شناسهٔ خبر: 50377628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس یازدهم:

حذف ارز 4200 تومانی به راحتی امکان پذیر نیست/ نباید تولیدات داخلی را به حال خود رها کرد/ ارز ترجیحی میزان تقاضا را افزایش داده که به ضرر تولیدات داخلی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس یازدهم گفت: حذف ارز ترجیحی نیازمند بررسی و کارشناسی‌های متعدد میان مجلس و دولت است، به گونه‌ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا آن را اجرایی کنیم زیرا با آثار و پیامدهای جدی مواجه می‌شویم.

صاحب‌خبر -

«جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «برنامه مجلس برای کمک به دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی» گفت: حذف ارز 4200 تومانی به راحتی امکان پذیر نیست زیرا افزایش قیمت کالاهای وارداتی که با ارز 4200 تومانی تامین مالی می‌شوند را به همراه خواهد داشت که این افزایش قیمت، آثار و پیامدهای تورمی ایجاد می کند. حذف ارز ترجیحی نیازمند بررسی و کارشناسی‌های متعدد میان مجلس و دولت است، به گونه‌ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا آن را اجرایی کنیم زیرا با آثار و پیامدهای جدی مواجه می‌شویم.

او در خصوص آسیب‌های ارز 4200 تومانی به بدنه اقتصادی کشور ادامه داد: ارز ترجیحی میزان تقاضا را افزایش داده که به ضرر تولیدات داخلی است و منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای خاص شده و بستر فساد را فراهم کرده و مشکلات زیادی را به بار آورده است، با وجود آن‌که دولت چندین سال این ارز را در اختیار واردکنندگان قرار داده اما در نهایت کالاها با نرخ آزاد به دست مصرف کننده نهایی رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تخصیص این ارز، خسارات متعدد دیگری مانند هدر رفت منابع ارزشمند ارزی به بی‌ثمرترین شکل و توزیع وسیع رانت را در پی داشته شده است. باید در برخی از کالاها که به واردات وابستگی شدید دارد، ثمره ارز ترجیحی با نظارت دقیق به تولید کننده برسد و در کالاهایی که وابستگی چندانی به واردات ندارد با اعطای کارت اعتباری به مصرف کننده، موضوع را مدیریت کرد.

قادری در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی در طی این چند روز اخیر مطرح کرد: اینکه از کالای داخلی حمایت کنیم مطلب درستی است اما نباید تولیدات داخلی را به حال خود رها کرد تا به هر شکلی که خواستند قیمت‌گذاری کنند، وقتی محدودیتی را برای یک کالای خارجی مطرح می کنیم به معنای آن نیست که تولید داخل آزادی عمل داشته باشد و به هر قیمتی محصولات خود را به فروش برساند. باید شورای رقابت به این موضوع ورود و در قیمت‌گذاریها دخالت کند.

انتهای پیام/ 4

بیشتر بخوانید:

  • روال و شیوه قانونگذاری در مجلس شکل غلطی دارد/ ارائه پیشنهادات در پی گزارش کمیسیون درباره طرح شفافیت آرا رو به اتمام است/ مجلس باید شفافیت را از خود آغاز کند
  • آمریکا به برجام بازگرددFATFرا می پذیریم/ نگاه مجلس یازدهم به FATF بدبینانه است

نظر شما