شناسهٔ خبر: 50404477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش ها به اظهارات جنجال برانگیز وزیر اطلاع رسانی لبنان در حمایت از انصارالله یمن

صاحب‌خبر -

شفقنا- اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که در آنها از انصارالله یمن دفاع می کند و جنگ علیه این کشور را بیهوده می خواند، واکنش های تندی را در محافل مختلف این کشور به همراه داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از عربی ۲۱، شدت این اظهارات که یک ماه پیش از تصدی وزارت اطلاع رسانی لبنان توسط قرداحی در گفتگو با شبکه الجزیره مطرح شده، تا حدی بوده است که منابع سعودی از بروز بحران شدید دیپلماتیک با لبنان سخن به میان آورده اند.

در حالی که خود قرداحی در بیانیه ای عنوان کرده که این اظهارات یک ماه پیش از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان گفته شده و هدفش اهانت به عربستان و امارات نبوده بلکه به خاطر محبتش به این دو کشور بوده است، اما این موضوع واکنش تند محافل لبنان از جمله نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور و وزارت خارجه را به همراه داشته است.

در سوی دیگر وزارت امور خارجه لبنان هم در بیانیه ای اعلام کرده که اظهارات جرج قرداحی و بیانیه وزارتی او، بازتاب دهنده موضع دولت لبنان نیست.

جرج قرداحی چه گفته بود؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در سخنانی در مصاحبه با برنامه «پارلمان مردم» تولید شبکه الجزیره قطر گفته بود  که تجاوز علیه یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود.

به نقل از  خبرگزاری مطبوعات یمن، قرداحی افزود: یمنی ها  به هیچ کس حمله نمی کنند. آنها از خودشان دفاع می کنند. آنها در خانه هایشان، در مراسم تشییع جنازه و در شادیهایشان بمباران می شوند.

وی ادامه داد: تجاوزی علیه یمن وجود دارد و این جنگ تلفات سنگینی دارد و باید متوقف شود.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در ادامه گفت: ما نمی توانیم تلاش حزب الله برای آزادسازی مناطق لبنان و انصارالله یمن را که در مقابل تجاوزات خارجی از خود دفاع می کنند، مقایسه کنیم.

نجیب میقاتی: اظهارات قرداحی مردود است

در پی انتشار اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان در فضای مجازی، نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور به آن اظهارات واکنش نشان داد و گفت که آن اظهارات غیرقابل قبول است.

به نقل از اسکای نیوز عربی، میقاتی با رد اظهارات جرج قرداحی درباره یمن، در بیانیه ای که توسط خبرگزاری لبنان منتشر شده، گفت: سخنان قرداحی مردود است و بیانگر موضع لبنان بویژه در قبال مسئله یمن و روابط لبنان با برادران عرب خود علی الخصوص عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری نیست.

وی افزود: نخست وزیر و دولت به برقراری بهترین روابط با عربستان مشتاق هستند و هرگونه دخالت در امور داخلی آن را از هر جناحی که باشد، محکوم می کنند.

میقاتی خاطرنشان کرد: نخست وزیر برپایبندی لبنان به روابط برادرانه با کشورهای برادر عربی تاکید می کنند.

منابع سعودی: به دلیل اظهارات قرداحی با بحران دیپلماتیک روبرو هستیم

از سوی دیگر منابع سعودی در گفتگو با شبکه ام تی وی لبنان در این باره گفتند : ما به دلیل اظهارات جرج قرداحی در برابر یک بحران دیپلماتیک شدید قرار داریم.

این منابع افزودند: فارغ از اینکه این گفتگو کی ضبط شده اما نیت گوینده آنها را نشان می دهد.

بیانیه جرج قرداحی

پس از انتشار این کلیپ در فضای مجازی، جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان شامگاه سه شنبه در بیانیه ای پس از این موضوع گفت که مقصود وی از آن اظهارات، عربستان یا امارات نبوده است.

به نقل از عربی ۲۱، قرداحی افزود که سخنانش درباره لزوم توقف جنگ یمن، محبتش به ریاض و ابوظبی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه از صبح روز سه شنبه رسانه های لبنانی و عربی و برخی سایت های اینترنتی بخشی از مصاحبه اش با شبکه الجزیره درباره جنگ یمن را دست به دست می کنند، ادامه داد: جناح هایی که پشت این قضیه قرار دارند، شناخته شده اند و همان هایی هستند که از زمان تشکیل دولت، مرا متهم می کنند که آماده ام رسانه ها را بایکوت کنم.

وزیر اطلاع رسانی لبنان تصریح کرد: این مصاحبه آگوست گذشته یعنی یک ماه پیش از انتخاب من به عنوان وزیر در دولت میقاتی انجام شده است.

قرداحی افزود که منظور وی از آن سخنان، به هیچ وجه عربستان و امارات و یا در دفاع از یمن نبوده بلکه به خاطر عشق و محبتی بوده است که به این دو کشور دارد.

خبر را در اسکای نیوز، عربی ۲۱، خبرگزاری مطبوعات یمن و النشره ببینید

نظر شما