شناسهٔ خبر: 50401070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم در زنجیره تولید فولاد ایجاد شده است

گروه استان‌ها - در حالی که در صنعت فولاد کشور ظرفیت‌سازی برای تولید ۳۶ میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد، اما برخی مشکلات سبب شده تا میزان تولید فولاد در کمتر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، صنعت فولاد یکی از صنایع مادر در کشور است که توانایی بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال، توانمندسازی کشور، خودکفایی در سطوح مختلف، صادرات و نهایتاً ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشور دارد.

قطعاً تکمیل زنجیره تولید از بالاترین نقطه آن یعنی سنگ تا محصول نهایی براساس سیاست‌های اقتصادمقاومتی برای کشور مفید است و در صنعت فولاد می‌شود به جای خام فروشی محصولات آن، با تامین نیاز صنایع پایین دستی ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کرد.

اشتغال‌زایی و جذب نیرو تنها بخشی از منفعت‌های صنعت فولاد است و در مراحل مختلفی که برای تولید مقاطع فولادی در کشور وجود دارد از استخراج معادن گرفته، تولید و ریخته‌گری فولاد خام و در انتها مرحله نورد، عملیات ثانویه و سپس مرحله مصرف است.

قطعاً در تمامی مراحل کار نیاز به نیروهای انسانی لازم بوده و و گستردگی صنعت فولاد منجر به اشتغال زایی در سطح گسترده می‌شود و نیروهای بسیاری در برخی از این مشاغل شامل استخراج از معادن، حمل و نقل، تولید و ریخته‌گری فولاد، ساخت و بروزرسانی تجهیزات می‌تواند در این چرخه اشتغال داشته باشند.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: کل تولید فولاد کشور در سال 99 بالای 30 میلیون تن بود و اگر به مشکل کاهش برق نمی‌خوردیم بالای 33 میلیون تن تولید می‌کردیم.

کاهش 50 درصدی تولید به دلیل کمبود برق

وی گفت: ولی متأسفانه با وجودی که در سه ماه اول سال مقدار حجم تولید صورت گرفت، در سه ماه دوم که کمبود برق بود تولید ما 50 درصد کاهش یافت و در مجموع سبب شد نسبت 6 ماه ابتدای 1400 به نسبت 99 ما 10 درصد کاهش تولید داشتیم.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه اکنون در بهترین شرایط و البته با توجه به کاهش گاز در ماه‌های آتی به نظر می‌آید امسال بیشتر از 27 میلیون تن تولید نخواهیم داشت، تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت‌سازی ما به بالای 36 میلیون تن رسیده است.

شهرستانی خاطرنشان کرد: برای تولید فولاد در کشور سه میلیون تن ظرفیت کوره‌های بلند داریم، 23 میلیون تن هم ظرفیت کوره‌های قوس و 10 میلیون تن ظرفیت کوره‌های القایی است که در مجموع ظرفیت ما 33 میلیون تن است.

وی ادامه داد: بالای 130 شرکت در بخش القایی داریم که 95 مورد عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هستند و در حدود 20 شرکت قوس داریم.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران کل زنجیره فولاد که از سنگ و معدن شروع می‌شود، تا برای کنسانتره، تولید گندله، احیا، ذوب و نورد، نورد گرم و سرد و فورمینگ بخش‌های این زنجیره وسیع هستند.

شهرستانی ادامه داد: خیلی از شرکت‌ها هستند که تعدادی از این زنجیره را پوشش می‌دهند ولی بعضی شرکت‌ها یک قسمت، برخی دیگه دو یا سه مورد را پوشش می‌دهند و در کل خیلی پیچیده است.

وی گفت: اگر بخواهیم تمام این زنجیره را در نظر بگیریم این زنجیره از سنگ تا فولاد در حدود 200 هزار نفر اشتغال مستقیم دارد و به صورت غیر مستقیم حدود شش میلیون نفر در تمام زمینه‌های مختلف از حمل و نقل گرفته تا شرکت‌های مصرف‌کننده خودروسازی، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی شرکت‌هایی که فولاد را در مجموعه‌‌های خود استفاده می‌کنند همچون پتروشمی مشغول خدمت هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه فولاد یکی از صنایع مهم کشور است اظهار داشت: صنعت پتروشیمی و نفت کشور بزرگترین صنعت کشور است و پس از آن صنعت فولاد دومین صنعت بزرگ کشور بوده و از این نظر حائز اهمیت است.

شهرستانی گفت: مشکلات در دو بخش تولیدی و اقتصادی هستند که در بخش تولید تحریم‌ها یکی از مشکلات و معضلات شرکت‌ها است که نمی‌توانند قطعات یدکی ماشین‌آلات که برای توسعه نیاز دارند را تأمین کنند، مواد اولیه مثل فروآلیاژها را نیاز دارند که وارد کنند تا در مراحل تولید استفاده کنند.

وی معضل دیگر این بخش را اقتصادی دانست و بیان کرد: نظر ما این است که  باید یک سیستم سالم بین عدضه و تقاضا ایجاد شود و قیمت گذاری شود، چرا که قیمت دستوری باعث ایجاد رانت و فساد کرده و نه مصرف‌کننده نهایی و نه تولیدکننده از آن استفاده درست خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سیاست کلی کشور ما باید بر این اساس باشد که توازنی در کل زنجیره از معدن تا مصرف‌کننده ایجاد کند تا همه با همدیگر بتوانند به شکلی بالا بروند که خلا کمتر شده و به صفر برسد، در نتیجه خلائی وجود نداشته باشد و قیمت‌های متعادل، خوب و رقابتی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

شهرستانی با بیان اینکه در حدود 150 میلیون تن نیاز به مواد اولیه سنگ داریم تا به چشم‌انداز تعیین شده برسیم اظهار داشت: در حال حاضر کمبود سنگ داریم و این کمبود سنگ به علت این است که متأسفانه در بخش اکتشاف، در بخش سرمایه‌گذاری در جوانب، در بخش ریلی، اکتشاف، بنادر و در بخش فولاد معضلی ایجاد کردند.

وی ادامه داد: این معضلات سبب شده که رشدی که ما برای چشم‌انداز سال 1404 داشتیم که به تولید 55 میلیون تن تولید برسیم، مسلم است که اگر این معضل‌ها رفع نشود و ما نتوانیم سنگ مورد نیاز را تأمین کنیم مسلما به مشکل خواهیم خورد و به اهدافمان نخواهیم رسید.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به مشکل کمبود برق و گاز گفت: به علت کمبود برق دولت مجبور بود که برق صنایع فولاد و سیمان را کاهش بدهد تا برق شهری کم نشود و از بخش صنایع این کمبود برق را جبران کرد و ما کاهش تولید داشتیم.

شهرستانی خاطرنشان کرد: سعی ما این است که بسنجیم در کدام بخش زنجیره بیشترین ارزش افزوده ایجاد می‌کند، هر چه زنجیره پایین‌تر باشد، تکمیل‌تر قطعاً هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و هم سوددهی بیشتر دارد.

وی گفت: در برخی قسمت‌ها این چنین نیست، مثلا در بخش تحویل، نورد شاید تاحدودی برعکس است از این جهت که برای صادرات شرکت‌ها تمایل دارند که مواد بالا دستی مثل شمش را وارد کنند و خودشان نورد کنند چون هم هزینه سرمایه‌گذاری کم است و هم مصرف انرژی از بخش احیا کمتر است لذا این توازن باید ایجاد شود که در کدام قسمت اقدام به تولید کنیم.

شهرستانی اظهار داشت: خیلی از شرکت‌ها آمدند، سرمایه‌گذاری کردند و آب را از خلیج فارس می‌آوردند و تصفیه و شیرین می‌کنند و برای مصارف خود و خیلی از نیازهای جنبی و جانبی دیگران را تأمین می‌کنند، بنابراین باید صنعت فولاد را جدی گرفت چون نه فقط برای خود اشتغال‌زایی می‌کند بلکه می‌تواند مشکل کل استان‌‌هایی که محروم هستند و با مشکل کمبود آب مواجه هستند را مرتفع کند.

صنایع بزرگی همچون فولاد می‌توانند با پرداخت مالیات خود و یا پرداخت سهم یک درصدی مناطق که طبق قانون موظف به اجرای آن هستند سبب توسعه مناطق محروم شوند.

نکته دیگر اینکه باید توجه داشت دولت باید با تأمین زیرساخت‌های برق و گاز صنایع کشور همچون صنعت فولاد در ادامه مانع از کاهش تولید این صنایع به دلیل قطعی برق و کاز شود و به طور کامل از ظرفیت موجود برای تولید فولاد در کشور استفاده برده و سبب افزایش اشتغال نیز شود.

انتهای پیام/781/ی

نظر شما