شناسهٔ خبر: 50402485 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه قاتل خاموش را شکست دهیم؟

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مهاباد چند راهکار اساسی برای جلوگیری از گاز گرفتگی با مونوکسیدکربن در فصول سرد سال را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

رحمان احمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: هرساله با شروع فصل سرد سال و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش پیدا می‌کند و مرگ‌های خاموش را رقم می‌زند.

احمدی افزود: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که به طور عادی در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی می‌دهد.

وی اذعان کرد: سوختن ناقص گاز و تجمع گاز‌های مسموم کننده و یا حتی کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که در چنین فضایی تنفس می‌کنند شده و ممکن است به مرگ آن‌ها منتهی شود.

احمدی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خطرات ناشی از سوختن ناقص وسایل گازسوز و گازگرفتگی باید نکات ایمنی به صورت کامل رعایت شود.

۱) هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا و مجهز به کلاهک باشد و محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بازرسی و از آب بندی و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل شود.
۲) دودکش وسایل گاز سوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره نباید به صورت مستقیم با شیشه در تماس باشد، زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.
۳) در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.
۴) هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آنرا در محل خود نصب کنید.
۵) کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.
۶) از فشردن بیش از اندازه کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گاز‌های دودکش می‌شود نیز خودداری شود و انتهای دودکش‌های تو کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.
۷) تمام دودکش‌های وسایل گازسوز بایستی مجهز به بخش عمودی متناسب و کلاهک با شکل H باشد.
۸) تا جایی که امکان دارد از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری نمایید، زیرا زانو، کارآیی دودکش را کاهش می‌دهد.
۹) به هیچ عنوان دودکش وسایل گازسوز و هواکش (فن) را از یک لوله یا کانال مشترک عبور ندهید.
۱۰) جهت جلوگیری از پدیده خطرساز «مکش معکوس» در ساختمان‌ها لازم است بر روی قسمت زیرین درب ورودی هر آپارتمان از دریچه تهویه کرکره‌ای یا آیفونی مناسب به طول ۵۰×۲۰ سانتیمتر استفاده گردد همچنین زیر درب‌های ورودی اطاق خواب‌ها نیز حدود ۳ تا ۵ سانتیمتر باز باشد.
رعایت موارد فوق موجب جلوگیری از پس زدن و بازگشت گاز‌های سمی وسایل گازسوز بداخل منازل (مکش معکوس) می‌گردد.

انتهای پیام / س خ 

نظر شما