شناسهٔ خبر: 50389037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

امیرعبداللهیان از توافق ایران و ترکمنستان برای امضای سند جامع همکاری‌ها خبر داد

وزیر امور خارجه با بیان این‌که تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده، از توافق دو کشور برای امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با «رشید مردوف» همتای ترکمنستانی در نشست خبری مشترک ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه ترکمنستان گفت: مایلم به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کنم که جمله تاریخی را دارند مبنی بر این‌که رابطه ما با همسایگان نه تنها همسایگی که رابطه خویشاوندی است. علاوه بر این در سطح روسای جمهور دو کشور در حوزه خویشاوندی دو کشور عبارات زیاد و دقیقی به کار برده شده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکمنستان نیز بار‌ها این عبارت را تکرار کردند که صرفا در خصوص همسایه ما ایران معتقدم در قیامت از همسایه در مورد همسایه سؤال می‌کنند.

* برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکمنستان در تهران

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در سفری که آقای دکتر رئیسی برای شرکت در نشست شانگ‌های به دوشنبه پایتخت تاجیکستان داشتند دیدار بسیار خوبی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و در ادامه آن دیدار ما امروز علاوه بر حضور آقای مردوف در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان که فردا در تهران خواهیم داشت، شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آقای مردوف هم با وزیر نفت ما دیدار داشت و هم با وزرای دیگر و رئیس جمهور دیدار خواهد داشت و همزمان با گفتگو‌های ما در وزارت خارجه کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران برگزار شده و در وزارتخانه‌های ذیربط گفتگو‌ها ادامه دارد.

* توافق ما حول امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم. تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده و توافق ما حول امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن هست.

وزیر خارجه اضافه کرد: خرسندیم که امروز فرصتی شد که در خصوص همه موضوعات حدود ۲ ساعت با هم گفتگو داشته باشیم. توافق کردیم نسبت به بازگشایی مسیر ترانزیت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مرزی با توجه به عبور از پیک بحران کرونا و واکسینه شدن همه رانندگان ترانزیت کامیون در دو کشور اقدام کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: درباره همکاری‌های استانی و همکاری در زمینه برق، آب و در تمامی حوزه‌هایی که مورد علاقه دو طرف است، توافقات اساسی بین ما به عمل آمد. از دو مسیر سرخس و گنبد، برق را از ترکمنستان وارد می‌کنیم و توافق کردیم در خصوص ایجاد خط سوم در سطح وزرای انرژی و نیرو همکاری و سند تفاهمی در این زمینه امضا شود. سند دوستی دو کشور در مرز سرخس و در حوزه همکاری‌های آب از جمله مباحث مورد گفتگو بود.

* تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:‌همکاری در زمینه علمی و فناوری و دانشگاهی و حل مشکلات کنسولی و تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور از دیگر مباحثی بود که در این دیدار مورد توجه ما قرار گرفت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تحولات در افغانستان، غرب آسیا و قفقاز جنوبی دیگر موضوعات مورد مشورت و رایزنی مشترک امروز ما بود.

وی افزود: گزارشی از آخرین گفتگو‌های هسته‌ای ما و این‌که معاون سیاسی وزیر خارجه قرار است با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفتگو کند از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی امروز ما بود که در نگاه همسایگی مشورت‌های مشترکی در موضوع هسته‌ای بین ما انجام و این مشورت‌ها را با همسایگان از جمله همسایه خوب خود ترکمنستان ادامه خواهیم داد.

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این نشست خبری گفت که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند و از آمادگی این کشور برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف خبر داد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، تهران روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است.

در نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه شرکت می‌کنند. البته وزرای خارجه چین و روسیه به صورت مجازی در این نشست شرکت خواهند کرد./فارس

نظر شما