شناسهٔ خبر: 50384400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ام جی و محصولات آن در ایران + مشخصات فنی

ام جی یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی بریتانیا محسوب می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۹۲۳ میلادی آغاز کرد و تا مدت‌ها یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های خودروسازی انگلستان به‌حساب می‌آمد. در حال حاضر نیز مدلهای مختلفی از محصولات این برند در ایران وجود دارد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ ام جی مخفف عبارت موریس گاراژ بوده و از جمله برندهای قدیمی بریتانیا است که نقشی اساسی در ارتقا صنعت خودرو بریتانیا و جهان داشته‌اند. این شرکت در اصل طی دهه ۱۹۲۰ میلادی بنیان‌گذاری شد و تا سال ۲۰۰۶ تحت تملک برخی دیگر از کمپانی‌های خودروسازی به فعالیت خود ادامه داد. درنهایت اما شرکت خودروسازی سایک موتورز چین با تصاحب سهام این برند، جانی تازه به کالبد به‌تدریج فراموش شده MG بخشید و محصولات جدید و مدرن را با لوگوی این سازنده بریتانیایی به بازار فرستاد.

با ورود مدل‌هایی همچون ام جی ۵۵۰ واردات محصولات این شرکت به بازار ما از سال 2010 کلید خورد که با توجه به سطح کیفی و توان فنی بالاتر نسبت به خودروهای مشابه، توانست برند ام جی را به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروسازان چینی در ایران مطرح کند. در ادامه نگاهی به انواع محصولات ام جی در ایران انداخته و به طور اجمالی توضیحاتی را درباره آنها ارائه می‌کنیم تا بیشتر با ام جی و محصولات آن در ایران آشنا شوید.

ام جی ۵۵۰ – MG 550

122222222

این سدان میان سایز اولین محصول برند موریس گاراژ بعد از خریداری این شرکت توسط کمپانی سایک موتورز به‌حساب می‌آمد که در ایران عرضه می‌شد و با توجه به کیفیت ساخت و توان فنی مناسب، به عنوان یکی از خاص‌ترین خودروهای چینی آن زمان در کشور به فروش رسید. این سدان چینی بریتانیایی از مزایایی همچون طراحی ظاهری زیبا، توان فنی مناسب و کیفیت ساخت بالا به همراه کابین جادار سود می‌برد و فرمان پذیری نسبتا دقیق و مناسبی را ارائه می‌دهد. 

موتور ام جی ۵۵۰ از نوع ۱.۸ لیتری توربوشارژ است و توان خروجی آن به ۱۵۸ اسب بخار به اضافه ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. شتاب صفر تا صد ام جی ۵۵۰ معادل ۱۰.۲ ثانیه ارزیابی شده و سرعت آن نیز ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود. همچنین تجهیزات و آپشن‌های رفاهی ایمنی ام جی ۵۵۰ شامل این موارد است:

کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم‌های کنترل هرزگردی و پایداری، سنسور باران، سنسور پارک عقب و فشار باد تایرها، ترمز کمکی، کنترل ترمز در پیچ، اتولایت، فرمان برقی با پدال شیفتر، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب ، ۶ کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۶ حالته برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های کناری برقی با گرمکن، سانروف.

ام جی ۳۵۰ – MG 350

ام جی و محصولات آن را در ایران + مشخصات فنی

ام جی ۳۵۰ یکی از دیگر سدان‌های برند موریس گاراژ است که از لحاظ کلاس بدنه در سگمنت کوچکتر از مدل ۵۵۰ قرار می‌گیرد و از سال ۲۰۱۳ به صورت نسبتا محدود وارد بازار ایران شد. قیمت‌گذاری نامناسب را می‌توان دلیل عمده عدم استقبال از این سدان دورگه در ایران دانست.

ام جی 350 در بخش فنی خود یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴ نیوتن‌متر را به خدمت گرفته است. وظیفه انتقال قدرت این سدان جمع‌وجور نیز به یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک سپرده شده تا توان موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. MG 350 می‌تواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۳ ثانیه برآورد می‌شود.

همچنین کاربران این خودرو می‌توانند به امکاناتی به شرح زیر دسترسی داشته باشند:

حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، کنترل ترمز در پیچ، فرمان با روکش چرمی، دکمه‌های کنترل، نمایشگر ۷ اینچی، ۶ کیسه هوا، تهویه اتومات، صندلی راننده ۶ حالته برقی، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سانروف.

ام جی ۳۶۰ – MG 360

ام جی و محصولات آن را در ایران + مشخصات فنی

بعد از کاهش واردات محصولات برند ام جی به ایران شاهد عرضه نخستین محصول مونتاژی این شرکت در کشور با نام ام جی ۳۶۰ بودیم. ام جی ۳۶۰ را می‌توان نسخه جایگزین مدل ۳۵۰ دانست و که ابعاد آن اندکی بزرگتر شده و جذابیت بصری بیشتری را نسبت به مدل قبلی ارایه می‌دهد. این سدان جمع‌وجور ابتدا در قالب مدل تنفس طبیعی با جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک به دست مشتریان داخلی رسید اما بعد از مدتی تولید نسخه توربوشارژ آن نیز از اواخر سال ۹۶ در ایران کلید خورد.

توان فنی ام جی ۳۶۰ در مدل معمولی توسط موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر تامین می‌شود. مدل دنده‌ای این خودرو به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن برابر ۱۱ ثانیه اندازه‌گیری شده است. میانگین مصرف سوخت مدل دستی ام جی ۳۶۰ برابر ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. مدل اتوماتیک نیز برای انتقال توان موتور خود از یک جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند و شتاب صفر تا صد آن بیش از ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت ام جی ۳۶۰ در مدل دنده ای و اتومات مشابه بوده و به رقم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همچنین نسخه توربوشارژر ام جی ۳۶۰ به موتور پرخوران ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تجهیز شده و شتاب صفر تا صد آن معادل ۹.۷ ثانیه خواهد بود. بنابراین یکی از جذاب‌ترین سدان‌های چینی بازار همین ام جی ۳۶۰ توربو است که به عنوان یک خودروی اقتصادی، ماشینی تقریبا چابک محسوب می‌شود. همچنین ارائه گشتاور بالا در دور موتور پایین سبب شده تا مانورهایی نظیر سبقت‌گیری و دیگر عملیات که نیاز به گشتاور بالا دارند را بتوان در دورهای پایین نیز انجام داد و دیگر نیازی به افزایش دور موتور جهت افزایش کشش نیست.

 مهم‌ترین امکاناتی که در ام جی ۳۶۰ توربو جهت افزایش سطح رفاه برای مشتریان در نظر گرفته شده هم به موارد زیر محدود می‌شود:

سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم‌های کنترل پایداری، سنسور باران، سنسور پارک عقب و فشار باد تایرها، ترمز کمکی، کنترل ترمز در پیچ، دیلایت، فرمان برقی، نمایشگر ۸ اینچی، اپل کارپلی، دوربین عقب، دو کیسه هوا، تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، آینه‌های کناری برقی با گرمکن، سانروف.

ام جی ۶ – MG 6

ام جی ۶ در واقع مدل به‌روزرسانی شده ‌ام جی ۵۵۰ بوده که از سال ۲۰۱۲ به بازار ما راه پیدا کرد. این خودرو در دو تیپ جی تی (فستبک) و مگنت (سدان) در ایران عرضه شد و تا سال ۲۰۱۴ در قالب مدل فیس قدیم به فروش خود ادامه داد. اما بعد از آنکه مدل فیس‌لیفت شده این خودرو با مدل ۲۰۱۵ به بازار ایران راه پیدا کرد، دیگر خبری از نمونه صندوقدار یا مگنت آن نبود و تنها نسخه جی تی یا فستبک در کشور عرضه شد.

ام جی و محصولات آن را در ایران + مشخصات فنی

ام جی ۶ به منظور تامین نیروی مورد نیاز خود دست به دامان موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر شده و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه را عهده‌دار وظیفه انتقال قدرت به سمت چرخ‌های جلو کرده است. البته نباید فراموش کنیم که مدل فیس قدیم این خودرو از جعبه‌دنده پنج سرعته اتومات برخوردار بود.

شتاب صفر تا صد ام جی ۶ نیوفیس معادل ۱۰ ثانیه اندازه‌گیری شده و نهایتا می‌توان تا ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت با این سدان چینی بریتانیایی سرعت گرفت. ضمنا ام جی جی تی برابر 7.7 لیتر بنزین نیاز دارد تا به طور متوسط مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

در لیست آپشن‌های ایمنی و رفاهی این خودرو هم نام تجهیزات مهمی مثل: کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم‌های کنترل هرزگردی و پایداری، سنسور باران، سنسور پارک جلو عقب و فشار باد تایرها، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتولایت، دیلایت، چراغ چرخشی، فرمان برقی با پدال شیفتر، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب ، ۶ کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۶ حالته برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک آینه‌های کناری تاشونده برقی با گرمکن و سانروف دیده می‌شود.

ام جی GS

ام جی و محصولات آن را در ایران + مشخصات فنی

به جرات می‌توان گفت یکی از جذاب‌ترین و اسپرت‌ترین کراس اوورهای چینی وارداتی به بازار ایران ‌همین ام جی gs است که طراحی نسبتا تهاجمی و جوان‌پسند را ارائه می‌دهد و به خوبی می‌تواند خود را در رده خودروهای به ظاهر لوکس و اصطلاحا باکلاس جا بزند.

ام جی جی اس یکی از پرقدرت‌ترین موتورها را در میان خودروهای خانوادگی وارداتی به خود اختصاص داده است. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ این کراس اوور قدرتی معادل ۲۱۷ اسب بخار به‌علاوه ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه و دو دیفرانسیل به سمت چرخ‌ها ارسال می‌کند. بنابراین می‌توان تا حدودی نیز روی قابلیت بیراهه نوردی این خودرو خانوادگی به دلیل دو دیفرانسیل بودن حساب کرد.

 شتاب صفر تا صد ام جی اس چیزی در حدود ۸.۷ ثانیه است و بیشترین سرعت آن نیز در شرایط استاندارد به حوالی ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. ضمنا جی اس در هر ۱۰۰ کیلومتر به چیزی در حدود ۸.۳ لیتر سوخت نیاز دارد. در لیست امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو چینی هم می‌توان موارد زیر را مشاهده کرد:

کروز کنترل، کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم‌های کنترل هرزگردی و پایداری، سنسور پارک عقب و فشار باد تایرها، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل ترمز در پیچ، دیلایت، اتولایت، فرمان برقی با پدال شیفتر، نمایشگر ۶.۱ اینچی، دوربین عقب ،شش کیسه هوا، دکمه تهویه اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، آینه وسط الکتروکرومیک آینه‌های کناری تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.

ام جی RX5

ام جی و محصولات آن را در ایران + مشخصات فنی

ام جی RX5 یکی از مناسب‌ترین کراس اوورهای چینی بود که در صورت تداوم عرضه می‌توانست فروش بالایی را در ایران تجربه کند. این خودرو طی سال ۹۷ و در پی همکاری شرکت خودروسازی فردا با سایک موتورز به صورت مونتاژ داخل روانه بازار شد اما به دلیل شروع تحریم‌ها و خروج ام جی از ایران، عرضه rx5 نیز در همان ابتدا به پایان خود رسید و فرجامی تراژیک را برای این خودرو شایسته رقم زد.

 Rx5 از لحاظ پلتفرم با ام جی اس تفاوتی ندارد و از همان پیشرانه استفاده می‌کند. حداکثر قدرت موتور این خودرو معادل ۲۱۷ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق جعبه‌دنده ۶ سرعته دو کلاچه با دو دیفرانسیل مجهز به قفل مرکزی به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود. بنابراین قابلیت آفرود مناسب نیز در rx5 موجود است. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۸.۲ ثانیه برآورد شده و بیشترین سرعت آن‌هم به حدود ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همچنین آپشن‌های رفاهی ایمنی نسبتا قابل قبول و شاخص نیز در لیست امکانات ام جی rx5 دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کنیم:

کروز کنترل، کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم کنترل پایداری، ضدواژگونی، سنسور پارک عقب و فشار باد تایرها، ترمز کمکی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل ترمز در پیچ، دیلایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، فرمان برقی با پدال شیفتر، نمایشگر ۸ اینچی، دوربین عقب ،شش کیسه هوا، استارت دکمه‌ای ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، آینه وسط الکتروکرومیک آینه‌های کناری تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.

در پایان باید اشاره کنیم سدان ام جی GT نیز در سال 2015 به صورت محدود روانه بازار ما شد که از لحاظ مشخصات فنی به مدل 360 توربو شباهت داشت اما ظاهری به مراتب اسپرت تر را ارایه می‌داد و واردات کم شمار سبب شد تا این سدان جذاب توفیق چندانی در ایران پیدا نکند.

برچسب‌ها:

نظر شما