شناسهٔ خبر: 50403149 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مشکلات ارزی صادرکنندگان خشکبار ایران/ عدم توقف صادرات خشکبار زیر سایه تعیین نرخ صادرات توسط دولت

صاحب‌خبر - محمدحسن شمس‌فرد در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مشکلات ارزی صادرکنندگان خشکبار ایران، گفت: در حال حاضر باغداران و کشاورزان کالا را بر اساس دلار آزاد می‌فروشند البته با توجه به تورم‌هایی که در هزینه‌ها وجود دارد ناچارند کالای خود را به نرخ دلار آزاد بفروشند.
وی افزود: زمانی که صادرکننده خشکبار را با دلار آزاد از باغدار و کشاورز خرید کرده به خارج از کشور ارسال می‌کند هزینه‌هایی را نیز متحمل می‌شود درحالی‌که بعد از ۵ ماه پول صادرکننده وصول و وارد کشور می‌شود که برای صادرکننده سخت است دلار آزاد را به ارز نیمایی تبدیل کند و نرخ نیمایی با بازار آزاد متفاوت است که این باعث می‌شود صادرکننده نتواند تعهد خود را اجرا کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: زمانی که  تعهدی را به دولت و بانک مرکزی می‌سپارند بانک مرکزی نیز از صادرکننده مطالبه می‌کند و اگر نتوانند پرداخت کنند معافیت مالیاتی صادرکنندگان از بین می‌رود که این باعث می‌شود عرصه برای  کسانی که کارت یک بار مصرف صادرات دارند باز شود در حالی که ارزی به کشور برنمی‌گردانند.
وی با اشاره به بخشی از سخنان رئیس جمهور که در نشست با صادرکنندگان خشکبار بیان کرده بود، گفت: رئیس جمهور در سخنان خود اظهار کردند که برخی از طریق شناسنامه پیرزنی در فلان نقطه کشور که به این حوزه ارتباطی ندارد و حتی مطلع نیست کارت بازرگانی دریافت می‌کنند و این در حالی است که گمرک تمام صادرکنندگان را می‌شناسد باید از صادرات کسانی که کارت بازرگانی تقلبی دارند جلوگیری کنند.
شمس فرد در خصوص تولید و صادرات خشکبار در ۶ ماهه نخست سال گفت: تولید از ۲۳۰ تن به ۱۵۰ تن رسیده است در حالی که آمریکا ۵۲۰ هزار تن محصول دارد و حتی چند روز قبل نیز هزار دلار از قیمت صادرات خشکبار را کاهش داده و بازار چین را به دست گرفته است، ولی در ایران به دلیل وارد شدن ضرر به باغدار و کشاورز با قیمت پایین کالا را نمی‌توانیم صادر کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: در صادرات پسته و کشمش آمریکا رقیب ما محسوب می‌شود همچنین ترکیه نیز در صادرات کشمش رقیب ماست.
وی اظهار کرد: به دلیل تورم‌هایی که وجود دارد قیمت‌ها نیز در کشور افزایش پیدا کرده است و دولت باید نرخی را برای صادرکننده تعیین کند تا بتوانیم بنابر همان نرخ فعالیت کند وگرنه صادرات متوقف می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: بیشترین صادرات خشکبار را به اروپا آفریقا و بازار عربی داریم.

نظر شما