شناسهٔ خبر: 50403234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صنعت گیلان چشم انتظار حمایت دولت سیزدهم

رشت – ایرنا - بخش صنعتی گیلان اگرچه طی چندسال اخیر در زیرسایه آوار مشکلات تحریمی و کرونایی توانست کشور و مردم را یاری کند، اما همانند دیگر نقاط کشور با مشکلاتی قدیمی و جدید مواجه است که امید دارد با حمایت، تصمیمات و سیاست های دولت سیزدهم برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با تشدید تحریم های ظالمانه و مشکلات ناشی از آن طی سه سال اخیر حوزه صنعتی کشور با مشکلات متعددی مواجه بود که البته بخش قابل توجهی از ان با عزم و اراده قوی به فعالیت خود ادامه داده است تا کشور و مردم حداقل در برابر تحریم ها با دست خالی مواجه نشوند. 

اما علاوه بر مشکلات خارجی و تحریم ها، صنعت گران سالهاست با برخی دغدغه های دست و پاگیر مواجه هستند که هنوز این دغدغه برای این قشر حل نشده تا این بخش اقتصادی که مهم ترین فضای اشتغال ، تولید ارزش افزوده و همچنین تامین نیازهای مردم است نفسی تازه کند. 

گیلان اگرچه با برخورداری از ۳۳ شهرک و نواحی صنعتی و حدود ۲ هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی و همچنین هزاران واحد تولیدی کارگاهی کوچک، استانی صنعتی محسوب نمی شود و عمدتاً آن را به ناحیه کشاورزی  می شناسند، اما صنعت گیلان با فعالیت مستقیم حدود ۸۵ هزار نفر بیشترین نقش را در اشتغال استان ایفا می کند که به این عدد باید اشتغال های غیرمستقیم که ممکن است به حدود یکصد هزار نفر برسد را نیز اضافه کنیم.

اما صنعت امروز گیلان نیز با مشکلاتی استانی و ملی مواجه است که باروی کار آمدن دولت عملگرا امید دارد این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شود تا بخش صنعتی استان با جانی دوباره به حرکت خود ادامه دهد. صنعتگران گیلان امیدوارند تا با سفر رئیس جمهور به این خطه سرسبز شمال کشور و لمس مشکلاتشان از سوی مسئولان ارشد دولت و شخص ریاست جمهوری میزبان گشایش های صنعتی باشند.  

 صنعتگران گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نوسانات قیمت مواد اولیه ، سود بالای تسهیلات ، تشریفات اداری و بوروکراسی، ارجح دانستن پرداخت تسهیلات به تاجران و بازرگانان بدلیل برگشت سریع پول، وثیقه سنگین برای پرداخت تسهیلات و قطعی برق و گاز را از جمله مشکلات این بخش عنوان کردند.

صنعت گیلان چشم انتظار حمایت دولت سیزدهم

نوسان قیمت مواد اولیه

البته نوسان قیمت مواد اولیه مشکلی تازه نیست و تمام صنایع کشور به آن مبتلا هستند و دولت سیزدهم نیز با ابتدای ورود خود ساماندهی این حوزه را از اولویت های خود قرار داده است. اما همانند دیگر استان هاصنایع گیلان نیز تاکنون آسیب جدی از نوسانات قیمت مواد اولیه دیده اند و خواست صنعتگران تسریع در ساماندهی این بخش است.

یکی از تولید کنندگان صنایع غذایی گیلان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشکلات کنونی صنعتگران اظهار داشت: یکی از مشکلات تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه از داخل یا خارج نوسانات قیمتی آن است.

اصغر طلوع با بیان اینکه نوسانات شدید در قیمت مواد اولیه برنامه ریزی برای تولیدکنندگان را دچار مشکل می کند، گفت: در صورتی که سازمان صمت مواد اولیه را با ثبات قیمت در اختیار ما بگذارند و قیمت تمام شده برای تولید ثابت باشد، قیمت برای مصرف کننده نیز از ثبات برخوردار خواهد شد و تولید کنندگان می توانند محصول خود را بهتر به بازار عرضه کنند.

این تولید کننده افزود: برای تامین مواد اولیه از خارج نیز به دلیل نوسانات ارزش پول ملی در مقابل ارزهای معتبر خارجی قیمت تمام شده تولید به طور مستمر تغییر می کند که بانک مرکزی برای ثبات ارزش پولی تدبیری بیندیشد.

وی نیاز به نوسازی ماشین الات و بروز شدن آن ها را از ضروریات بخش صنعت دانست و گفت: بهترین دستگاهها و ماشین آلات بخش صنعت متعلق به کشورهای ژاپن و آلمان است و باید راهکاری اندیشیده شود تا ناگزیر به خرید ماشین آلات بی کیفیت از برخی کشورها نباشیم  تا بتوانیم از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین امکانات که در تولید با کیفیت نقش موثری دارند ، استفاده کنیم.

تولید و صادرات گرفتار در بروکراسی

طلوع تشریفات و بوروکراسی اداری را از دیگر مشکلات برای تولید کنندگانی که قصد صادرات دارند عنوان کرد و گفت: برای یک کارهای ساده اداری صادرکنندگان ممکن است ماهها سرگردان شوند درحالی که گمرک با آسان گیری و حذف تشریفات زائد می تواند به تولید کنندگان و صادرات کمک کند.

وی همچنین با اشاره به سود بالای پرداخت تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند ؛ ضمن اینکه تمایل بانکها برای پرداخت این وام ها بازگانان و تجار هستند.

این تولید کننده وثیقه های سنگین برای اخذ تسهیلات بانکی، بالا بودن هزینه حمل و نقل کالا و خدمات نسبت به تولید و قطعی برق و گاز را از دیگر مشکلات صنعت گران برشمرد و گفت: لازم است در شرایط حساس کنونی که دشمنان به دنبال ضربه زدن به معیشت مردم هستند، مسئولان برای جلوگیری از قطعی انرژی بخش تولیدچاره اندیشی کنند؛ چرا که تولید کنندگان مجبورند بدلیل تعطیل شدن واحد تولیدی در زمان قطعی برق و گاز با ظرفیت کمتر نیروی خود فعال باشند.

طلوع ادامه داد: کار کردن واحد صنعتی با ظرفیت کمتر موجب ضرر وحدهای تولیدی و حتی اجبار در تعدیل نیرو و کاهش تولید می شود که این چرخه موجب بیکاری و مشکلات اقتصادی می شود.

صنعت گیلان چشم انتظار حمایت دولت سیزدهم

وعده‌های عمل نشده برای سرمایه در گردش

مدیرعامل صنایع ریسندگی و بافندگی پیشروتاب گیلان نیز به پایین بودن هزینه ایجاد اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت ها در این واحد تولیدی، هزینه ایجاد هر شغل حدود در این واحد تولیدی ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

کاظم مادرشاهی افزود: این شرکت در گذشته نه چندان دور یکی از پیشگامان در صنعت نساجی کشور بود که متاسفانه در دهه های گذشته به تدریج با سوء مدیریت ها از بین رفته است و اکنون از آن تنها نامی به یادگار مانده است.

وی با بیان اینکه این شرکت بزرگترین و مدرنترین کارخانه حوله بافی کشور و تنها حوله بافی استان گیلان است، گفت: این واحد تولیدی از قدرت اشتغالزایی بسیار بالایی برخوردار است به طوری که با پانزده درصد ظرفیت تولیدی خود، برای ۱۵۰ نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

مدیرعامل صنایع ریسندگی و بافندگی پیشروتاب اظهار داشت: اگر حمایت های لازم صورت گیرد و سرمایه در گردش تامین شود، براحتی می توانیم برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنیم.

مادرشاهی با اشاره به اظهارات رییس اتاق تعاون کشور که اعلام کرده بود "هزینه ایجاد شغل برای هر نفر حدود یک میلیارد تومان است" گفت: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت ها و بهره‌مندی از مدرن ترین تکنولوژی صنعت حوله بافی در این واحد تولیدی دانش بنیان، اگر سرمایه در گردش لازم تامین شود، هزینه ایجاد هر شغل حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی به مشکلات پیش روی این شرکت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی هشت سال گذشته، علیرغم تصویب مصوبه های گوناگون از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، جهت دریافت تسهیلات از بانکها؛ نه تنها یک ریال وام دریافت نکردیم بلکه بسیاری از بدهی های گذشته خود را نیز پرداخت کرده ایم و مداوم در حال افزایش تولید و اشتغال هستیم.

بانک های بلای جان تولید

مدیرعامل صنایع ریسندگی و بافندگی پیشروتاب عدم تامین سرمایه در گردش توسط بانک ها را یکی از مهمترین چالش های پیش روی کارخانجات احیا شده دانست و افزود: بانکها نه تنها در این مسیر همراهی نمی کنند بلکه خسارات فراوانی نیز به شرکت ها تحمیل کردند.

مادر شاهی ادامه داد: به عنوان مثال خسارتی که یکی از بانکها در شراکت با این شرکت به ما تحمیل کرد منجر به توقف و سپس ورشکستی شرکت شد که با اقدامات موثر انجام شده موفق به نجات و احیای مجدد کارخانه در سال ۱۳۹۳ شدیم ولی متاسفانه علیرغم انتظار در این مسیر از حمایت هیچ یک از سازمانها و نهادها بهره مند نشدیم.

به گفته او، علاوه بر مشکلات تامین سرمایه از سوی بانک ها، رویه ای دریافت سود بانکها یعنی همان رویه ی مطالبه سود مرکب و تخلفاتی که در مشارکت با شرکت داشتند منجر به تحمیل خسارات میلیاردی به این شرکت شد که برای شرکت های دیگر نیز به همین شکل است.

مدیرعامل این شرکت حوله بافی در گیلان ادامه داد: اگر دولت بتواند، یک سری تسهیلات و مشوق های بیمه ای و مالیاتی برای شرکتهایی که در ایام کرونا و شرایط تحریمی و رکود بازار، نسبت به افزایش تولید و اشتغال اهتمام داشته اند در نظر بگیرد، کمک بزرگی به این واحدها کرده و راه تنفس آنها را باز می کند.

افزایش حدود ۳۰۰ درصدی هزینه زیرساخت ها در صنعت فولاد  

قائم مقام مدیر عامل مجتمع فولاد گیلان نیز با بیان اینکه همه تلاش مان برای تولید و استفاده از ظرفیت های کشور بوده است، گفت: گیلان از نظر تولید ورق فولادی استان دوم کشور است که اهمیت ان را چندین برابر می کند.

نوید ثابت افزود: طی سال ۹۹ و ۶ ماه نخست امسال ، هزینه زیرساخت ها همچون برق و گاز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته اما افزایش قیمت محصول براساس دستور دولت کمتر از ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت در زیر ساخت ها در بهای تمام شده محصول اثر دارد و موجب ضرر و زیان تولید کنندگان این بخش می شود. این شیوه مدیریت تولید و صنعتی انگیزه سرمایه گذاری را برای بخش های تولیدی از بین می برد.

صنعت گیلان چشم انتظار حمایت دولت سیزدهم

کمبود زمین صنعتی و نیاز به نوسازی ماشین آلات

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان نیز با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و ۴۸ معدن در استان گفت: کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات، تامین مواد اولیه از جمله مشکلاتی است که ممکن است صنعتگران با آن مواجه شوند.

منوچهر صدفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشکلات صنعتگران به طور معمول در کشور مشترک است ، افزود: هم اینک در گیلان بزرگ ترین چالش موضوع محدودیت اراضی صنعتی است و برای توسعه واحدها و ایجاد واحدهای جدید با کمبود زمین روبرو هستیم.

وی فرسودگی ماشین آلات صنعتی را از عمده مشکلات بخش صنعت استان بر شمرد و افزود : البته لازم است تا تسهیلاتی از طریق دولت به بخش صنعت برای این امر اختصاص یابد تا صنعت گران محصولاتی با کیفیت بهتری وارد بازار کنند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان گیلان با تاکید بر ضرورت بروز رسانی تجهیزات در صنعت گفت: در راستای رفع چالش‌های صنعت و کاهش مشکلات کارگران لازم است واحدهای صنعتی بروز رسانی کنیم تا دستگاههایی با تکنولوژی جدید جایگزین ماشین‌آلات فرسوده شوند در غیر این صورت قابلیت رقابت با بازار را ندارند و با کیفیت پایینی محصولات خود را تولید می کنند.

صدفی اظهار داشت: صنایع باید مکلف باشند که نوسازی و بازسازی انجام دهند و دولت هم نیز با تسهیلات بانکی، تسهیلات رونق تولید ، تسهیلات جهش تولید و ابلاغ تبصره ۱۸ برای بازسازی و نوسازی و تسهیلات طرح تام با همکاری بانک تجارت و صنعت و معدن به آنها کمک می کند.

وی گفت: البته باید برای ماشین آلاتی که ساخت داخل ندارند از طریق معافیت گمرکی به واحدهای تولیدی کمک شود و سازمان صمت نیز اهتمام دارد تا برای مشکلات واحدهای تولیدی که مربوط به دستگاه‌های اجرایی بویژه تامین اجتماعی و مالیاتی برای رفع مشکلات آنها می شود، کمک کند .

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان در ادامه قطع برق و گاز را از دیگر معضلات واحدهای صنعتی استان برشمرد و افزود: علاوه بر قطع برق و گاز ، چندین برابر شدن قبوض انرژی نیز به مشکلات صنعتگران افزون شده است.

صدفی به میدان آوردن بانک ها به عنوان بنگاههای بزرگ مالی کشور را یک ضرورت دانست و گفت: برخی از واحدها نیاز به ارز برای تامین مواد اولیه دارند که بانک‌ها باید کمک کنند تا آنها با بحران مواجه نشوند. این اقدام باید به طور مستقیم از سوی دولت انجام شود زیرا بانک ها پاسخگوی مصوبات استانی نیستند.

وی در ادامه به نبود تصفیه خانه فاضلاب در برخی شهرکهای صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات لازم برای شهرکهای صنعتی به ویژه رشت باید اختصاص داده شود تا با مسائل زیست محیطی روبرو نباشیم.

حال با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم و وعده گره گشایی، صنعتگران گیلانی امید دارند که با تصمیمات و حضور در صحنه مسئولان کشور این دغدغه ها بر طرف شود که در این زمینه حضور رئیس جمهور در گیلان و لمس مشکلات استان گیلان از نزدیک می تواند امیدی تازه برای فعالیت صنعتی این استان باشد.

نظر شما