شناسهٔ خبر: 50403283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سودان، محور گفتگوهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات عربستان و اتحادیه آفریقا

مریم مینایی

وزرای خارجه آمریکا و عربستان در جریان گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر تسلط ارتش سودان بر قدرت را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور و فیصل بن فرحان، همتای سعودی وی در جریان گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر اهمیت پایبندی تمامی طرف‌ها در سودان به اعلامیه قانون اساسی و توافق صلح جوبا تاکید کردند.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، وزرای خارجه آمریکا و عربستان به شدت تسلط نظامیان بر قدرت در سودان و پیامدهای آن بر ثبات این کشور و منطقه را محکوم کردند.

آنتونی بلینکن بر حمایت ایالات متحده از آرمان‌های ملت سودان برای دموکراسی و همچنین بر ضرورت بازگشت فوری دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان در سودان تاکید کرد.

دو طرف علاوه بر این درباره آخرین تحولات منطقه وجهان، روابط دو جانبه و راه‌های تقویت آن و طرح‌های "ریاض سبز"و "خاورمیانه سبز" در خصوص آب و هوا و محیط زیست گفتگوکردند.

بلینکن همچنین تماس تلفنی با فیلیکس تشیسکدی،رئیس جمهور کنگو و رئیس اتحادیه آفریقا داشت و طی آن اوضاع سودان را مورد برسی قرار داد.

دو طرف بر لزوم بازگشت دولت غیرنظامی موقت تاکید کردند.

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خاطرنشان کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تمامی ابزارهای اقتصادی موجود برای مقابله با رخدادهای اخیر سودان است و با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در خصوص این وضعیت در تماس است.

عبدالفتاح البرهان روز دوشنبه از برقراری وضعیت فوق العاده در سودان و انحلال شورای حاکمیت و شورای وزیران خبر داد.

پیشتر رسانه‌های سودانی گزارش دادند که عبدالله حمدوک کمتر از دو روز پس از بازداشت توسط نیروهای نظامی و اعلام انحلال دولتش توسط فرمانده کل ارتش، به خانه خود در خارطوم، پایتخت این کشور بازگشته است.

به گزارش روزنامه محلی «السودانی»، حمدوک در میان استقرار شدید نظامی در اطراف خانه‌اش آزاد شد و به خانه خود بازگشت.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت «عمر البشیر» وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، ارتش سودان را به دست داشتن در این کودتا و تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم کردند.

پیشتر هم ائتلاف «اعلامیه آزادی و تغییر» سودان (حامی نخست وزیر و دولت) در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حمایت خود از نخست‌ وزیر این کشور، درباره «کودتای خزنده» هشدار داده بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما