شناسهٔ خبر: 50387643 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رئیس دانشگاه علم و صنعت:

شورای اندیشه‌ورز در دانشگاه علم و صنعت تشکیل می‌شود

رئیس دانشگاه علم و صنعت معتقد است؛ باید یک شورای اندیشه‌ورز در دانشگاه تشکیل شود تا با واکاوی چالش‌های موجود، به تولید فکر و ارائه راهکار بپردازد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت که ظهر امروز در این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: اگر تاریخچه آموزش عالی پس از انقلاب را مرور کنیم شاهد اتفاقات مهم درعرصه علم، فناوری و نوآوری هستیم. زمانی که وضعیت فعلی آموزش عالی را با قبل از انقلاب و با کشورهای همسایه مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم انقلابی در عرصه علم، آموزش و پژوهش چه پیشرفت‌هایی داشته است. ۱۵۰ هزار دانشجو قبل از انقلاب در کشور وجود داشت؛ اما در حال حاضر تعداد این دانشجویان به بیش از ۳‌میلیون نفر می‌رسد.

زلفی‌گل بیان کرد: تعداد برون‌داد علمی‌ پیش از انقلاب، ۵۰۰ سندعلمی بوده و در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار سند علمی توسط اساتید منتشر می‌شود. این موارد بیانگر جهاد علمی است و باید تمام‌قد از اساتید و دانشجویان تشکر کرد. رتبه اول علمی منطقه به پاس زحمات دانشجویان و دانش‌پژوهان و اساتید به دست آمده است. باید از تمامی وزرای پس از انقلاب اسلامی تشکر کرد، امروز شاهد نتایج زحمات این افراد هستیم.

وی ادامه داد: در دهه اول انقلاب اسلامی آموزش، دهه دوم تولید علم و تاسیس دکتری، دهه سوم استانداردسازی  و استانداردپذیری، دهه چهارم ترویج علم و تولید ثروت از دانش، دهه پنجم ثروت‌آفرینی از علم در کنار اشتغالزایی مطرح شد. در حال حاضر انتظارات مردم از دانشگاه افزایش پیدا کرده است. این انتظارات نیازمند تعریف یک اکوسیستم جدید است. دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری‌ اکوسیستم‌هایی هستند که قرار است از علم، توانایی، رونق، ثروت و غیره ایجاد کنند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو، اساتید و صنعت در بستر سخت‌افزاری با یکدیگر کنش و واکنش‌دارند؛ این کنش‌ واکنش باید به خوبی شناخته و برای‌ آن راه‌حل ایجاد شود. باید سیستمی جدید ایجاد شود و تحقیقات دانشگاهی‌ در راستای نیازهای جامعه باشد. در این راستا باید تحقق مرجعیت علمی رخ دهد، دانشگاه‌های ما در این زمینه خوب‌ درخشیده‌اند. در کنار آن‌ باید به فناوری و نوآوری نیز توجه ویژه‌ای کرد.‌ برای این امر نیازمند سیستم هستیم و می‌کوشیم سیستمی را طراحی کنیم که ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهد.

وی افزود: دربرنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌ام نظام جامع پیشنهادات مطرح شد. سه گروه روی‌ این موضوع کار می‌کنند. اولین گزارش آن روز شنبه آینده آماده می‌شود، در تلاش هستیم که به زودی این سیستم به مرحله عملیاتی برسد.

زلفی‌گل بیان کرد: نظام پیشنهادات نیازمند تعریف پیش‌نیاز بود.  در این راستا باید نیازها و اولویت صنایع خصوصی و دولتی در پایگاه استنادی جهان اسلام (isc) نمایه شوند. همچنین اساتید نیز باید تلاش کنند پایان‌نامه تعدادی از دانشجویان ارشد و دکتری در راستای نیازهای نمایه شده در این پایگاه تدوین شود.

وی اظهار کرد: در نظرداریم از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، دانشجوی تحصیلات تکمیلی با رساله کاربردی بگیریم. در این راستا امتیازهای ویژه ای برای رساله های کاربردی جامعه محور در نظر خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: در حال طراحی سامانه جامع تحقیقات کاربردی هستیم، رئیس جمهور به تازگی آیین نامه صندوق علوم و فناوری را ابلاغ کرد.در این‌راستا بودجه ویژه‌ای برای این صندوق در لایحه بودجه سال آتی در نظر گرفته خواهد شد. در واقع می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم تا صنایع بدانند در این صندوق سهمی دارند، صنعت به سراغ دانشگاه بیاید و پروژه‌های خود را به دانشگاه ارجاع دهد. وزارت علوم می‌خواهد شرایطی ایجاد کند که صنعت سراغ دانشگاه بیاید. راهی جز این نداریم که سیستمی جدید طراحی کنیم که بر اساس آن از پتانسیل دانشگاه‌ها در راستای حل نیازهای جامعه استفاده شود.

وی اظهار کرد: برنامه توسعه هفتم در حال تدوین است انتظار داریم دانشگاهها در این زمینه نقش پررنگی ایفا کنند و احکامی دربرنامه توسعه هفتم ذکر شود که اجرای آن به افزایش‌ نوآوری کشور منتهی شود. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از آسیب‌هایی که با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها شاهد آن هستیم، کم‌توجهی اساتید صاحب نام ما نسبت به مقاطع کارشناسی است، این اساتید بیشتر انرژی خود را صرف مقاطع تحصیلی تکمیلی می‌کنند، این در حالی است که آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور باید کنار یکدیگر شکل بگیرد. اگر دانشجویان آموزش خوبی دریافت کنند، پژوهشگرخوبی می‌شوند پس اساتید باید نسبت به تدریس دروس پایه دوره لیسانس اقدام کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار است مصوبه‌ای در دانشگاه تصویب شود باید منافع ملی را با منافع فردی هم‌سو کنیم.‌ در هنگام تصویب قوانین این بامشکلاتی مواجه هستیم، در چنین مواردی شاید بیشتر به منافع فردی و صنفی توجه می‌کنیم؛ در حالی که باید منافع ملی نیز تامین شود. به عنوان مثال آیا شیوه کنونی پرداخت یارانه‌ها صحیح و به نفع مملکت است؟ آیا نمی‌توان از شیوه‌ای بهتر استفاده کرد؟ این راستا ضرورت بازنگری احساس شده و این اقدام از دانشگاه آغاز می‌شود.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: امیدوارم دانشگاهها تمهیدات لازم درراستای بازگشایی دانشگاه ها را در نظر بگیرند تا شاهد حضور پررنگ دانشجویان در دانشگاه باشیم. توجه به سلامت دانشجویان برای ما در اولویت قرار دارد.

شورای اندیشه‌ورز در دانشگاه علم و صنعت تشکیل می‌شود

منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه که ظهر امروز چهارم آبان ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از چند دانشگاه مادر کشور، دارای چهره‌‍ای درخشان در تمامی حوزه‌ها به ویژه در حوزه علم و فناوری است. امیدوارم به یاری خداوند متعال و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بتوانیم این درخت بالندگی را دوچندان کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت در سال‌های اخیر شیب مناسبی را در عرصه توسعه طی کرده است مخصوصاً از جنبه جذب اعضای هیئت علمی جوان و متعهد شاهد درخشش این دانشگاه بوده‌ایم. این نهضت در زمان وزارت آقای دانشجو در دانشگاه‌های کشور آغاز شده بود. دانشگاه علم و صنعت از جنبه کمیت‌گرایی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و بعضاً فضای کالبدی گسترش چشمگیری را داشته است که بدون شک این توسعه مرهون زحمات مدیریت‌های گذشته دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: علیرغم توسعه دانشگاه در بخش‌هایی که اشاره شد در برخی از موارد از جمله تامین وسایل، تجهیزات و دستگاه‌های پژوهشی و همچنین ایجاد بستر در عرصه‌های توسعه فناوری و مواردی از این دست توسعه کافی رخ نداده است و کمبود و کاستی‌های احساس می‌شود. به همین منظور ضرورت دارد تا توسعه متوازن در ابعاد مختلف صورت گیرد و شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد.

وی بیان کرد: اولین هدف‌گذاری در راستای توسعه متوازن در ابعاد مختلف دانشگاه فراهم کردن بستر لازم در عرصه توسعه فناوری با هدف ارتقای دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم است. این اقدام در سال‌های اخیر در دانشگاه علم و صنعت آغاز شده و در بخشی از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما باید اعتراف کنیم که در این وادی راه مقصد دراز است و ما نو سفریم.

انبیاء افزود: در عصر کنونی دانش و توسعه علم، صحنه بنیادین در اقتدار و منزلت ملی و بین‌المللی کشورها دارد. نشان توسعه یافتگی جوامع با گستره و ژرفای دانش‌پایگی آنان سنجیده می‌شود که خود مرهون وجود کانونی به نام دانشگاه است. نقش کارآفرینی در در چنین نهادی مستلزم رویکرد جامعه محور برای چشم و حل مسائل و رفع نیازهای جامعه است. در این راستا دانشگاه علم و صنعت در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیرکاربردی پرهیز کرده و با تمرکز بر نیازهای جامعه، در راستای رفع نیازهای پژوهشی مرکز خواهد کرد و از این راه دانش‌پایگی جامعه با جامعه محوری دانشگاه در هم می‌آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت‌شناسی دانشگاه در قبال جامعه و از آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش‌های جامعه است. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه مکان مناسبی برای پرورش انسان‌ها و تحویل آنها به جامعه به شمار می‌رود از طرفی توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در بیان رهبری به عنوان فیضیه دانشگاه‌ها نامگذاری شده است. به همین منظور در نظر داریم برای تعمیق باورهای اعتقادی و اندیشه دینی دانشجویان مولفه‌های جدیدی را در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تعریف کنیم‌. در این راستا کادرسازی نیروهای متعدد برای نظام را به عنوان هدف در نظر گرفته‌ایم. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: پیشرفت در حوزه توسعه فناوری، جز با تعامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف میسر نیست. هیچ یک به تنهایی قادر به رشد و بالندگی مطلوب نخواهد بود. امیدوارم بتوانیم غلظت و چگالی این تعامل را افزایش دهیم. شعار دانشگاه علم و صنعت توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است. 

وی اظهار کرد: اجراسازی سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نظر ملازم تجدید نظر در رویکرد نحوه اداره و مدیریت دانشگاه در تمامی سطوح است. در این راستا باید یک شورای اندیشه ورز در دانشگاه تشکیل شود تا با واکاوی چالش‌های موجود، به تولید فکر و ارائه راهکار بپردازد. 

انتهای پیام/

نظر شما