شناسهٔ خبر: 50402198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تحولی قابل توجه در صدا و سیما

صاحب‌خبر -

این روزها در صدا و سیما با رویکردی روبرو هستیم که پیش از این هرگز انتظار آن را نداشتیم. دیروز ظهر اولین اخبار نگران کننده در خصوص اختلال در شبکه سوخت رسانی کشور که منتشر شد، کمتر کسی انتظار داشت که اخبار تکمیلی را به صورت لحظه به لحظه از رسانه ملی بشنویم. حداکثر انتظار این بود که کما فی السابق، شب در لابلای خبرهای بیست و سی، اشاره ای گذرا و پیروزمندانه به ماجرا برود.

البته شب هنگام شگفتی بیشتری را هم شاهد بودیم: در موضوع انتصاب داماد شهردار تهران، قاعدتا انتظار داشتیم که پس از توییت آقای زاکانی، صدا و سیما همین خط خبری را دنبال کرده و با برجسته کردن توضیحات ایشان، در تبرئه آقای شهردار بکوشد اما در کمال تعجب آنچه اتفاق افتاد، اشاره همزمان به استدلال های موافقان و مخالفان انتصاب یاد شده بود. 

بخش های خبری دیروز سیما، البته یک خط خبری مهم دیگر را هم دنبال می کردند. شب قبل از آن در اقدامی کم سابقه، برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، میزبان دو عضو ارشد دیده بان شفافیت و عدالت بود. احمد توکلی و احمد امیرآبادی دعوت شده بودند تا در خصوص دو موضوع مهم شفافیت و تعارض منافع در مجلس صحبت کنند. موارد بسیار مهمی در این گفتگو مطرح شد که بخش های خبری دیروز سیما در پی برجسته کردن آن برآمدند. از خبر استخدام 60 نماینده دوره های گذشته مجلس در وزارت نفت آقای زنگنه گرفته تا بحث مهم اجرایی شدن قانون "از کجا آورده ای؟".  "از کجا آورده ای" قانونی بسیار راهگشا در حوزه مبارزه با فساد است که در سال های گذشته در رسانه ملی بشدت غریب بوده است. 

به نظر می رسد طرح چنین موضوعی در گفتگوی ویژه خبری نیز خود متأثر از موضوع استخدام دختر یکی از نمایندگان مجلس در وزارت نفت بوده باشد. موضوعی که رسانه ملی در پرداختن به آن نیز سنگ تمام گذاشت تا حدی که صدای نماینده یاد شده را درآورد. پیش از آن نیز رسانه ملی در موضوع انحصارطلبی در حوزه پزشکی و نقد سخنان وزیر بهداشت در خصوص چرایی محدودیت ظرفیت پذیریش رشته های پزشکی خودی نشان داده بود. 

آنچه این چند روز اتفاق افتاد البته نقطه اوج کار بود. از بعد از انتصاب آقای جبلی به ریاست صدا و سیما میشد تغییر تدریجی در رویکردها را به نظاره نشست. تأکید بسیار رئیس جدید بر توجه به مردم محوری و عدالت در صدا و سیما، روی خوش وی به جوانان عدالتخواه، دعوت از امام جمعه قبلی لواسان برای شرکت در مراسم معارفه، توجه به شایسته سالاری در انتصاب ها، بازدید از مناطق محروم خوزستان و نشستن پای صحبت های جوانان جهادی و عدالتخواه،  نشانه هایی هستند که ما را نسبت به مدیریت جدید در رسانه ملی امیدوار می ساختند. 

البته باید توجه داشت که در مسیر تبدیل صدا و سیما به یک رسانه هوشمند، پویا و مردمی و یک رسانه در تراز انقلاب اسلامی، آقای جبلی هنوز در ابتدای راه است و مسیر بسیار طولانی و پر فراز و نشیبی در پیش دارد، چرا که مشکلات و انتقادها به صدا و سیما یکی دوتا و منحصر به بحث خبر نیست و اصحاب قدرت و ثروت نیز بیکار نخواهند نشست تا رسانه ملی اینگونه متحول شود. 

با اینحال همین قدم های کوچک نیز بسیار نویدبخش است. از یاد نبرده ایم آن صدا و سیمایی که خبرها را میجوید و سعی می کرد آماده به خورد مخاطب دهد. صدا و سیمایی که به حق انتخاب و قدرت قضاوت مخاطب کمتر احترام می گذاشت. صدا و سیمایی که بحث عدالت خبری در آن کمرنگ بود و در مقیاس وسیعتر، عدالت طلبی اش چندان پر رنگ نبود. 

به هر روی امیدواریم آقای جبلی در ادامه مسیر نیز با همین قدرت به پیش برود و خدای نکرده همانند برخی از مسئولان در ادامه مسیر کم نیاورده و یا گرفتار باندهای ثروت و قدرت نشود.  

نظر شما