شناسهٔ خبر: 50402906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نحوه تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران اعلام شد

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تغییر در تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران گفت: در طرح جدید ما بنا داریم از مشارکت مردم در تدوین برنامه و بودجه در شهرداری به صورت مستقیم استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ میثم مظفر رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در حاشیه افتتاحیه "طرح رصد" در منطقه 14 گفت: معمولا در کشور بودجه‌ریزی به صورت Top Down و از موضع بالا به پایین انجام می‌شود، به این معنا که جمع محدودی از کارشناسان و نخبگان برای بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند، اما ما این بار به دنبال بودجه‌ریزی با مدل bottom up یا مدل پایین به بالا هستیم.

وی تصریح کرد: در این مدل به جای اینکه مدیران را با محدودیت‌های فکری و شناختی محور برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی قرار دهیم از خواسته‌ها، تجربیات و مطالبات مردم در نظام بودجه‌ریزی استفاده می‌کنیم. در حقیقت مردم را در چرخه سیاست‌گذاری و تدوین برنامه و بودجه به صورت مستقیم دخیل می‌کنیم که از آن به عنوان "بودجه‌ریزی مشارکتی" یاد می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بودجه‌ریزی مشارکتی در بسیاری از کشورها به‌ویژه در شهرداری‌های کلانشهرهای موفق دنیا، بیش از یک دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مظفر افزود: در حکمرانی اسلامی مدنظر ما ، موضوع مشارکت مردم و احساس مسئولیت و حرکت جمعی، خود به اندازه حصول نتیجه، حائز اهمیت بوده و رشد، شکوفایی، تعالی و پیشرفت پایدار، زمانی حاصل می‌شود که شهروندان در فرآیند کار، مشارکت داشته و مسئولیت عهده‌دار شوند.

وی گفت: کمیسیون برنامه و بودجه این بار از خیابان بهشت، در قالب "طرح رصد" به میان مردم آمده و تصمیم‌گیری‌های خود درباره اولویت‌های بودجه 1401 شهرداری تهران را در میان مردم و در دل مناطق و محلات اتخاذ می‌کند، ضمن اینکه طی چند روز قبل از آن، گروه‌های مصاحبه‌گر و کارشناسان، به دنبال کشف نظرات و خواسته‌های مردم در آن مناطق و محلات هستند و رصد اولیه‌ای صورت گرفته است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: نهایتاً با همفکری و گفت‌وگوی میان مردم و تصمیم‌گیران در این کارگاه‌های برنامه و بودجه‌ای منطقه‌ای، یک جمع‌بندی و مصوباتی حاصل می‌شود که مبنای عمل بودجه 1401 قرار خواهد گرفت.

مظفر ادامه داد: نخستین پروژه "طرح رصد" را در منطقه 14 تهران با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه آغاز کردیم و با مشکلات و چالش‌های مختلف منطقه 14 به صورت میدانی آشنا شدیم، با نخبگان، امناء و معتمدین مردمی در محلات گفت‌وگو کردیم و در جلسه کارشناسی و کارگاه تخصصی از حضور آنها در کنار کارشناسان و شهردار منطقه و معاونین شهردار استفاده کردیم و به تصمیمات خوبی برای منطقه 14 رسیدیم.

وی گفت: منطقه 14 منطقه ویژه‌ای است و درالمؤمنین شهر تهران نام‌گذاری شده، این منطقه 2700 شهید را تقدیم انقلاب کرده و همچنین 170 شهید مدافع حرم را تقدیم جهان اسلام نموده است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: به لحاظ تراکم جمعیتی، رتبه دوم را در میان مناطق دارد و 356 نفر در هکتار جمعیت‌ دارد در حالی که در تهران به طور متوسط ما 197 نفر در هکتار تراکم جمعیتی داریم. از حیث بودجه مصوب، علی‌رغم دارا بودن دومین تراکم جمعیتی، سرانه بودجه‌ای منطقه، رتبه 21 را در بین 22 منطقه دارد و این مسأله با عدالت شهری هیچ تناسبی ندارد. سرانه بودجه شهرداری تهران به ازای هر شهروند در شهر تهران بطور متوسط یک میلیون و 300 هزار تومان است درحالی که در بودجه منطقه14 به ازای هر شهروند 680 هزار تومان پیش‌بینی شده که بسیار کمتر از سرانه بودجه شهر تهران است.

مظفر اظهار کرد: سرانه فضای سبز منطقه 1.92 مترمربع است درحالی که در طرح تفصیلی مقرر شده به ازای هر فرد 3 متر مربع سرانه فضای سبز دیده شود. از منظر بافت فرسوده، منطقه دارای رتبه پنجم در میان مناطق شهر تهران است و 17 درصد از مساحت منطقه14 را بافت فرسوده به خود اختصاص داده است که شامل 257 هکتار املاک فرسوده است که عمده این املاک 50 تا 100 متری هستند و جزء ریزدانه ها حساب می شوند.

وی گفت: کمبود سرانه‌های تفریحی و ورزشی در منطقه به شدت احساس می‌شود. سرانه های ورزشی در منطقه بسیار پایین است و جزو پایین‌ترین مناطق در سرانه‌های ورزشی است. وجود پارکینگ که جزو نیازهای ضروری منطقه است دچار نقصان جدی است و لذا باید نهضت احداث پارکینگ با مدل مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: بخش زیادی از زمین‌های منطقه 14 کاربری نظامی و پادگانی دارد و به نظر می‌رسد با توافقاتی می‌توان با در اختیار قرار دادن فضاهای معوض و اختصاص مکان‌های دیگری در شهر تهران از این زمین‌های فریز شده نظامی، برای احداث مجموعه‌های ورزشی، توسعه زیرساخت‌های رفاهی، توسعه بوستان‌ها و فضای سبز منطقه به نفع مردم و منافع عمومی استفاده کرد. فضاهای بی‌دفاع شهری در منطقه 14 به وفور مشاهده می‌شود و مقرر شد ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری که آسیب‌های اجتماعی زیادی را در خود جای داده است، در دستور کار قرار گیرد.

مظفر گفت: شورا در تصویب بودجه با نگاه عدالت محور، حمایت ویژه‌ای از منطقه 14 و مردم شریف آن خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما