شناسهٔ خبر: 50400872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره کودتا در سودان

نیویورک- ایرنا- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص کودتای نظامی در سودان گفت‌وگو کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است بلینکن و فیصل بن فرحان در دست گرفتن قدرت توسط نظامیان در سودان را محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است بلینکن بر حمایت قاطع آمریکا از آرمان‌های مردم سودان برای دموکراسی تاکید کرد و احیای فوری دولت انتقالی سودان به رهبری غیرنظامیان را ضروری دانست.
بر اساس این بیانیه، بلینکن و فیصل بن فرحان همچنین درباره سایر موضوعات مهم در روابط دوجانبه از جمله حقوق بشر گفت و گو کردند.
وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه دیگری اعلام کرد بلینکن در تماس با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان  با  ابراز خرسندی از آزادی وی از حبس خانگی، از نیروهای نظامی سودان خواست تمام رهبران غیر نظامی دستگیر شده را آزاد کنند و از اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگان بپرهیزند.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد دولت آمریکا طیف گسترده ای از ابزار اقتصادی را در پاسخ به کودتای نظامی سودان در اختیار دارد و با کشورهای حوزه خلیج فارس در این خصوص از نزدیک ارتباط دارد.
به گزارش ایرنا، آمریکا به همراه انگلیس و نروژ کودتای نظامی سودان را محکوم کرده است. این کشورها که اعطاکنندگان اصلی مالی به سودان هستند اعلام کرده اند از وضعیت سودان بسیار نگران می باشند. این کشورها همچنین خواهان خواهان آزادی افراد بازداشت شده در سودان شدند.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با محکوم کردن اقدام ارتش سودان اعلام کرد هرگونه تغییر اجباری دولت انتقالی مردمی سودان روابط دوجانبه با آمریکا را به خطر می اندازد و به دلیل این تحولات، آمریکا کمک اقتصادی ۷۰۰ میلیون دلاری خود برای سودان را متوقف می کند.

عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار داشت، به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان روز سه شنبه در مصاحبه ای با بیان اینکه عبدالله حمدوک نخست وزیر در منزل او بسر می برد، خاطرنشان کرد که وی در صحت کامل است و به زودی به خانه اش بازخواهد گشت.
خارطوم روز دوشنبه شاهد رخدادهایی سریع و شتابان بود که با حبس خانگی نخست وزیر در مکانی نامعلوم آغاز شد.
در پی این حوادث، خبرهای محلی از دستگیری شماری از وزیران، مسوولان و رهبران احزاب سودانی و بستن راه ها و پلها در  خارطوم حکایت دارد.
از سوی دیگر عبدالفتاح البرهان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
بر اساس اعلام رسانه ها، فرمانده ارتش سودان و رهبر نظامیان کودتاگر در این کشور، برخی از وزیران دولت برکنارشده عبدالله حمدوک را متهم کرد که با اظهارات خود در صدد ایجاد فتنه و جنگ داخلی بودند.
رسانه های خبری صبح روز دوشنبه از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند.
تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.
دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.
 

نظر شما