شناسهٔ خبر: 50403878 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

دانشورجلیل: نویسندگی دیگر شغل نیست/چاپ ۵‌هزار جلدی کتاب تبدیل به رویا شده است

یک نوسنده کتاب گفت: مسئولان فرهنگی باید تدبیر برای رتبه بندی نویسندگان و ناشران در نظر بگیرند و در عین حال نظارت کامل بر نوع محتوا‌ها داشته باشند تا کتاب‌های بی کیفیت منتشر نشود در عین حال دوری از ممیزی سلیقه‌ای یک از ضروریات حوزه فرهنگ و نشر است که نباید آن را از نظر دور داشت.

صاحب‌خبر -

فاطمه دانشورجلیل در گفت‌وگو با میزان پیرامون چالش‌های حوزه نشر گفت: افزایش فشار اقتصادی سبب شده کتاب خریداری نشود از سوی دیگر تیراژ کتاب‌ها از ۴۰۰۰ هزار جلد در هر چاپ امروز به حدود ۲۰۰ عدد برسد، چاپ و انتشار حدود ۵۰۰۰ هزار تایی  کتاب برای نویسنده امروز همانند یک رویا شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: نوقلمان برای اینکه بتوانند برای خود رزومه داشته باشند تا در بخش‌های حمایتی مانند صندوق هنر ثبت نام کنند مجبورند حداقل دو کتاب منتشر شده داشته باشند لذا در بسیاری از موارد علاوه بر تولید محتوا برای انتشار کتاب خودشان هزینه می‌کنند و پول چاپ و انتشار را می‌دهند بدون اینکه کتاب‌های آنان بعد از چاپ دیده شود و یا در بازار توزیع شود.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

*** دستمزد‌های نویسندگان بسیار پایین است

دانشورجلیل به دستمزد‌های نویسندگان اشاره و ابراز کرد: دستمزد‌های نویسندگان بسیار پایین است به حدی که امکان تامین مخارج خانواده با آن غیر ممکن است لذا همواره نویسندگی برای ما به عنوان شغل دوم شناخته می‌شود و بسیاری از افراد که همچنان قلم فرسایی می‌کنند بخاطر عشق و علاقه‌ای است که در درون آن‌ها وجود دارد وگرنه نمی‌توان از نویسندگی به عنوان یک شغل یاد کرد.

وی همکاری و همراهی دستگاه‌های متولی فرهنگ برای حمایت از نویسندگان و ناشران را مهم دانست و اظهار کرد: همکاری متولیان فرهنگ برای خرید کتاب‌ علاوه بر کمک به نویسندگان برای حوزه نشر نیز مطلوب بوده و تحولات را در حوزه فرهنگ و مطالعه فراهم خواهد کرد از سوی دیگر کتابخانه‌ها و مراکزی هستند که به کتاب‌های جدید نیاز دارند و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

نویسنده کتاب «حلوای عروسی» به نقش تبلیغات در حوزه نشر اشاره و ابراز کرد: تبلیغات سبب می‌شود کتاب‌ها به فروش بیشتری دست یابند، به عبارت دیگر این تبلیغات است که تعیین می‌کند کدام کتاب‌ خوب است در حالی که به مضامین و محتوا‌های آنان توجهی نمی‌شود.

***برخورد‌ها سلیقه‌ای

دانشور جلیل به برخورد برخی از ناشران اشاره و بیان کرد: متاسفانه یکی از شاخص‌های برخی از ناشران میزان پولی است که افراد به ظاهر نویسنده به آنها می‌دهند تا کتاب‌های بی محتوای آنان را منتشر کنند در این شرایط ناشر اصلا توجهی به کیفیت و مضمون کتاب ندارد بدین ترتیب کتاب‌های بی ارزش تولید شده و هیچ نظارتی بر نوع تولیدات وجود ندارد، همین سلیقگی برخورد کردن ناشران اجازه ورود رانت و پارتی بازی را فراهم می‌کند که سمی محلک برای فرهنگ است.

وی روند تاثیر کرونا بر جامعه را مور بررسی قرار داد و تصریح کرد: کرونا با تمام غم‌ها و دشواری‌هایی که با خود برای جامعه انسانی داشت زمینه را فراهم کرد تا کسانی که سن بالایی دارند با فضای مجازی بیشتر آشنا شوند و با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بتوانند سفارشات خود را ثبت کنند برگزاری نمایشگاه مجازی دستاورد‌های بسیاری را داشت از جمله اینکه همه مردم ایران همزمان امکان دسترسی به همه کتاب‌ها را داشتند لذا می‌توان گفت برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه حضوری کتاب ضرورت دارد.

***اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب 

نویسنده کتاب «فقط بیا» با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی و فیزیکی کتاب اظهار کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران حال و هوای خاص خود و مزایای فراوانی را دارد حضور در بین غرفه‌ها و آشنایی با ناشران متعدد همچنین انتخاب کتاب‌ها و ارتباط مستقیم نویسنده با ناشر و مخاطب فضایی مطلوب را فراهم می‌کند.

دانشور جلیل در مورد قوانین حق التالیف بیان کرد: متاسفانه قوانینی که از مالف حمایت کند وجود ندارد لذا در بسیاری از موارد دیده می‌شود که آثار نویسنده بدون اطلاع او منتشر می‌شود، یکی از داستان‌های من نیز به صورت صوتی تولید شد در حالی که من هیچ اطلاعی در مورد آن نداشتم و کاملا تصادفی متوجه شدم. اعتراض من به جایی نرسید و بسیار نگران کننده است لذا من معتقدم قوانین ما نیازمند به به‌روز شدن دارد.

*** مشکلات نویسندگان

وی با انتقاد از برخی ناشران ابراز کرد: برخی ناشران اعلام وصول‌های خود را دیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌کنند لذا آثار نویسنده در رزومه او قرار نمی‌گیرد در حالی که نویسنده مدت‌ها زمان گذاشته و پژوه‌های فراوانی را برای تکمیل یک اثر انجام داده است، ولی نمی‌تواند اثر را در رزومه کاری خود ثبت کند پی گیری‌ها من نشان داد مشکلات ایجاد شده توسط ناشران نیز علت را بر گردن مسئولان فرهنگی و مسئولان فرهنگی نیز مشکل را بر گردن ناشران می‌اندازند این امر باعث ناراحتی نویسنده می‌شود، زیرا یکی از حقوق نویسندگان نادیده انگاشته شده است.

دانشور جلیل پیرامون رتبه بندی نویسندگان و ناشران خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی باید تدبیری برای رتبه بندی نویسندگان و ناشران بی‌اندیشند و در عین حال نظارت کامل بر نوع محتوا‌ها داشته باشند تا کتاب‌های بی کیفیت منتشر نشود.

انتهای پیام/

نظر شما