شناسهٔ خبر: 50398989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مسیر دیپلماسی باز است

نیویورک - ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه معتقدیم مذاکرات حتی به صورت غیرمستقیم باید در وین از سر گرفته شود، اظهار داشت که مسیر دیپلماسی باز است.

صاحب‌خبر -

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با بیان اینکه ما آشکارا اعلام کرده ایم که مسیر دیپلماسی باز است، با تکرار فرافکنی ها و اتهام پراکنی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، مدعی شد ما و متحدان ما در ۱+۵  همچنان اعتقاد داریم که دیپلماسی موثرترین ابزار برای تایید عدم دستیابی همیشگی ایران به سلاح های هسته ای است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در تلاش بود، اختلال در جایگاههای سوخت در ایران را به بازگشت به مذاکرات وین مرتبط سازد، گفت که پاسخی در ارتباط با موضوع جایگاههای سوخت در ایران ندارد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش در راستای تداوم فرافکنی ها و اتهامات غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و بدون اشاره به نقض برجام و بدعهدی  کشورش ادعا کرد ایران به گسترش برنامه خود ادامه می دهد و از تعهداتش در برجام فاصله گرفته است و به تدریج مزایای برجام که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، توسط این اقدامات و پیشرفت ها خنثی می شود .
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: بنابراین ما معتقدیم مذاکرات حتی به صورت غیر مستقیم باید در وین از سر گرفته شود.
 وی همچنین با تکرار فضاسازی ها علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران  مدعی شد ما فکر می کنیم پنجره فرصت در حال بسته شدن است و هر روز که می گذرد و ایران به گسترش برنامه خود ادامه می دهد، نگرانی ها ادامه می یابد.
ند پرایس ادعا کرد  این تنها نگرانی آمریکا نیست، بلکه آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای اتحادیه اروپا نیز نگرانی های مشابهی دارند.
پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه اولویت مهم دولت بایدن در قبال ایران بازگشت به میز مذاکره است، اظهار داشت: معتقدیم هنوز فرصت برای حل مساله به صورت دیپلماتیک وجود دارد.
به گزارش ایرنا، سالیوان روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به ادعای خبرنگار مبنی بر اینکه کاخ سفید چه زمانی به این نتیجه می رسد که ایران به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده است، گفت: در این خصوص زمانی تعیین نمی کنیم. ما از نزدیک پیشرفت های برنامه هسته ای ایران را نظارت می کنیم.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون اشاره به نقض برجام و بدعهدی آمریکا درباره کاهش تعهدات برجامی قانونی ایران ، ایران را متهم به خروج از برجام کرد و مدعی شد ما از اقداماتی که آنها (ایران) انجام داده اند، نگران و گوش به زنگ شده ایم.

ادعاهای غرب به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در حالی است که رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که هیچ مدرک و اطلاعاتی درباره پنهانکاری ایران در غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، گروسی در مصاحبه با مرکز استیمسون در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که ایران به صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند، گفت: من هیچ اطلاعاتی ندارم که آنها این کار را انجام می دهند، بدون نشانه ای که آنها این کار را انجام می دهند، من مطمئن هستم که به همه مکان هایی که آنها در حال غنی سازی هستند، نظارت داریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد ما یک ضرب الاجل تعیین نمی کنیم اما تاکید می کنیم این پروسه ای نیست که به صورت نامحدود ادامه داشته باشد.
وی بدون اشاره به تغییر دولت در ایران و فرایند جابجایی دولت ها مدعی شد  این فرصت چند ماه است که وجود دارد اما دولت ایران نیز چند ماه است که از شش دور مذاکرات خارج شده است و بر اساس دلایلی که خودشان می دانند حاضر به بازگشت به دور هفتم مذاکرات نشده اند.
وی ادامه داد فکر می کنیم اگر بخواهیم برای بازگشت متقابل به تعهدات برجامی پیشرفت به دست آوریم،  هفتمین دور مذاکرات در وین باید فوری از سر گرفته شود.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شده و آمریکا و اتحادیه اروپا بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارند در حالیکه یکی ناقض برجام بوده و دیگری در عمل به تعهداتش بدعهدی کرده است.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفته است.
دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان اعلام کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۶ مهر ماه توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود: باید به توافقی که قبلا مذاکره و امضا کردیم احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که نسبت به اجرای کامل آن از سوی تمام طرف‌ها ضمانت کافی وجود دارد.

همزمان با این اظهارات مقامات آمریکایی، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران برای گفت‌وگوهای برجامی با مقامات اتحادیه اروپا وارد بروکسل شده است و فردا (چهارشنبه) با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
باقری پیش از انجام این سفر بیان داشت: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: مساله این است که آیا طرف‌های مقابل از  آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟
باقری کنی تصریح کرد: ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در این زمینه گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ کننده امور برجام است و ما از تعاملات اتحادیه اروپا با ایران بسیار حمایت می کنیم اما همانطور که قبلا اعلام کرده بودم، مقصد نهایی باید وین باشد و این مقصد نمی تواند پایتخت هیچ کشور اروپایی دیگری باشد.
وی تاکید کرد که در خصوص لغو تحریم ها و مسائل مربوط به آنها باید در وین حداقل بصورت غیرمستقیم با آمریکا مطرح و حل شود.

نظر شما