شناسهٔ خبر: 50377694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رضایت صهیونیست‌ها از کودتای نظامی در سودان

تهران – ایرنا – منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که رژیم صهیونیستی از انجام کودتای نظامی در سودان راضی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از القدس العربی، روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» نوشت: یک منبع آگاه اسرائیلی که نامش ذکر نشده، از مواضع «جفری ولتمان» فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا که در توییتی کودتا در سودان را غیر قابل قبول خوانده بود و خواستار قطع کمک های آمریکا به این کشور شده بود، انتقاد کرد.

اسرائیل الیوم به نقل از این منبع صهیونیستی نوشته است: در شرایط کنونی سودان، بهتر است که آمریکا از ارتش و عبدالفتاح البرهان فرماندهی آن حمایت کند ونه ازعبدالله حمدوک نخست وزیر آن.

بنابر ادعای این منبع اسرائیلی: کودتا حتمی و اجتناب ناپذیر بود. مدت هاست که رئیس جمهور تحت حمایت ارتش و نخست وزیر در مسیرهای متناقضی حرکت می‌کنند، بنابراین واضح بود که به این مرحله برسد.

صبح دوشنبه رسانه های خبری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند. بر اساس گزارش ها گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش هایی نیز از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است. منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

نظر شما