شناسهٔ خبر: 50402645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نگرانی قانونگذاران آمریکایی از احتمال فروش اف-۱۶ به ترکیه

قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه از دولت بایدن خواسته‌اند به ترکیه جنگنده‌های اف-۱۶ نفروشد و اطمینان دارند که کنگره مقابل چنین صادراتی می‌ایستد.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری رویترز، یازده عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت او، به "نگرانی عمیق" خودشان درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترکیه ممکن است از لاکهید مارتین ۴۰ جنگنده اف-۱۶ جدید و ۸۰ کیت به‌روزرسانی اف-۱۶ بخرد، اشاره کردند.

این نامه مورخ ۲۵ اکتبر است و سه‌شنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید.

این قانونگذاران آمریکایی گفتند: به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه آنکارا یک محموله دیگر سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه خریداری می‌کند، ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که امنیت ملی ما با ارسال جنگنده‌های ساخت آمریکا به یک متحد پیمانی که همچنان رفتاری مشابه یک دشمن نشان می‌دهد، در معرض خطر قرار گیرد.

کاخ سفید هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که این وزارتخانه درباره ارتباطات با کنگره نظری نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز اوایل همین ماه گزارش داد که ترکیه با طرح درخواستی از ایالات متحده، خواستار خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ شرکت لاکهید مارتین و حدود ۸۰ کیت به‌روزرسانی برای جنگنده‌های فعلی خودش شده است.

آنکارا همچنین قبلا سفارش خرید بیش از ۱۰۰ جنگنده اف-۳۵ لاکهید مارتین را داده بود اما ایالات متحده، ترکیه را در سال ۲۰۱۹ از این برنامه کنار گذاشت و به اقدام آن در خرید پدافند اس-۴۰۰ روسیه اشاره داشت.

نامه مذکور به رهبری نیکول مالیوتاکیس، نماینده جمهوری‌خواه و کارولین مالونی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رشته تحریر درآمد.
در این نامه آمده است: در حالی که ما اطمینان داریم اگر این برنامه‌ها ادامه یابد کنگره جلوی چنین صادرات‌هایی را خواهد گرفت، ایالات متحده نمی‌تواند در حال حاضر هیچگونه تجهیزات نظامی پیشرفته به دولت ترکیه بدهد.

شراکت میان این متحدان عضو ناتو در پنج سال گذشته سبر سر اختلافاتی چون سوریه، روابط نزدیک آنکارا با مسکو، جاه‌طلبی دریایی آن در مدیترانه، اتهامات آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه و نادیده گرفتن حقوق و آزادی‌ها در ترکیه دچار کشمکش شده است./ ایسنا

نظر شما