شناسهٔ خبر: 50403831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه‌ها/تبعات بی توجهی دولت به چالش های اجتماعی به روایت«آرمان ملی»/گزارش «همشهری» از تردیدها و تعلل‌ها در بازگشایی مدارس/تحلیل«آفتاب یزد» از رویکرد جدید تلویزیون

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد

به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه آرمان ملی امروز گفت و گوی خوبی با یک جامعه شناس درباره پیامدهای بی توجهی دولت به حل چالش های اجتماعی در کشور انجام داد که قابل تامل و خواندنی است. این روزنامه توضیح می دهد «آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهمی‌است که در دولت رئیسی مورد غفلت قرار گرفته است. دولت رئیسی در شرایطی کار خود را آغاز کرده که بیشتر تمرکز این دولت روی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی است. رویکردی که شاید در نگاه اول با توجه به چالش‌های مهم مردم در زمینه اقتصادی صحیح باشد. با این وجود براساس تحقیق‌های صورت گرفته از بین۱۰۰ چالش آینده ایران بیش از۵۰ مورد آن اجتماعی است. به همین دلیل غفلت از چالش‌های اجتماعی می‌تواند پیامدهای نگران کننده‌ای برای کشور داشته باشد. «آرمان ملی» برای بررسی این موضوع با دکتر مصطفی اقلیما جامعه شناس گفت وگو کرده است. دکتر اقلیما معتقد است:« مدیرانی که در شرایط کنونی انتخاب شده‌اند افراد خوبی هستند اما در اندازه‌ای نیستند که بتوانند با ابرچالش‌ها و ابربحران‌های کنونی جامعه ایران مبارزه کننده و آنها را حل کنند. مقام معظم رهبری همواره روی دو موضوع شایسته سالاری و پاسخگویی مدیران تأکید داشته‌اند.کسی که شایسته است پارتی بازی نمی‌کند و منافع فردی را به منافع مردم ترجیح نمی‌دهد. شرایط اقتصادی مردم تأثیرمستقیمی‌در تحولات اجتماعی یک جامعه خواهد داشت. این مسأله تنها مختص به ایران نیست و بلکه در همه کشورهای جهان وجود دارد. این در حالی است که هیچ کس حاضر نیست مسئولیت نابسامانی‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی مردم را برعهده بگیرد»»

همشهری گزارشی از تردیدها و تعلل‌ها در بازگشایی مدارس تهیه کرد که بخشی از آن در بی‌میلی برخی معلمان به ترک دورکاری و بخشی دیگر در مخالفت برخی خانواده‌ها با حضوری شدن آموزش ریشه دارد. این روزنامه تشریح می کند«اصلی‌ترین محور صحبت‌های معلمان و مدیرانی که مخالف بازگشایی مدارس هستند، این است که فضای فیزیکی مدرسه برای بازگشایی آماده نیست و بازگشایی مدارس در چنین شرایطی ممکن است منجر به شیوع کرونا و خیز ششم این بیماری در کشور شود. آنها می‌گویند که وزارت آموزش و پرورش هنوز سرانه بهداشتی مدارس را پرداخت نکرده و مدیران برای خرید مواد شوینده هم مشکل دارند.»
حسین داورپناه، مدیر مدرسه و کارشناس آموزشی اینکه معلمان چنین نگاهی دارند را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «آن بخش از استدلال معلمان درباره پرداخت‌نشدن سرانه بهداشتی تا حد زیادی درست است اما این تنها عاملی نیست که مانع بازگشایی مدرسه باشد. واقعیت این است که اعضای مدرسه از معلمان تا مدیر و معاونان با مسئولان وزارتخانه همدل نیستند و آنها را برای آماده‌سازی مدرسه همراهی نمی‌کنند، از این جهت اغلب آنها در تلاشند که آموزش مجازی تا حد ممکن طولانی شود.»

امید جهانشاهی کارشناس رسانه یادداشتی تحت عنوان«تحول مثبت در خبر تلویزیونی» در روزنامه آفتاب یزد نوشت و از واکنش جدید تلویزیون در بازتاب رویدادهای مهم در جامعه تمجید کرد. این نویسنده نوشت«پوشش سریع رویدادهایی مثل سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی در جلسه معارفه و یا مختل شدن امکان سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها اتفاق تازه‌ای در خبر صداوسیماست که باید آنرا به فال نیک گرفت. این تغییر رویکرد نشان از تحولی مثبت در خبر تلویزیونی است.
روال خبر صداوسیما در مواجهه با رویدادهایی از این دست، ندیده گرفتن بود، چیزی که باعث می‌شد به اعتبار خبر تلویزیونی ضربه بخورد. چراکه امروز با توجه به گسترش رسانه‌های اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی، ندیده گرفتن رویداد از سوی خبر تلویزیونی هیچ نتیجه‌ای جز ضربه به خود خبر تلویزیونی ندارد و آب در هاون کوبیدن است.واقعیت این است که دوران یکه تازی و حاکمیت بلامنازع خبر تلویزیونی به سر آمده است و دیگر تحریریه‌های خبر تلویزیونی تعیین‌کننده نیستند که خبر چیست. سر در برف کردن و ندیده گرفتن برای رسانه خبری نوعی خودکشی است.»

 

صفحه یک سایر روزنامه ها را در سایت ببینید……

نظر شما