شناسهٔ خبر: 50402226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

وحشتی از جنس فراموشی؛ 10 عنوان Underrated ژانر وحشت

آرمان زرمهر

صاحب‌خبر -

ژانر وحشت و وحشت بقا در طول سال‌ها مهمان عناوین مختلفی بوده است و شاهد انتشار بازی‌های متعددی از سوی سازندگان کوچک و بزرگ بوده است که برخی از آن‌ها پکیجی از جامپ اسکرهای خسته کننده و کلیشه‌ای و برخی دیگر عناوین عمیق، لذت‌بخش و به یادماندنی بوده‌اند. اما در این بین عناوین بسیارخوب و خوش‌ساختی بوده‌اند که آن‌طور که لایقش بودند مورد توجه قرار نگرفتند و به فراموشی سپرده شدند.

در حالی که مدت زمان بسیار کمی تا شب هالووین باقیست، من فرصت را غنیمت شمردم و به همین مناسبت امروز قرار است نگاهی داشته باشیم به 10 عنوان ژانر وحشت/وحشت بقا که با تمام پتانسیل و کیفیت خود به فراموشی سپرده شدند.

لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت در تعداد عناوین قرار داده شده در این لیست قطعا برخی از عناوینی که لایق حضور در این لیست بودند را نتوانستم در این لیست جای بدهم به همین دلیل دوست دارم شما کاربران عزیز عناوینی که فکر می‌کنید لایق حضور در این لیست بودند را در بخش نظرات با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 10. DEADLIGHT

اولین عنوانی که قرار است درباره‌اش صحبت کنیم، بازی DEADLIGHT ساخته‌ی استودیوی Tequila Works می‌باشد که در تاریخ 25 اکتبر سال 2012 توسط مایکروسافت برای کنسول Xbox 360 و PC منتشر گردید. این بازی در سبک Action Adventure/Platformer می‌باشد.

در حالی که بازی به صورت دوبعدی می‌باشد از المان‌ها و مکانیزم‌های پلتفرمر و مبارزات بسیار روانی برخوردار است. در کنار این المان‌ها، بازی از آرت‌استایل و طراحی محیط خاص و متفاوتی برخوردار است.

داستان بازی حول و محور شخصیت Randall Wayne جریان دارد و در حالی که به‌طور کلی از موضوعی کلیشه‌ای پیروی می‌کند اما از پیچش‌های خوبی در طول روایت داستانی بازی برخوردار است. صداگذاری‌ و اتمسفر بازی نیز بسیار خوب مکمل یک‌ دیگر هستند. یکی از دلایلی که این عنوان کمتر دیده شد سبک و استایل خاص آن بود که با برخی سلایق سازگار نبود و دلیل دیگر آن نیز عرضه بر روی پلتفرم‌های محدود بود، البته توانست نظر بسیاری از گیمرها را بر روی پلتفرم PC به خود جلب کند. همچنین لازم به ذکر است که این عنوان چند سال بعد برای کنسول‌های نسل هشتم نیز منتشر شد.

در نهایت نقاط قوت این بازی اتمسفر، آرت‌استایل و فضاسازی خاص آن است و پیشنهاد می‌کنم اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت در بین عناوین زامبی محور هستید حتما به پای تجربه‌ی این عنوان بنشینید.

9. Daymare: 1998

داستان خلق این عنوان بسیارجالب است، استودیوی سازنده‌ی این عنوان یعنی Invader سال‌ها پیش نسخه‌ی دوم فرنچایز Resident Evil را با پسوند Reborn بازسازی کرد و تریلری چند دقیقه‌ای از گیم‌پلی آن نیز منتشر کرد و به یاد دارم که با دیدن آن تریلر اشک شوق در چشمانم جمع شده بود. اما متاسفانه کپ‌کام اجازه‌ی انتشار آن عنوان را به این استودیو نداد و به همین دلیل آن پروژه برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

اما در نهایت در سال 2016 این استودیو اولین تریلر گیم‌پلی بازی جدید خود را با نام Daymare: 1998 منتشر کرد و می‌توان گفت این عنوان ساخته شده از خاکسترهای Resident Evil 2: Reborn بود.

در حالی که این عنوان شباهت‌های بسیاری به نسخه‌های کلاسیک RE دارد، اما المان‌ها و مکانیزم‌های بقای جالبی را به پلیر معرفی می‌کند. به عنوان مثال شما در این عنوان علاوه بر کمبود مهمات باید نگران کمبود خشاب برای اسلحه‌های خود نیز باشید. همچنین این بازی 2 روش مختلف برای Reload اسلحه‌ها پیش‌روی شما می‌گذارد که می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از روش مناسب استفاده کنید.

داستان بازی از نگاه سه کرکتر متفاوت روایت می‌شود که در نهایت به یکدیگر مرتبط و متصل می‌شوند. صداگذاری برخی کرکترها از کیفیت چندانی برخوردار نیست و به روایت داستان بازی لطمه وارد می‌کند و همچنین یکی از دلایلی است که برخی پلیرها از تجربه‌ی آن دوری کرده‌اند. طراحی مراحل، پازل‌ها و محیط بازی بسیارخوب انجام شده و یادآور نسخه‌های کلاسیک فرنچایز RE می‌باشد.

به طور کلی در حالی که این عنوان از مشکلاتی رنج می‌برد اما اتمسفر، مراحل و طراحی دشمنان متنوع و همچنین گیم‌پلی نسبتا روان و توجه بسیار خوب به جزئیات در زمینه‌ی مکانیزم‌های بقا این عنوان را به عنوانی لذت‌بخش و جذاب تبدیل می‌کند و من حتما تجربه‌ی آن را به طرفداران سرسخت ژانر وحشت بقا پیشنهاد می‌کنم.

در آخر لازم به ذکر است که نسخه‌ی جدید این بازی که در اصل یک Prequel می‌باشد، با نام Daymare: 1994 Sandcastle توسط استودیوی Invader در دست ساخت قرار دارد و برای انتشار در سال 2022 برنامه‌ریزی شده است که شخصا برای بنده بسیار خوش‌ حال کننده است. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به این عنوان را از طریق این لینک در گیمفا مطالعه کنید.

8. Cold Fear

بازی Cold Fear توسط استودیوی  Darkworks سازنده‌ی بازی Alone In The Dark: The New Nightmare ساخته شده بود و توسط Ubisoft در تاریخ 15 مارچ سال 2005 برای کنسول‌های نسل ششمی و PC منتشر شد. در اصل این بازی اولین تلاش کمپانی Ubisoft برای ورود به ژانر وحشت بود.

این عنوان الگوبرداری‌های فراوانی از فرنچایز Resident Evil داشته است اما هم‌زمان سعی کرده است هویتی مستقل برای خود بسازد که در این موضوع موفق ظاهر شده است.

داستان بازی درباره‌ی یک Coast Gaurd کهنه‌کار به نام Tom Hansen می‌باشد که در طی یک طوفان دریایی شدید سیگنال‌های مشکوکی از طرف یک قایق صیادی روسی دریافت می‌کند و به همین دلیل همراه با تیمی برای تحقیق به آن‌جا اعزام می‌شود اما وقتی به آن‌جا می‌رسد حقایق هولناکی را درمی‌یابد.

در حالی که داستان کلی بازی کمی کلیشه‌ای است اما از پستی و بلندی‌های مناسبی برخوردار است و به همین دلیل روایتی جالب را برای پلیر به ارمغان می‌آورد.

گیم‌پلی بازی نیز سعی بر ترکیب سبک مدرن وحشت/اکشن نسخه‌ی چهارم Resident Evil و سبک کلاسیک وحشت بقای نسخه‌های اولیه این فرنچایز را دارد و یک تجربه‌ی گیم‌پلی لذت‌بخش برای طرفداران هردو سبک به ارمغان آورد. می‌توان گفت این بازی سعی بر جذب طرفداران هر دو سبک داشت، اما متاسفانه به دلایل مختلفی آنچنان که حقش بود مورد توجه قرار نگرفت. بگذارید این‌طور بگویم که وقتی چیزی به فراوانی یافت می‌شود قدرش را نمی‌‌دانیم، در دوره‌ای که این عنوان منتشر شد دو کمپانی Capcom و Konami در حال بمب‌باران کردن این ژانر با عناوین مختلف خود از فرنچایزهای Resident Evil و Silent Hill بودند و به همین دلیل این بازی در زیر سایه‌ی آن‌ها به فراموشی سپرده شد.

 اما امروزه که عناوین لایق و شایسته‌ی وحشت بقا همچون آب برای طرفداران تشنه‌ی آن می‌باشد تجربه‌ی این عنوان می‌تواند بسیار یادآور دوره‌ای طلایی از این سبک باشد.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم مثل من عاشق ژانر وحشت/وحشت بقا هستید و هنوز این عنوان را تجربه نکرده‌اید حتما به تجربه‌ی آن فکر کنید.

7. Days Gone

حس عجیبی است که یک عنوان انحصاری سونی را در لیست عناوین underrated قرار دهیم و در حالی که نمی‌توان از Days Gone به عنوان یک بازی ترسناک یاد کرد اما از آن‌جایی که عناوین زامبی‌محور نیز زیر مجموعه‌ای از ژانر وحشت می‌باشند این بازی را در این لیست قرار دادم.

به نظر من Days Gone قربانی انتظارات اشتباه شد، البته بازی در ابتدای انتشار خود از مشکلات فنی بی‌شماری رنج می‌برد که تاثیری مستقیم بر نظر پلیرها و منتقدان داشت. من به یاد دارم که حدود یک هفته به دلیل کرش‌های متوالی کنسولم در طی تجربه‌ی این بازی نتوانستم آن را بازی کنم تا در نهایت آپدیت فیکس برای آن منتشر شد.

اما اگر از مشکلات فنی و انتقادهای وارده به این بازی به دلیل وجود این مشکلات بگذریم، بسیاری از پلیرها انتظار عنوانی قدرتمند و بزرگ مانند The Last Of Us را از این عنوان داشتند و برخی نیز به دلیل متای پایین بازی به کلی فکر تجربه‌ی آن را از سر بیرون کردند.

در حالی که داستان بازی یک داستان متوسط ترکیب شده با چند پیچش جذاب است ولی حتی به استانداردهای بالای عنوان The Last Of Us در زمینه‌ی داستان و شخصیت‌پردازی نزدیک هم نیست، اما در اصل هدف این عنوان ارائه‌ی یک گیم‌پلی عمیق و تعاملی در بخش بقا است که به نظر من این عنوان را به یکی از برترین‌ها در زمینه‌ی مکانیزم‌های بقا تبدیل می‌کند.

گیم‌پلی تیراندازی و انیمیشن‌های روان، نقشه‌ای بزرگ و زیبا، وجود Hordeهای مختلف و آزادی عمل کلی پلیر در این بازی تجربه‌ی این عنوان را بسیار لذت‌بخش می‌کند. همچنین وجود موتورسیکلت شما به عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ی اصلی در طی بازی و امکان ارتقا، تعمیر و رسیدگی به آن خود به تنهایی از عمق بسیارخوبی برخوردار است.

لازم به ذکر است که این عنوان در تاریخ 17 مه سال 2021 بر روی استیم منتشر شد و با استقبال بسیارخوبی از سوی کاربران آن مواجه شد به طوری که در حال حاضر 14,691 نقد مختلف از سوی کاربران برای آن ثبت شده است که 92% آن مثبت است.

در نهایت اگر به هر دلیل این عنوان را در زمان عرضه‌اش بر روی Ps4 تجربه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم حال که بسیاری از مشکلات فنی آن حل شده است حتما به پای تجربه‌ی آن بنشینید.

6. Alien: Isolation

در حالی که شخصا خودم را طرفدار بزرگ فرنچایز Alien نمی‌دانم اما به هیچ عنوان نمی‌توانم از عنوان Alien: Isolation به عنوان یک بازی Underrated ژانر وحشت چشم‌پوشی کنم. این عنوان توسط استودیوهای Feral Interactive و Creative Assembly ساخته و در تاریخ 6 اکتبر 2014 برای کنسول‌های نسل هشتم و PC منتشر شد و شخصا یقین دارم که یکی از برترین عناوین ژانر وحشت در نسل گذشته است که در حالی که مورد ستایش بسیاری از منتقدان قرار گرفت اما به دلیل سبک خاص گیم‌پلی آن از سوی بسیاری از گیمرها مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

داستان بازی درباره‌ی دختر Ellen Ripley یعنی Amanda می‌باشد که سعی بر پیدا کردن دلیل ناپدید شدن مادرش دارد. همچنین لازم به ذکر است داستان این عنوان 15 سال پس از وقایع قسمت اول فیلم‌های Alien جریان دارد.

در حالی که این عنوان داستانی جذاب را روایت می‌کند اما بخشی که واقعا در آن می‌درخشد گیم‌پلی ساده اما روان آن است که مکمل و محرکی عالی برای بخش ترس بازی می‌باشد. تعقیب و گریزهای متعدد با Xenomorth، مکانیزم‌های مخفی‌کاری و مخفی شدن در مکان‌‌های مختلف پدیدآورنده‌ی تجربه‌ای به یادماندنی، پر استرس و ترسناک می‌شود و به نظر من یکی از عناوین خلاقانه و ارزشمند ژانر وحشت می‌باشد.

5. Alone In The Dark: The New Nightmare

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردم ساخت این عنوان بر عهده‌ی استودیوی Darkworks بوده است و در تاریخ 8 مه 2001 برای کنسول‌های نسل ششم و PC منتشر گردید. به‌طور کلی فرنچایز Alone In The Dark از همان ابتدای شروع کار خود در سال 1992 سبک و سیاق وحشت بقای خاص به خود را داشته است اما دلیلی که این بازی در سال 2001 مورد بی‌توجهی گیمرها و طرفداران این ژانر قرار گرفت، شباهت‌های بسیار زیاد آن به عناوین فرنچایز Resident Evil بود و بسیاری بر این باور بودند که این عنوان هویت مستقلی برای خود ندارد.

این بازی در اصل ریبوتی برای این فرنچایز محسوب می‌شود و داستانی جذاب و مرموز را روایت می‌کند. در کنار آن درست همانند Cold Fear اگر در این زمان و دوره از صنعت بازی‌های ویدیویی این عنوان را تجربه کنید بیشتر گیم‌پلی و مکانیزم‌های خاص آن و همچنین طراحی خاص و جذاب محیط بازی را مورد ستایش قرار می‌دهید و به دلیل پیاده‌سازی درست استایل کلاسیک وحشت بقا که امروزه بسیار کم‌یاب است می‌توانید بسیار از آن لذت ببرید.

4. The Evil Within

چند هفته‌ی پیش مقاله‌ای در رابطه با تاریخچه‌ی The Evil Within نوشتم که می‌توانید از طریق این لینک آن را مطالعه کنید. در آن مقاله به این موضوع اشاره کردم که نسخه‌ی اول این فرنچایز آن‌طور که لایقش بود مورد توجه و ستایش منتقدان و گیمرها قرار نگرفت. این موضوع دلایل مختلفی داشت از جمله مشکلات فنی بازی و همچنین بی‌اعتمادی بسیاری از طرفداران این ژانر به عناوین ساخته شده در آن بازه زمانی.

اما مسئله قابل توجه این است که این عنوان یک بازی وحشت بقای پای‌بند به اصل خود در دوره‌ی مدرن می‌باشد و امروزه طرفداران این ژانر به خوبی اهمیت این موضوع را درک می‌کنند.

روایت داستانی مرموز، پر پیچ‌وخم و جذاب در کنار کرکترهای چند بعدی و عمیق، روایت داستان این بازی را بسیار لذت‌بخش و سرگرم کننده می‌کند. علاوه بر آن گیم‌پلی اکشن مدرن و ترکیب آن با المان‌های پررنگ و اساسی عناوین ژانر وحشت بقا و همچنین کارگردانی فوق‌العاده‌ی شینجی میکامی باعث می‌شود این عنوان پکیجی کامل و لذت‌بخش برای طرفداران هاردکور و همچنین تجربه‌ای خاص برای دوست‌داران این ژانر باشد.

به طور کلی The Evil Within مانند نوری در یکی از تاریک‌ترین دوران ژانر وحشت و به‌خصوص ژانر وحشت بقا بود و در حالی که در زمان خودش مورد توجه قرار نگرفت اما قطعا تاثیر بزرگی در پیشروی و بازگشت این ژانر به جایگاه اصلی‌اش داشت.

3. Resident Evil: Outbreak/Outbreak File #2

افرادی که مرا می‌شناسند می‌دانند که فرنچایز Resident Evil برای من چیزی فراتر از یک فرنچایز بازی‌ ویدیویی می‌باشد و اهمیت و جایگاهش در طول زندگی من بسیار خاص بوده است. در طول تجربه‌ای قریب به دو دهه که در این فرنچایز داشته‌ام، و در بین نسخه‌های متفاوت آن گاهی عناوینی بوده‌اند که به نظرم لایق توجه بیشتری از سوی طرفداران بوده‌اند و قطعا یکی از آن‌ها که نه‌تنها بنده بلکه بسیاری از طرفداران قدیمی این فرنچایز بر Underrated بودن آن اتفاق نظر دارند عنوان Resident Evil: Outbreak می‌باشد.

این بازی در تاریخ 11 دسامبر سال 2003 برای کنسول Playstation 2 منتشر شد. این عنوان در اصل یک تجربه‌ی CO-OP چهار نفره آنلاین را ارائه می‌داد! دلیل اصلی دیده نشدن پتانسیل واقعی و فراموش شدن آن نیز همین ایده‌ی جاه‌طلبانه‌ی آن بود. در آن دوره نه‌تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دیگر دنیا اینترنت و کیفیت آن گستردگی و کیفیت امروز را نداشتند و به همین دلیل بسیاری از پلیرها به سختی می‌توانستند این عنوان را به صورت آنلاین تجربه کنند و برخی دیگر نیز مجبور به تجربه‌ی بازی به صورت آفلاین بودند.

این عنوان در بازه‌ی زمانی سه نسخه‌ی ابتدایی این فرنچایز و در شهر Raccoon City جریان دارد و به شما این امکان را می‌دهد که در نقش کرکترهای مختلف بازی با قابلیت‌ها و مهارت‌های مختلف قرار بگیرید و در بازی پیشروی کنید. در حالی که این عنوان از داستان جالب همراه با ایستراگ‌های مختلف از نسخه‌های کلاسیک برخوردار است اما نقطه قوت اصلی آن بخش CO-OP چهار نفره‌ی آن بود که به دلایل ذکر شده متاسفانه بسیاری از تجربه‌ی آن محروم بودند. از طرف دیگر هوش‌مصنوعی این بازی نیز تعریف چندانی ندارد و گاهی اوقات بسیار مضحک رفتار می‌کنند. به عنوان مثال گاهی اوقات در یک مسیر به صورت متداوم شروع به حرکت می‌کنند و از دستورات شما نیز پیروی نمی‌کنند و همین موضوع تجربه‌ی آفلاین آن را نیز بسیار سخت و گاهی اوقات زجرآور می‌کند.

در نهایت می‌توان گفت که این عنوان در دوره‌ای منتشر شد که دنیای بازی‌های ویدیویی هنوز آمادگی کامل برای این پیشرفت در تجربه‌ی بازی‌ها را نداشت. در حالی که دیدن هدر رفتن پتانسیل بسیاربالای این بازی قلبم را به درد می‌آورد امیدوار هستم روزی شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی سوم و یا بازسازی آن باشیم.

2. Siren

بازی Siren که بیشتر با نام Forbidden Siren شناخته می‌شود عنوانی انحصاری برای کمپانی سونی بود که توسط تیم نوپای Project Siren در Japan studio ساخته و توسط کمپانی سونی در تاریخ 6 نوامبر سال 2003 در ژاپن و با چندماه تاخیر در دیگر نقاط جهان نیز منتشر شد.

اگر بخواهم صادقانه صحبت بکنم Siren از گیم‌پلی جالب و روانی برخوردار نبود و به همین دلیل بسیاری از تجربه‌ی آن پا پس کشیدند اما به همان اندازه‌ای که در زمینه‌ی گیم‌پلی ضعیف عمل کرد در بخش وحشت بازی سنگ‌تمام گذاشت و به همین دلیل بیشتر مورد توجه طرفداران هاردکور ژانر وحشت قرار گرفت. بازی از محیط‌های تاریک متعدد و صداگذاری نسبتا خوبی برخوردار است و تجربه‌ای عجیب و ترسناک را برای پلیر به ارمغان می‌آورد.

در نهایت اگر به دنبال یک تجربه‌ی ترسناک خالص هستید پیشنهاد می‌کنم حتما سری به این عنوان بزنید. همچنین لازم به ذکر است که این بازی شامل دو دنباله‌ی دیگر نیز می‌شود.

  1. Silent Hill: Shattered Memories

بازی Silent Hill: Shattered Memories توسط استودیوی Climax Studios ساخته و در تاریخ 8 دسامبر 2009 برای کنسول Wii و در ژانویه سال 2010 برای Playstation 2 نیز عرضه گردید.

فرنچایز Silent Hill عناوین زیادی را شامل می‌شود که بسیاری از آن‌ها با وجود کیفیت و پتانسیل بالا آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفتند و به یقین این نسخه یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. یکی از دلایل کم توجهی در ابتدای انتشار بازی پورت ضعیف بازی برای پلتفرم Wii بود.

داستان این نسخه بر پایه‌ی داستان نسخه‌ی اول بنا شده و ما شاهد بازگشت کرکترهای نسخه‌ی نخست این فرنچایز هستیم. اما در حالی که این بازی از پایه و اساس داستان نسخه‌ی اول پیروی می‌کند اما تفاوت‌های بسیار بزرگی بین داستان این بازی و نسخه‌ی اول فرنچایز وجود دارد.

یکی از بخش‌هایی که به زیبایی در این بازی قرار داده شده است، روایت داستانی خاص و خارق‌العاده آن است و این روایت داستان تاثیر مستقیم بر گیم‌پلی و محیط بازی دارد. شما در طول بازی بارها با شخصیت Michael Kaufman روبرو می‌شوید و او پرسش‌های روانشناسی در اختیار شما قرار می‌دهد که شما می‌توانید آن‌ها را جواب دهید و این جواب‌ها در محیط، داستان و حتی شکل دشمنان شما تغییر ایجاد می‌کنند.

بسیاری از طرفداران این فرنچایز به دلیل تعصب و باور اشتباه آن‌ها بر سر جایگزینی این نسخه به عنوان یک نسخه‌ی ریمیک به جای نسخه‌ی اول و تغییر در داستان آن این عنوان را تجربه نکردند یا از آن انتقاد کردند در حالی که این نسخه یک ریمیک نیست بلکه در اصل تجربه‌ای فرعی، کاملا متفاوت و خاص بر پایه‌ی وقایای نسخه‌ی اول می‌باشد و قطعا نمی‌تواند جایگزینی برای یکی از شاهکارهای ژانر وحشت بقا باشد.

در نهایت این عنوان تجربه‌ای کاملا جدید و خاص را به طرفداران این فرنچایز هدیه می‌دهد و قطعا یکی از عناوینی است که به نظر بسیاری آن‌‌طور که لیاقتش را داشت از سوی گیمرها مورد ستایش قرار نگرفت.

  • سخن پایانی

در مقاله‌ی امروز سعی کردم تا 10 بازی Underrated را در قالب یک لیست برای شما کاربران عزیز آماده کنم. ژانر وحشت، ژانری شلوغ و فوق‌العاده است و عناوین بی‌شمار و بسیارخوبی در آن حضور دارند که آن‌چنان شناخته شده نیستند و به دلیل اهمیت بالا و علاقه‌ی شدیدی که به این ژانر و عناوینش دارم سعی کردم لیستی عادلانه نوشته و در اختیار شما قرار دهم.

در نهایت به دلیل محدودیت در تعداد عناوین، متاسفانه بسیاری از بازی‌های خوش‌ساختی که لیاقت حضور در این لیست را داشتند را نتوانستم در آن جای دهم. اما همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم از شما کاربران عزیز می‌خواهم که علاوه بر به اشتراک گذاری نظرات خود درباره‌ی این لیست و بازی‌های آن، عناوینی که به نظرتان لایق حضور در این لیست هستند را با من و مابقی کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نظر شما