شناسهٔ خبر: 50400550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیا معادن جان درختان را گرفتند؟ /۱۳ دستگاه اجرایی متولی احداث معدن

تخریب درختان جنگلی توسط معدنچیان باعث گلایه شهروندان شده است اما واقعیت به چه صورت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، تخریب درختان توسط معدنچیان در روستای ارکوازی استان کرمانشاه باعث گلایه اهالی روستا شده است که عنوان کردند استفاده بی رویه و غیرقانونی از منابع جنگل ها را نابود کرده است اما واقعیت چیست؟

اسکندری معاون امور معادن سازمان صمت در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : طبق قانون معادن اگر کسی درخواست احداث معدن داشته باشد از سازمان‌های مربوطه که ۱۳ دستگاه است استعلامات گرفته می‌شود مانند منابع طبیعی محیط زیست اداره راه میراث فرهنگی.

او گفت : زمانی که معدن آغاز به کار انجام دهد سازمان صنعت و معدن به همراه تمامی ۱۳ دستگاه مربوطه که اجازه احداث داده اند در محل حضور می‌یابند تا نظارت بر کار معدن انجام شود و اگر تخطی صورت گیرد با معدن مربوطه برخورد می‌شود.

اسکنری افزود : حال اگر عنوان شده که احداث معدن منابع منطقه را از بین برده مرجع رسیدگی آن و کسی که باید اعلام نظر کند منابع طبیعی و اداره کل جنگل هاست که باید بیاید بگوید ادعای شخص درست است یا نه.

او افزود : در جلسه گذشته با اداره منابع طبیعی عنوان شده معادنی که از محدوده خود تخطی کردند با آن‌ها برخورد شده پس اگر بحثی عنوان شده مرجع رسیدگی آن اداره منابع طبیعی است که وظیفه رسیدگی و کارشناسی را دارد و در صورت تخطی قطعاً برخورد می‌شود پس بهتر است شخص به منابع طبیعی مراجعه و درخواست خود را مطرح کند، اما متاسفانه هیچ وقت از راه قانونی مسائل مطرح نمی‌شود.

اسکندری ادامه داد : ما مجوز احداث معدن را بر اساس استعلام ۱۳ دستگاه مطرح می‌کنیم پس اگر منابع طبیعی با احداث معدن در آن منطقه موافقت کرده پس قطعاً احداث آن معدن مشکلی نخواهد داشت کسانی که مطرح می‌کنند استخراج بی رویه است هدفشان این است که اگر دو معدن تخطی انجام داده برای احداث معدن سوم جلوگیری به عمل آید که این امکان پذیر نیست چرا که برای احداث نشدن یک معدن باید هر ۱۳ دستگاه اجرایی مخالفت خود را اعلام کنند، زیرا احداث معدن نیاز کشور است.

او گفت : پس برای درخواست بهتر است به دستگاه مربوطه مراجعه کنند که اگر ضرر و زیانی به منابع طبیعی وارد شده اقدامات قانونی انجام شود .

خبرنگار باشگاه خبرنگاران پاسخ این موضوع را که آیا منابع طبیعی خسارت دیده اند یا نه پیگیر خواهد شد.

انتهای پیام/د

نظر شما