شناسهٔ خبر: 50389631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: ۱۰۰ هزار سند علمی سالیانه در کشور تولید می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سالیانه ۱۰۰ هزار سند علمی در کشور تولید می شود، گفت: این موفقیت نتیجه یک جهاد علمی است که باید انصاف به خرج دهیم و تمام قد در مقابل استادان و دانشجویان عرض ادب کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی تاریخچه آموزش عالی را مرور می کنیم می بینیم اتفاقات خوبی در زمینه علم و نوآوری افتاده است.  

وی ادامه داد: بررسی افتخارات یاد شده و مقایسه آنها با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و کشورهای همسایه نشان از آن دارد که یک انقلاب در عرصه علم، آموزش و پژوهش صورت گرفته است.

آیین "تکریم و تقدیر از تلاش‌های جبارعلی ذاکری، ریاست پیشین و استقبال از دکتر منصور انبیاء، به عنوان رییس جدید دانشگاه علم و صنعت ایران" امروز با حضور وزیر علوم در این دانشگاه برگزار شد. 

 وزیر علوم با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم، در دوره های بیش از  چهار و نیم میلیون و الان بیش از سه میلیون دانشجو داریم، اضافه کرد: تعداد برون دادهای علمی کشور قبل از انقلاب حدود ۵۰۰ سند علمی بوده و الان بیش از ۷۰ تا یکهزار سند علمی بین المللی است که اگر برون دادهای علمی زبان فارسی را هم اضافه بکنیم، بالغ بر ۱۰۰ هزار سند علمی در سال در کشور تولید و منتشر می شود. که این ها نتیجه یک جهاد علمی است و باید انصاف به خرج بدهیم و تمام قد از اساتید، دانشمندان و دانشجویان عرض ادب و قدردانی کنیم، چرا که اینها توفیق کمی نیست، رتبه اول علمی در منطقه به پاس زحمات اساتید و دانشجویان و دانش پژوه هان به دست آمده است.
زلفی گل با اشاره به اینکه تاریخچه علمی کشور نشان می دهد در دهه اول انقلاب بخش آموزشی و در دهه دوم تاسیس دوره های دکتری و تولید علم شکل گرفت و در دهه سوم بحث استاندار سازی علمی رخ داده است، اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب نیز بحث ترویج علم تا تولید ثروت از دانش صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در دهه پنجم انقلاب بحث ما این است که از علم نه تنها ثروت بلکه باید اشتغال، دانایی و توانایی ایجاد شود چرا که مردم ما و جامعه دانشگاهی ما انتظاراتشان از آموزش عالی بالاتر رفته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها و پارک‌های ما اکوسیستم هایی هستند که قرار است از علم، ثروت، اشتغال و دانایی ایجاد کنند، افزود: در یک زیست بوم که قرار است توسط یک سیستم مدیریت شود، باید اصناف مختلف که همان اساتید و اعضای هیات علمی و یاوران علمی هستند، به خوبی شناسایی و نقش آن ها احصا شود.

 وزیر علوم با اشاره به اینکه یکی از برنامه های ما این است که از طریق سازمان سنجش، دانشجوی ارشد و دکتری با رساله کاربردی بگیریم، گفت: از این به بعد امتیازهای ویژه ای برای رساله های کاربردی جامعه محور در نظر خواهیم گرفت.

وی گفت: رئیس جمهوری به تازگی آیین نامه صندوق علوم و فناوری را ابلاغ کردند و بودجه ویژه ای برای این صندوق در لایحه بودجه سال آتی در نظر گرفته خواهد شد
زلفی گل تاکید کرد: در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردم بحث راه اندازی نظام جامع پیشنهادات را مطرح کردم و اکنون سه گروه مختلف برای اجرایی کردن این نظام کار می‌کنند و اولین گزارش آن روز شنبه آینده آماده می‌شود در تلاش هستیم که به زودی این سیستم عملیاتی شود.

وی توضیح داد: عملیاتی کردن نظام جامع پیشنهادات یک سری پیش نیازهایی دارد و باید نیازها و اولویت صنایع خصوصی و دولتی در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه شوند؛ اساتید ما در دانشگاه‌ها نیز باید تلاش کنند پایان نامه تعدادی از دانشجویان ارشد و دکتری در راستای نیازهای نمایه شده در این پایگاه تدوین شود.
وزیر علوم گفت: وقتی قرار است در هیات امنای دانشگاه و شوراهای های مختلف دانشگاه مصوبه و یا آیین نامه‌ای تصویب شود حتما در زمان تصویب، باید دقت شود که منافع فردی را با منافع ملی همسو کنیم. 

وی افزود: یکی از مشکلات ما در کشور در هنگام تصویب قوانین این است که شاید بیشتر به منافع فردی و صنفی توجه می‌کنیم در حالی که باید منافع ملی هم تامین شود.

رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت نیز در آیین معارفه خود گفت: پیشرفت در حوزه توسعه فناوری، جز با تعامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف میسر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، منصور انبیاء افزود: از جنبه جذب اعضای هیات علمی جوان و متعهد، باید اعتراف کنم این نهضت در زمان وزارت کامران دانشجو در دانشگاه‌های کشور آغاز شده بود و همچنین از جنبه کمیت‌گرایی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و بعضا فضای کالبدی، گسترش چشمگیری داشته است. 

کامران دانشجو در کابینه محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر علوم حضور داشت.

ئیس جدید دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: به رغم توسعه دانشگاه در بخش‌هایی که اشاره شد، در برخی از موارد از جمله تامین وسایل و تجهیزات پژوهشی و همچنین ایجاد بستر فعالیت در عرصه توسعه فناوری و مواردی از این دست، توسعه کافی نیافته است و کمبودها و کاستی‌هایی احساس می‌شود؛ از این رو لازم است تا توسعه‌ای متوازن، در ابعاد مختلف صورت گیرد تا شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد.
وی در بخش دیگر سخنان خود  اضافه کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران در بیان رهبری به عنوان فیضیه دانشگاه‌ها نامگذاری شده است. در نظر داریم برای تعمیق باورهای اعتقادی و اندیشه دینی دانشجویان مولفه‌های جدیدی را در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تعریف کنیم‌.

انبیاء افزود:  برای تحقق این مهم کادرسازی نیروهای متعدد برای نظام را به عنوان هدف در نظر گرفته‌ایم و شعار دانشگاه علم و صنعت ایران در دوره جدید توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است.
 در این مراسم جبار علی ذاکری  رئیس پیشین دانشگاه علم و صنعت ایران نیز گفت: دانشگاه علم وصنعت جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که فعالیت‌های خود را برنامه محور شروع کرد و امسال وارد پنجمین برنامه راهبردی خود می‌شود و نخستین آیتم ما در این برنامه تزریق روح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود. 

وی به توسعه فعالیت‌های‌فناورانه در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و افزود: ما در حوزه برنامه‌های فناورانه در مناطق آزاد کیش‌ و چابهار و ارس گام‌های‌ خوبی‌ برداشتیم که در این دوران ما تنوع بخشی درآمدهای دانشگاه  را شاهد بودیم و قراردادهای صنعتی دانشگاه از ۳ سال گذشته تا کنون چهار برابر شده است.

نظر شما