شناسهٔ خبر: 50400754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

«مثلث‌آنلاین» گزارش می‌دهد؛ نشست تهران چه پیامی دارد؟

ایران محور رفع مناقشات افغانستان

ایران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است تا بتوان راهی برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور به دست آورد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ایران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است تا بتواند در میان روزهای آشفته این کشور به راه‌حلی مناسب برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور دست یابد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، روز گذشته درباره این نشست گفت: «اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان چهارشنبه  با حضور وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به صورت حضوری برگزار می‌شود.. اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به صورت محتوایی ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی تلاش خواهد شد به جمع بندی برسیم.

او درباره اهداف این نشست هم بیان کرد: «نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. این نشست در ادامه ابتکاری است که به صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند از جمله این‌که آینده افغانستان باید براساس اراده و خواست مردم افغانستان شکل بگیرد. در اجلاس مجازی توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید شود، دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان با ثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد».

بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل هم درباره این نشست گفت: «کشورهای منطقه در اجلاس تهران بر مسئولیت حفظ امنیت، حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد یک دولت همه شمول تأکید خواهند کرد». او مطرح کرد که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست همچنین درباره ارسال کمک‌های انسانی برای مردم افغانستان و پروژه‌های درازمدت و توسعه‌ای نیز صحبت خواهند کرد. سفیر ایران افزود: «تا جایی که می‌شود برای مردم افغانستان شرایط بهتر را فراهم ساخت، نه تنها کمک‌ها به مردم افغانستان ضروری است بلکه پروژه‌های درازمدت و توسعه‌ای نیز یکی از مسائلی است که می‌تواند برای مردم افغانستان شرایط بهتر را فراهم سازد تا بتوانند استقلال و آزادی خود را حفظ نمایند».

امینیان با انتقاد از دولت سابق افغانستان نیز گفت: «در چند دهه گذشته حاکمان این کشور مسئولیت لازم برای ایجاد استقلال، عزت و امنیت این کشور به خرج ندادند، امیدواریم کسانی که امروز در افغانستان هستند این احساس مسئولیت را داشته باشند که مشکلات مردم افغانستان را حل کنند».

برچسب‌ها:

نظر شما