شناسهٔ خبر: 50399931 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وب گردی

طرز تهیه عصاره گوشت، مرغ و سبزیجات

استاک یا عصاره، یکی از طعم دهنده‌های مهم در پخت غذا است و به راحتی می‌توان آن را درست کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش وب گردی خبرگزاري صدا وسيما، شاید تا به حال عصاره یا قرص‌های طعم دهنده غذا که در بازار موجود است را استفاده کرده باشید. این عصاره‌ها می‌توانند به غذا‌های شما عطر و طعم دهند. اما مانند بسیاری از محصولات آماده ممکن است برای سلامتی مفید نباشند.
پس بهتر است به طور طبیعی در منزل آن‌ها را درست کنید. استاک در طعم‌های مختلف گوشت، مرغ و سبزیجات وجود دارد که شما بر اساس ذائقه خود می‌توانید آهر یک از آن‌ها را درست کنید و به غذا‌های مختلف اضافه کنید.
طرز تهیه استاک (عصاره) گوشت، مرغ و سبزیجات طبیعی
طرز تهیه استاک گوشت
برای تهیه استاک گوشت نیاز به داشتن مقدار زیادی گوشت نیست بلکه برای آن از استخوان گوشت گاو یا گوساله استفاده می‌شود. حتی اگر مقدار بسیار کمی از گوشت به آن استخوان‌ها چسبیده باشد.
در واقع یکی از مقوی‌ترین استاک ها، استاک گوشت است. شما عزیزان می‌توانید آن را در منزل درست کرده و به غذای کودکان اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۴ پیمانه استاک گوشت:

استخوان گوشت گاو یا گوسفند ۲ کیلوگرم
پیاز خرد شده ۲ عدد (۲۸۰ گرم)
هویج خرد شده ۲ عدد (۲۰۰ گرم)
کرفس خرد شده ۲ ساقه
برگ بو ۱ عدد
جعفری ۱۰ ساقه
نمک ۱ قاشق چایی خوری
میخک ۳ عدد
دانه فلفل سیاه ۱۰ عدد
آب ۱۶ پیمانه

مراحل تهیه استاک گوشت:
در ابتدا استخوان‌ها را با آب سرد بشویید. آن‌ها را در یک قابلمه بزرگ ریخته و بقیه مواد را اضافه کنید. آب باید حدودا ۲.۵ تا ۵ سانت روی مواد باشد. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا زمانی که به جوش بیاید، بعد حرارت را ملایم کنید تا حدود ۳ ساعت بپزد. اگه در حین پخت کف روی سطح استاک جمع شد، آن‌ها را با قاشق بردارید.
پس از گذشت مدت زمان لازم، آبی که باقی مانده را بردارید و بقیه مواد را از آن جدا کنید. این آب همان استاک گوشت شماست که می‌توانید در پخت بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده کنید.
طرز تهیه استاک (عصاره) گوشت، مرغ و سبزیجات طبیعی
طرز تهیه استاک مرغ
استاک مرغ یکی دیگر از انواع استاک هاست که در بازار هم بسیار از آن موجود است و در غذا‌های زیادی به کار می‌رود. برای تهیه این نوع استاک هم می‌توانید از بال و گردن مرغ و یا حتی استخوان‌های سینه که گوشت‌های آن را جدا کردید، استفاده کنید.
از استاک مرغ در غذا‌هایی که مرغ دارند استفاده می‌شود و می‌توانید به جای اینکه در این غذا‌ها آب بریزید، استاک مرغ بریزید تا طعم بهتری بگیرد.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۲ پیمانه استاک مرغ:

بال و گردن یا استخوان مرغ ۲ کیلوگرم
پیاز خرد شده ۲ عدد
کرفس خرد شده ۲ ساقه
هویج خرد شده ۲ عدد
تره فرنگی خرد شده ۲ ساقه
جعفری تازه ۱۰ ساقه
دانه فلفل سیاه ۱۰ عدد
نمک ۱ قاشق چایی خوری
برگ بو ۲ عدد
آب ۱۲ پیمانه

مراحل تهیه استاک مرغ:
در ابتدا تمامی مواد را به خوبی بشویید و آن‌ها را در یک قابلمه بزرگ بریزید و آن‌ها را روی حرارت بالا بگذارید تا آب به جوش آید. وقتی آب جوشید، حرارت را کم کنید و بگذارید تا دو ساعت بپزد.
کف‌هایی که روی سطح قابلمه جمع می‌شود را با قاشق بگیرید و دور بریزید. پس از گذشت دو ساعت، آب مواد را از سبزیجات و مرغ جدا کنید. این آب همان عصاره مرغ شماست.

طرز تهیه استاک سبزیجات
افرادی که گیاهخوار هستند حتی از عصاره مرغ و گوشت نیز استفاده نمی‌کنند، پس بهترین گزینه برای آن‌ها استاک سبزیجات است. جالب است بدانید که حتی برخی افراد استاک سبزیجات را به عنوان نوشیدنی مصرف می‌کنند.
همچنین شما عزیزان می‌توانید این استاک را درست کرده و در غذا‌هایی مثل خوراک لوبیا بریزید تا طعم سبزیجات خوشمزه را به خود بگیرد.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۲ پیمانه استاک سبزیجات:

هویج حلقه شده ۴ عدد (۴۰۰ گرم)
پیاز خورد شده ۲ عدد (۲۸۰ گرم)
سیب زمینی حلقه شده ۱ عدد (۱۷۰ گرم)
کرفس خرد شده ۲ ساقه
سیر کوبیده شده ۵ حبه (۲۵ گرم)
قارچ ورقه شده ۱۰ عدد (۲۰۰ گرم)
گوجه فرنگی خرد شده ۲ عدد (۲۰۰ گرم)
جعفری ۱۰ ساقه
فلفل سیاه پودر شده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه استاک سبزیجات:

برای درست کردن این استاک خوشمزه لازم است که ابتدا تمامی مواد را به خوبی بشویید و آن‌ها را به شکل‌هایی که در بالا ذکر شد خرد کنید. حالا آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا به جوش آید.
سپس حرارت را ملایم کنید و به مدت نیم ساعت تا یک ساعت بگذارید بپزند. سپس آب مواد را جدا کنید و به عنوان استاک سبزیجات در غذا‌های خود بریزید.

نحوه صاف کردن استاک
همانطور که در دستور تهیه استاک‌ها مختلف ذکر شد، باید آب مواد را از سایر مواد جدا کنید برای این کار لازم است وقتی که تمامی مواد اولیه پخته شدند و نرم شدند و عصاره آن‌ها خارج شد، قابلمه را از رو حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شوند.
حالا یک صافی که سوراخ‌های آن خیلی گشاد نباشد را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و مواد درون قابلمه را در صافی بریزید، سپس با یک قاشق حسابی مواد را فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود و در کاسه بریزید.

طرز نگهداری استاک
استاک را بهتر است قبل از درست کردن هر نوع غذا آماده کنید و به صورت تازه مصرف کنید. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام دهید، می‌توانید آن را فریز کنید. استاک را در یک ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و درب آن را محکم ببندید تا بوی سایر مواد غذایی را به خود نگیرد. می‌توانید آن را به مدت ۵ روز در یخچال و ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما