شناسهٔ خبر: 50401953 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عضو سابق کارشناسان سازمان ملل:

غرب هیچ اهرم فشاری برای جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله ندارد

یک عضو سابق کارشناسان سازمان ملل تصریح کرد: در جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله، غرب هیچ اهرم فشاری ندارد، تحریم‌ها کارساز نبوده و در موقعیتی دشوار قرارگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال مطالعات یمن، گریگوری دی جانسون، عضو سابق کارشناسان سازمان ملل در یمن به تحلیل رویکرد غرب در خصوص این کشور پرداخت.

وی نوشت: دولت بایدن در شرایطی روی کارآمد که حتی بسیاری از مشاوران اوباما نیز اجازه حمله عربستان به یمن را اشتباهی استراتژیک برمی‌شمردند.

دولت بایدن، تنها دو هفته پس از روی کار آمدن، اقدامات خود در مورد یمن را آغاز کرد و فروش سلاح به عربستان را محدود، لیندرکینگ را به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن معرفی و انصارالله یمن را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد ولی دولت صنعا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پیشروی‌های خود را متوقف نکرد و حرکت خود به سمت مأرب را سرعت بخشید.

جایگاه تاریخی استان مأرب و قرار داشتن آن در مجموعه استان‌های یمن شمالی، منابع انرژی موجود در این شهر و جایگاه ویژه این استان با جمعیتی در حدود ۳ میلیون نفر با خدمات اجتماعی مناسب، انصارالله را برای فتح این شهر ترغیب کرده است تا بتوانند هدف خود برای ایجاد یک کشور مستقل را تثبیت کنند.

روند پیشروی انصارالله به سمت مرکز استان مأرب که از ۲۰۱۹ شروع‌شده بود با توجه به جغرافیای بیابانی مناطق شرقی استان و حملات هوایی مکرر عربستان با مشکل روبرو بود و پیشروی نیروهای صنعا به‌آرامی اتفاق می‌افتاد ولی با کاهش فروش سلاح از طرف آمریکا به عربستان و افزایش فشارهای بین‌المللی به این کشور، روند پیشروی‌های انصارالله سرعت گرفت و این جنبش توانست در چند ماه گذشته مناطق زیادی از استان‌های البیضاء، شبوه و جنوب مأرب را به کنترل خود درآورد و مسیر ارتباطی مأرب به جنوب را قطع کند.

در حال حاضر، اتحاد ضد انصارالله در مأرب در حال تکه‌تکه شدن است. عربستان سعودی به دنبال خروج است، قبایل شروع به مذاکره برای معامله با صنعا کرده‌اند و نیروهای دولت هادی گرفتار بی‌کفایتی، فساد و مدیریت ضعیف هستند. به گفته یکی از گزارش‌های اخیر، سربازان و نیروهای دولت هادی و قبایل در مأرب، مجبور به خرید سلاح‌های خود از بازار سیاه هستند و بسیاری از سربازان، ماه‌ها دستمزد دریافت نکرده‌اند.

در این فضا جای تعجب نیست که انصارالله به سمت پیروزی حرکت کند و اگر آن‌ها موفق به تصرف مرکز استان مأرب شوند، که به نظر می‌رسد به‌طور فزاینده‌ای محتمل است، این امر به آن‌ها کنترل میادین نفت و گاز مأرب را می‌دهد و به هر امیدی مبنی بر نادیده گرفتن آن‌ها در آینده سیاسی یمن پایان می‌دهد.

در جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله، غرب هیچ اهرم فشاری ندارد و در موقعیتی دشوار قرارگرفته است. تحریم‌ها کارساز نبوده است، بیانیه‌های قوی از سوی ایالات‌متحده و سازمان ملل به یک امر عادی تبدیل‌شده و دخالت مستقیم نظامی ایالات‌متحده امری بعید و غیر مشروع است. دولت صنعا نیز دلیلی برای مصالحه یا مذاکره نمی‌بیند، آن‌ها به‌درستی معتقدند که در میدان جنگ پیروز خواهند شد.

ایالات‌متحده و غرب دو راه پیش روی خود دارند، یا از ایران برای متقاعد کردن انصارالله برای توقف حمله و پیشروی به سمت مأرب استفاده کنند (اگرچه ایران در مورد مسائل داخلی نظر خود را به متحدانش تحمیل نمی‌کند و در مقابل تضمینی برای پذیرش این درخواست از طرف انصارالله وجود ندارد) یا حوثی‌ها مأرب را تصرف خواهند کرد و به سمت جنوب و شبوه حرکت کرده و تلاش جامعه بین‌المللی برای نادیده گرفتن خود را از بین خواهند برد.

انتهای پیام/۴۱۰۶/

نظر شما