شناسهٔ خبر: 50398175 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

قیمت جدید برنج طارم در بازار (۴ آبان)

عضو هیئت مدیره انجمن برنج گفت: علی رغم خشکسالی و افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید نسبت به سال قبل، کمبودی در عرضه برنج نداریم.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

علی اکبریان عضو هیئت مدیره انجمن برنج از ثبات قیمت برنج در بازار خبر داد و گفت: گرچه برخی کارشناسان و مسئولان از کاهش ۴۵ درصدی تولید نسبت به سال قبل خبر می دهند، اما سازمان جهاد کشاورزی تولید برنج به واسطه خشکسالی و کم آبی را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرده است.

او افزود: امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید برنج با کشت دوم و رتون به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که با احتساب سرانه مصرف ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم و جمعیت ۸۵ میلیون نفر، حدود ۷۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

اکبریان با اشاره به اینکه کارخانه ها مشکلی در خرید و فروش ندارند، بیان کرد: در ۲ هفته اخیر به علت رکود بازار خرید و فروشی انجام نمی شد، اما هم اکنون مشکلی در فروش نداریم.

عضو هیئت مدیره انجمن برنج درباره آینده بازار برنج بیان کرد: قیمت برنج در بازار تابع عوامل مختلفی همچون کرونا، نرخ ارز و... است، به طوری که با پایان کرونا و سرگیری مهمانی ها و افزایش مصرف، قیمت برنج با نوساناتی در بازار رو به رو می شود.

اکبریان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج نداریم، گفت: بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی، تولید برنج نسبت به سال زراعی قبل ناشی از شرایط خشکسالی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، اما با این وجود کمبودی در عرضه نداریم، چرا که تولید با سال زراعی ۹۷ تفاوتی نداشته است و از طرفی با کاهش ۲۵ درصدی مصرف مراسم در ایام محرم، ماه رمضان و برگزاری عروسی و جشن ها افت تولید تاثیری ندارد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم با یک تا ۲ درصد خرده را ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان، شیرودی را ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان، فجر را ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان و ندا را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن برنج در پایان با بیان اینکه سالیانه حداکثر ۳ میلیون تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به واردات برنج از مبادی غیررسمی، کمبودی در عرضه نداریم و گرانی برنج در بازار تهران ناشی از کمبود نیست.

نظر شما