شناسهٔ خبر: 50377689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقه اسلامی در خصوص نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با جمعی از نخبگان بیان کرد؛

امروز هر سه رئیس قوه مردمی هستند/ پیشنهاد راه‌اندازی سازمان حقوق بشر اسلامی را دادم

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقه اسلامی درباره نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: این جلسه در ادامه جلسات کارشناسی آقای اژه‌ای با نخبگان، کارشناسان و مدیران است و اولین جلسه نبود و حتی انتقاداتی صریح شفاف و بعضا گزنده مطرح شد.

صاحب‌خبر -

«محمد ساقیان»، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: متاسفانه در دوره های گذشته روسای قوا معمولا حلقه ارتباطی محدودی داشتند و چه رئیس‌جمهور و چه روسای مجلس و به طور خاص روسای قوه قضائیه، که باعث شد از برخی از اشکالات در درون مجموعه خود آگاه نباشند. در گذشته رئیس قوه قضائیه‌ای داشتیم که در طول 10 سال مدیریت خود حتی یکبار ملاقات مردمی نداشت و حتی یکبار از زندان ها بازدید نداشت و حتی یکبار با نخبگان و کارشناسان برخورد نکرد و از اشکالاتی که درون مجموعه‌اش بود، غفلت کرد و آنها را نادیده گرفت و هم کشور و هم خود مدیریت آسیب دید؛ دوران رئیسی دوره تحول در دستگاه قضا بود.

او افزود: خوشبختانه در دوره رئیسی ارتباط مردمی و ارتباط با نخبگان و بازدیدهای سرزده از مجموعه‌ها و زندان‌ها و گفتگوهای تخصصی و کارشناسی باعث شد هم امید به تحول افزایش پیدا کند و هم مدیران ارشد در جریان اشکالات ساختاری و اشکالات در رفتار نیروی انسانی و اشکالات قانونی در حوزه مسئولیت خود قرار بگیرند و این‌ها به تحول کمک می‌کند. در گذشته روسای جمهور به سفرهای استانی می‌رفتند ولی خوشبختانه دو رئیس اخیر قوه قضائیه سفرهای استانی می‌روند و این باعث می‌شود، مشکلات را از نزدیک ببینند.

ساقیان تصریح کرد: این جلسه در ادامه جلسات کارشناسی آقای اژه‌ای با نخبگان، کارشناسان و مدیران است و اولین جلسه نبود و حتی انتقاداتی صریح شفاف و بعضا گزنده مطرح شد. شناختی که از ایشان داشتیم اینطور است که سعه صدر بالایی دارند و مثل رئیسی و برخلاف روسای اسبق قوا هستند که با انتقادات ساده رسانه ای برآشفته می شدند ولی امروز هر سه رئیس قوا، مردمی هستند و سعه صدر بالایی دارند و هم به طور جدی انگیزه تحول را در خود نشان می‌دهند.

او اضافه کرد: در جلسه علی مطهری و عباس عبدی و احسان صالحی و بنده انتقاداتی داشتیم و دوستان دیگر هم صحبت‌هایی داشتند انتقادات من هم تند، صریح و شفاف بود و سعی داشتم ذهنیت ایشان را نسبت به چیزهایی که خود به آنها حساسیت دارند، بیشتر کنم از جمله مساله کارشناسی رسمی که معضلاتی برای مردم و دستگاه قضا ایجاد کرده و نیازمند تحول است.

ساقیان در پایان گفت: من پیشنهاد سازمان حقوق بشر اسلامی را مطرح کردم به جای اینکه، تنها تمرکز به مسائل بین‌المللی و پاسخ به اتهامات حقوق بشری باشد. همچنین بُعد داخلی تقویت شود و مرجع و پناهگاهی باشد برای کسانی که مورد ظلم و تضییع حقوق بشری قرار می گیرند و حقوق شهروندی آنها ضایع شده است. تلاش من بر این بود که اهمیت تحول در این بخش را متذکر شوم و پیشنهاد دادم ستاد حقوق بشر برای تغییر ساختار یک پنجره و درگاه برای دریافت شکایات مردمی ایجاد کند. من در مورد ظلم ساختاری در قوه قضائیه هشدار دادم اگر بخواهیم به معنای واقعی و حقیقی به چشم انداز مطلوب و آرمانی در قوه عدلیه برسیم باید این ظلم‌ها برچیده شود.

انتهای پیام/ 4

بیشتر بخوانید:

  • محصول مبارزه با فساد نباید تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باشد
  • پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه به مناسبت در گذشت علامه حسن‌زاده آملی

نظر شما