شناسهٔ خبر: 50389013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت با حضور وزیر علوم

مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت با حضور وزیر علوم در این دانشگاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و فعلی دانشگاه علم و صنعت هم اکنون با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است.

منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت در این برنامه اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از چند دانشگاه مادر کشور دارای چهره‌ای بسیار درخشان در تمامی حوزه‌ها به ویژه در حوزه علم و فناوری بوده لذا بنده امیدوارم تا به یاری خداوند متعال و با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بتوانم این درخشش و بالندگی را دوچندان کنم.

او افزود: دانشگاه ما در سال‌های اخیر شیب مناسبی را در عرصه توسعه طی کرده و از جنبه جذب اعضای هیئت علمی جوان و متعهد که باید اعتراف کنم این نهضت در زمان آقای دانشجو در دانشگاه‌های کشور آغاز شده بود و همچنین از جنبه کمیت گرایی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و بعضا فضای کالبدی گسترش چشمگیری را داشته است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: علیرغم توسعه دانشگاه در بخش‌هایی که اشاره شد در برخی از موارد از جمله تامین وسایل، تجهیزات و دستگاه‌های پژوهشی و همچنین ایجاد بستر فعالیت در عرصه توسعه فناوری و مواردی از این دست توسعه کافی نیافته است و کمبود و کاستی‌هایی احساس می‌شود، بنابراین لازم است تا توسعه متوازن در ابعاد مختلف صورت بگیرد تا شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد.

انبیا گفت: اولین هدف گذاری در این راستا فراهم آوردن بستر لازم در عرصه توسعه فناوری با هدف ارتقاء دانشگاه به یک دانشگاه کارآفرین و نسل سوم و نسل چهارم است و این موضوع در سال‌های اخیر در دانشگاه آغاز شده است، البته در بخشی از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی هم داشتیم.

توسعه علم سهم بنیادین در اقتدار کشور‌ها دارد

او ادامه داد: در عصر حاضر دانش و توسعه علم، سهم بنیادین در اقتدار و منزلت ملی و بین المللی کشور‌ها دارد. توسعه یافتگی جوامع با گستره و ژرفای دانش پایگی آن‌ها سنجیده می‌شود که خود مرهون وجود کانونی به نام دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: نقش کارآفرینی در یک چنین نهادی مستلزم رویکردی جامعه محور برای کشف و حل مسائل و برآوردن نیاز‌های جامعه است. از این منظر دانشگاه در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیرکاربردی پرهیز کرده و به این طریق دانش پایگی جامعه و دانشگاه در هم می‌آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه و عزم آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش‌های جامعه است.

انبیا بیان کرد: دانشگاه مکان مناسبی برای پرورش، تراش و صیقل انسان‌ها و تحویل آن‌ها به جامعه است. از طرفی با توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در پیام مقام معظم رهبری به عنوان فیضیه دانشگاه‌ها نامگذاری شده است لذا در نظر داریم برای تعمیق باور‌های اعتقادی و اندیشه دینی دانشجویان مولفه‌های جدیدی را در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تعریف کنیم؛ بنابراین کادرسازی نیرو‌های متحد برای نظام یکی دیگر از برنامه‌های بنده و اهداف مهم این دانشگاه است.

پیشرفت فناوری جز تعامل با دانشگاه‌ها میسر نیست

او گفت: تجارب حقیر که مرهون سال‌ها خدمت در بخش‌های مختلف است این واقعیت را به من نشان می‌دهد که پیشرفت به ویژه در حوزه توسعه فناوری جز با تعامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف کشور میسر نیست و هیچ یک به تنهایی قادر به رشد و بالندگی مطلوب نخواهند بود و امیدوارم بتوانم غلظت و چگالی این تعامل را بیشتر کنم. گفتنی است که شعار دانشگاه علم و صنعت ایران توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: با توجه به تجارب کسب شده بر خود واجب می‌دانم آن را سرمایه و سهم خود در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و دانشگاه پرافتخار علم و صنعت ایران قرار داده و نقش کوچکی در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و عمل به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و در یک کلام سرباز امام زمان عج را ایفا کنم.

انبیا ادامه داد: بنده برنامه‌ای را در هفت سرفصل خدمت وزیر علوم تقدیم کرده بودم که با توجه به ضیق وقت امکان ارائه آن در این مجال میسر نیست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در پایان یادآوری کرد: تجدید نظر در رویکرد نحوه اداره و مدیریت دانشگاه در همه سطوح است، طبیعتا برای انجام این امر مهم در نظر داریم یک شورای اندیشه ورزی در دانشگاه تشکیل شود تا با واکاوی چالش‌های موجود، تولید فکر و ارائه راهکار کند. چرا که اینجانب به استفاده از عقل منفصل و نظرات ارزشمند صاحبنظران اعتنای جدی دارم و صرفا به عقل متصل اکتفا نمی‌کنم.

احمد ابراهیمی نژاد سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران در این برنامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیانی را در مورد دانشگاه علم و صنعت ایران دارد که در دیداری که داشتند جایگاه دانشگاه علم و صنعت را در فضای آموزش عالی به خوبی تبیین می‌کند.

او افزود: همه دانشگاه‌های کشور با توجه به حرکت عظیم علمی که در این مدت کوتاه حدود ۲۰ سال شدت گرفته است مانند ستارگانی در عالم آسمان علم و اندیشه و بشریت می‌درخشند.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: هر دانشگاهی شرایطی دارد که حضرت آقا در مورد دانشگاه علم و صنعت فرمودند: دانشگاه علم و صنعت هم افتخارات علمی و هم افتخارات انقلابی دارد. سهم و نقش این دانشگاه بسیار اهمیت دارد به همین میزان حساسیت و اهمیت دانشگاه علم و صنعت از جهت مدیریت مسئله‌ای است که باید ذهن ما را متوجه خود سازد.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: ۹۰ سال از عمر این دانشگاه می‌گذرد و در هیچ جای کشور صنعتی نمی‌بینیم که صنایع بزرگ، کوچک و متوسط از نظرات و مشورت‌های علمی و کارشناسانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت بی بهره باشد که این موضوع یک نقش مهم و اساسی است.

ابراهیمی نژاد اضافه کرد: ماموریت‌ها و ورود دانشگاه علم و صنعت به علوم و فنون پیشرفته، طرح‌های کلان ملی و ماموریت‌های بزرگی که بر عهده این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها و همکاری‌های بین المللی بوده است ما را به یک رسالت بزرگ متوجه می‌کند.

او افزود: دغدغه دانشگاه در وجود ذاکری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت موج می‌زد و واقعا انسان پر تلاشی با تمام همه مشکلات بودند و امروز ریاست دانشگاه علم و صنعت به انبیا واگذار می‌شود که برای او دوره درخشش و شکوفایی آرزومندم.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: نباید تنها به تلاش‌هایی که کرده‌ایم، بسنده کنیم، بلکه باید این حرکت شتابان به سرعت ادامه یابد. امروزه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم که اگر مدیران و مسئولان مملکت ما به اندیشه و فکر و پیشنهادات قشر تاثیر گذار دانشگاهیان ما توجه کنند و از دل دانشگاه‌ها ایده‌ها و فکر‌ها بجوشد و به مدیریت‌های خرد و کلان مملکت منتقل شود بسیاری از مشکلاتمان برطرف خواهد شد.

ابراهیمی نژاد تاکید کرد: یک ظرفیتی با عنوان دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان در نهاد رهبری ایجاد شده که از آن به هیچ عنوان استفاده نشده است، مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان بر اساس اساسنامه خودش قرار بود که کمک فکری به مدیریت‌های کشور کند، اما سهم این جایگاه مغفول مانده، در صورتی که باید از آن نهایت استفاده را برده و به احیای آن اقدام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما