزاری افه (EFE)، بلال کریمی، سخنگوی طالبان گفت: این مذاکرات پیرامون مسائل سیاسی، دیپلماتیکی، اقتصادی و دیگر مسائل مهم برگزار شد. ما درباره مسائل مهم دیگری چون تقویت روابط دوجانبه و کمک‌های بشردوستانه نیز تبادل نظر کردیم.

این نشست میان هیات چینی به رهبری وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان به دنبال نشست روز یکشنبه میان وانگ یی و ملا برادر، معاون نخست وزیر افغانستان در دوحه برگزار شد.

طالبان در بیانیه‌ای گفت: وانگ یی حمایت خود را از دولت طالبان ابراز کرد و به دستاوردهای طالبان از نظر حکمرانی مناسب و تامین امنیت از ۱۵ اوت که زمام امور کشور را در دست گرفته، اذعان داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه در پیامی ویدئویی گفت: در تازه‌ترین دور از مذاکرات، هیات‌های چین و طالبان تصمیم گرفتند تا سه کمیته تشکیل دهند.   

وی افزود: نخستین کمیته مسائل سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک را پیگیری خواهد کرد. کمیته دوم برای پیگیری و تلاش درخصوص همکاری‌ها و هماهنگی‌های دوجانبه تشکیل خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد تاکید کرد: کمیته سوم مخصوص پیگیری مسائل اقتصادی، اجرای پروژه‌های چین در افغانستان و همکاری چین با افغانستان در رابطه با بخش معدن خواهد بود.

کمپانی‌های چینی طی دو دهه گذشته قراردادهایی را برای چندین پروژه اقتصادی و زیربنایی در افغانستان امضا کرده‌اند که شامل پروژه معدن مس عینک در سال ۲۰۰۷ میلادی، ساخت یک خط راه‌آهن و چندین پروژه نفتی است.

با این حال، تقریبا همه این پروژه‌ها ناقص هستند و به خاطر بی‌ثباتی و ناآرامی و عدم همکاری میان دو طرف متوقف شده یا در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

در همین حال، چین روز دوشنبه از یک کمک بشردوستانه به ارزش پنج میلیون دلار به افغانستان خبر داد.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: روابط میان این دو کشور در اینده بیش از پیش توسعه خواهد یافت./ ایسنا

نظر شما