شناسهٔ خبر: 50403835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه مطرح کرد

اهمیت برگزاری نشست تهران درباره افغانستان برای کشورهای همسایه

فاطمه خوش نیت

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه با تشریح دلایل اهمیت برگزاری نشست تهران درباره افغانستان گفت:‌ نتایج این نشست با رویکرد مشترک و هماهنگی بیشتر میان کشورهای همسایه می‌تواند راه حلی برای مشکلات افغانستان باشد و آثار خوبی برجای بگذارد.

صاحب‌خبر -

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری نشست کشورهای همسایه افغانستان برای حل بحران این کشور گفت:‌ همواره کشورهای همسایه افغانستان در مقاطع مختلف به خصوص هنگامی که بحران‌هایی در افغانستان بروز کرده نشست‌هایی را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کرده‌اند تا مواضع و نوع رویکرد جمعی نسبت به این تحولات مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد:‌ همواره آثار این نشست‌ها نیز مثبت بوده و این وحدت نظر کشورهای همسایه و تفاهم آن‌ها با یکدیگر را نشان می‌دهد و طبیعتا انتقال آثار نتایج این نشست‌ها به مسئولان افغانستان معمولا راهگشا بوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد:‌ نشست تهران نیز به اعتقادم یک اقدام لازم بود که پیش از این هم صورت گرفت و در مقطعی که طالبان در افغانستان حاکمیت دارد این نشست‌ها به چند دلیل دارای اهمیت است. نخست اینکه از میان کشورهای همسایه افغانستان دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و می‌توانند تصمیم واحدی نسبت به رویکرد مشترک در مورد طالبان و نوع تعامل با آن‌ها اتخاذ کنند و به صورت هماهنگ هم عمل کنند که اقدام بسیار خوبی خواهد بود.

پاک‌آیین افزود: ‌دولت‌های همسایه افغانستان می‌توانند با ارائه نظر به طالبان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دیدگاه‌های خودشان را مبنی بر اینکه ضرورت دارد برای استقرار ثبات و صلح در افغانستان یک دولت فراگیر تشکیل دهند و صدای واحدی را به طالبان برسانند، اعلام کنند.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه خاطر نشان کرد:‌ طالبان هم اگر بخواهد رسمیت یابد یا باید موضع فعلی خود را بهبود بخشد و چاره‌ای هم ندارد جز اینکه با همسایگان افغانستان ارتباط داشته باشد زیرا در شرایط فعلی شاهد هستیم که داعش وارد صحنه شده و در دو هفته پشت سر هم اقدام به انجام عملیات تروریستی آن هم با هدف قرار دادن شیعیان کرده است. بنابراین در این مقطع هماهنگی بین وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ باید اقدامی که توسط داعش صورت گرفته از سوی وزرای خارجه افغانستان محکوم شود و از طالبان قویا خواسته شود که چون مسئولیت امنیت کشور با آن‌ها است باید امنیت را در تمامی مراکز و مساجد و سایر اماکن به عهده گرفته و تأمین کند زیرا مسئول مستقیم امنیت طالبان است و اگر ناامنی رخ دهد کم کاری مقامات امنیتی طالبان را نشان می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: کشورهای همسایه افغانستان می‌توانند این پیام واحد را به مردم افغانستان برسانند که هدف اصلی داعش ایجاد تفرقه در میان اقوام و دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی است و اقداماتی هم که اخیرا در افغانستان انجام دادند با همین هدف بوده است. آن‌ها باید بدانند که داعش نه دوست شیعه است نه اهل سنت؛ یک گروه با دیدگاه انحرافی است و تفسیر غلط از اسلام است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تأکید کرد:‌تمام مردم افغانستان باید به این موضوع توجه کنند و وحدت خود را حفظ نمایند و مطالبات آن‌ها ایجاد دولت فراگیر باثبات در افغانستان باشد. نشست تهران درباره افغانستان با حضور کشورهای همسایه می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد و کمک مناسبی برای طالبان و مردم افغانستان برای برون رفت از مشکل فعلی باشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم ایران به عنوان بازیگر تأثیرگذار بتواند نشست را به خوبی برگزار کند و نتایج قابل قبولی برای همه کشورهای همسایه و مردم افغانستان داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما