شناسهٔ خبر: 50377596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

ماجرای لیلی مجنون‌های دوربینی که پول خرج می‌کنند/ ولنگاری فرهنگی که سبک زندگی مصرفی را به خوردمان می‌دهد

متاسفانه بلاگرهایی که در سبک لایف استایل در مجازی فعال هستند، در بی‌سوادی کامل به سر می‌برند اما در تمام مسائل به عنوان یک کارشناس اظهار نظر می‌کنند و اکثرا خودشان فقط در ظاهری که به نمایش گذاشته‌اند با همسرشان چون لیلی و مجنون هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ این اینترنت و فضای مجازی دیگر شده بلای جان خانواده‌ها و زندگی‌های مشترک، روزگاری که این فضا نبود زندگی‌ها قشنگ‌تر و پایداریش بیشتر بود اما از وقتی این فضا در بین مردم جای خودش را پیدا کرده، شده ویترینی برای به نمایش گذاشتن هرچه که هرکس در دست دارد. دیگر نمی‌توان خیلی خوشبین به قوام زندگی‌ها بود. هرکس یک موبایل در دست گرفته و با اشتراک گذاری همه لحظات خود سعی در به رخ کشیدن زندگی‌‌اش به دیگران دارد، هرچه دوز لاکچری بودنش بیشتر باشد، نگاه‌ها جلب می‌شود و بیشتر بر سر زبان‌ها میافتند. همین عکس گرفتن‌ها و انتشارش در صفحه شخصی اینستاگرام باعث شکل گیری پدیده‌ای به نام بلاگرهای "لایف استایل" شده است. برای بلاگر لایف استایل شدن چیز زیادی لازم نیست فقط یک شوهر می‌خواهد و یک خانه آنچنانی، البته زیاد هم آنچنانی نبود مهم نیست چراکه به مرور و فعالیت در اینستاگرام آنقدر پول به دست می‌آوری که بتوانی خانه و زندگی لاکچری بهم بزنی. نمونه‌هایش را به کرات دیده‌ایم مثل خانم کاف، ه.الف، ن.ع، خانم سین و ... .

کوثر

سی سی

با نگاهی به پست‌های قدیم این افراد و عکس‌هایی که در زمانی که هنوز اصطلاحا شاخ نشده بودند می‌اندازیم متوجه می‌شویم چقدر پول بلاگری به آن‌ها ساخته طوری که همه زندگی و وسایل‌ منزل‌شان را نو می‌کنند اما این‌بار با سلیقه‌تر. همان جمله معروف «پول همه چیز می‌آورد حتی سلیقه» دقیقا در اینجا صدق می‌کند و این بلاگرهای لایف استایل مصداق این جمله هستند. حتی گاهی خودشان از تغییرات دکور خانه‌هایشان هم فیلم و استوری می‌گیرند که چه‌طور یک خانه ساده با مبل‌های قدیمی و دور از سلیقه، تبدیل به یک خانه مدرن و امروزی می‌شود؛ و همه این‌ها را از راه بلاگری به دست آوردند.

حالا این بار کاری به درآمدشان نداریم و به زودی با شفافیت نحوه فعالیت فعالان فضای مجازی و نحوه کسب درآمد این افراد هم مشخص می‌شود اما حرف ما این بار سبک زندگی‌ است که این افراد به خورد جوانان امروز می‌دهند. آن‌ها دارند نوعی زندگی لاکچریِ دست نیافتنی و خاص را به جوانان می‌آموزند و خوشبختی را در همین قالب تعبیر می‌کنند و به دختر امروزی می‌گویند خوشبختی زمانی حاصل می‌شود که تو خانه آنچنانی داشته باشی، یک اتاق بزرگ فقط مخصوص لباس‌هایت باشد، همسرت تو را با یکی از جدیدترین موبایل‌ها سوپرایز کند و سالگرد ازدواج‌تان در بهترین رستوران شهر برگزار شود. زندگی را در این خلاصه می‌کنند که خوشبختی یعنی بعد از گذشت چندسال از زندگی مشترک، برای سالگرد ازدواج‌تان هزینه چند میلیونی پرداخت کنی، کلیپ ضبط کنی، عکس و فیلم‌هایش را در فضای مجازی منتشر کنی و با سایر بلاگرها به رقابت بپردازی، هرچه کلیپ خاص‌تر و لباس‌ها قیمتی‌تر، جشن سالگرد عروسی هم خفن‌تر...

تولدهای فرزندان‌شان که دیگر بماند؛ ماجرا دارد گفتن باردار شدن‌شان به همسر یا خانواده‌هایشان. برای این هم برنامه و فیلم دارند هرچند که ما دیگر دست‌مان آمده که همه این سوپرایزها و کلیپ‌های به ظاهر ناگهانی همگی برنامه‌ریزی شده است. قبل از اینکه فرزندان‌شان به دنیا آید مدتی فالوورهایشان را درگیر جنسیت جنین‌شان می‌کنند و جشن‌های تعیین جنسیت هایشان این بار وسیله‌ای برای چشم و هم چشمی می‌شود. چراکه خودشان هم با خودشان در عین اینکه می‌گویند باهم خوب و صمیمی هستند، رقابت زیادی دارند. نزدیک تولد می‌شود می‌رویم به سمت فیلمبرداری از سیسمونی تا اتاق عمل و لحظه تولد نوزاد، در نهایت هم ساخت یک کلیپ تولدِ چشمِ بقیه کورکنی که حالا برای صفحه اینستاگرام آماده شده است. درواقع بچه‌دار شدن را هم سخت و لاکچری می‌کنند و به مخاطب می‌فهمانند که بچه دار شدن به این راحتی‌ها نیست باید برای هر ماه از آن 9 ماه بارداری هزینه‌ کنی تازه ماجرای اصلی هم برای روز تولد و بعد از آن شروع می‌شود. در شرایطی که کشور با مشکل جمعیت روبه رو شده و همواره دولت خانواده‌ها و زوج‌های جوان را به فرزندآوری تشویق می‌کنند این بلاگرها که زندگی‌شان متاسفانه شده الگوی زوجین جوان امروز، نه تنها در عمل فرزندآوری را سخت نشان می‌دهند بلکه خودشان نیز به عنوان یک کارشناس همه فن حریف در هر موضوعی اظهار نظر می‌کنند در همین مسئله فرزندآوری جوری از سختی مادر شدن و بچه داری و مزایای تک فرزندی می‌گویند که مخاطب‌هایش را بی میل از تولد فرزند دیگر می‌کنند.

صبا

نگین

آنچه که امروز خطر آفرین شده، تاثیرات بیش از اندازه بلاگرها بر سبک زندگی جوانان است. روزگاری که اینستاگرام نبود و بلاگری نداشتیم بازیگران و خواننده‌ها به عنوان یک الگو برای جوانان تبدیل شده بودند که آن هم خودش معضلات زیادی داشت اما حالا دیگر بلاگرها به لیست افرادی که جوان امروز از آن الگو می‌گیرد اضافه شده و متاسفانه از آنجایی که اکثر این افراد، خصوصا آن‌هایی که در سبک لایف استایل در مجازی فعال هستند، در بی‌سوادی کامل به سر می‌برند در همه مسائل به عنوان یک کارشناس اظهارنظر می‌کنند و اکثرا خودشان فقط در ظاهری که به نمایش گذاشته‌اند با همسرشان چون لیلی و مجنون هستند. لیلی و مجنون‌های دوربینی، یعنی فقط جلوی دوربین بلدند عاشقی کنند و به رخ دیگران بکشند.

هانیه

فضای مجازی و ولنگاری فرهنگی

فرشته روح‌افزا، پژوهشگر حوزه خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره تاثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی، گفت: فضای مجازی دچار ولنگاری فرهنگی شده که در آن هیچ شکی نیست، رهبر معظم انقلاب واژه ولنگاری را برای فضای مجازی را به کار بردند که واقعا حق کلام در این واژه ادا شده است.

او افزود: فضای مجازی در حقیقت، جایگاهی برای تجمل گرایی، غرب زدگی، زندگی‌های بی ثبات و ... شده که مشکلات زیادی را برای جوانان ایجاد کرده و این مسئله بسیار مسلم است هرکس در فضای مجازی سیر می‌کند مواردی را که بنده اشاره کردم را شاهد است.

روح‌افزا با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که فضای مجازی آن را تحت تاثیر قرار داده سبک زندگی و ترویج تجمل‌گرایی است، ادامه داد: افرادی که ما از درون‌شان با خبر نیستیم و با دروغ‌های آشکار زندگی‌هایشان را به نمایش می‌گذارند علاوه بر آن در فضای مجازی شاهد انواع پوشش‌های غلط، افراط و تفریط، روش زندگی و... هستیم. چندین هزار بار در این باره صحبت شده و همگی بر آن اشراف داریم.

این پژوهشگر حوزه خانواده با بیان اینکه فضای وحشتناک اینستاگرام جایی برای جولان همه گروه‌ها شده، اضافه کرد: گروه‌های غیر اخلاقی بسیار منحرف در این فضا فعالیت می‌کنند و متاسفانه بیشتر هم جوانان به این فضا رجوع می‌کند اما نمی‌توانیم این فضای مجازی را حذف کنیم چراکه امکان پذیر نیست و نمی‌شود فضای مجازی نباشد بلکه باید این فضا را برای جوانان اصلاح کنیم.

او با تاکید بر اینکه درحال حاضر که دولت آقای رئیسی بر سر کار آمده در گام اول باید کاری کنند که شورای عالی فضای مجازی شکل درستی بگیرد، افزود: علاوه بر این وزارت ارتباطات در این رابطه باید قدم جدی بردارد، فضای مجازی قابل کنترل و آگاهی بخشی است اما این نوع آگاهی رسانی که در حال حاضر صورت می‌گیرد نتیجه بخش نبوده است و نمی‌تواند گفتمان صحیح و اغنا کننده را با جوانان ایجاد کند پس باید به صورت واقعی اثرات تخریبی فضای مجازی در بخش‌های مختلف بررسی شود بعد از آن برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

روح‌افزا ادامه داد: به نظر بنده باتوجه به اینکه شخص رئیس جمهور دغدغه فرهنگی دارند، به همراه وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه و قوه مقننه به این موضوع ورود پیدا کنند. در واقع باید قوانینی در این زمینه توسط قوه مقننه به تصویب برسد و قوه قضاییه نیز مجازاتی را در این رابطه درنظر بگیرد تا فضای مجازی سر و سامان پیدا کند.

تصویب قوانین درست در این زمینه و اجرای آن توسط دستگاه‌های می‌تواند در جلوگیری از روند فعلی فضای مجازی موثر باشد و می‌توان امیدوار بود برنامه‌های مدون و درستی در زمینه کاهش آسیب‌های موجود در فضای مجازی شکل خواهد گرفت.

ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع تاثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره برنامه کمیسیون متبوع خود در حوزه تاثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی، گفت: بحث سبک زندگی و ارتباط آن با فضای مجازی یکی از موضوعات جدید و نو است که باید در چارچوب دیدگاه امروز مردم زیرساخت آن را فراهم کنیم چراکه مردم باید با فضای مجازی زندگی کنند.

او افزود: شرایط زندگی امروز مردم در قالب فضای مجازی اگر متنوع و به روز نباشد ما اصل فضای مجازی را درک نکردیم به همین منظور کمیسیون اجتماعی در این بخش‌ها بحث زیادی کرده است. باید براساس چارچوبی که رهبر انقلاب درخصوص سبک زندگی اعلام کردند زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا زندگی ایرانیان در قالب فضای مجازی به درستی و به دور از هر نوع آسیبی شکل بگیرد.

بابایی افزود: کمیسیون اجتماعی به تجزیه و تحلیل سبک زندگی ایرانی به شیوه جدید پرداخته و مورد بررسی قرار داده است و در صورتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این زمینه طرحی را آماده کرده باشد کمیسیون اجتماعی در قالب طرح های دو فوریتی و ... با اولویت به صحن علنی مجلس ارسال خواهد کرد.

اگر مسئولان امر به زودی به این وضعیت آشفته فضای مجازی، ولنگاری‌های صورت گرفته در این فضا، تبلیغات غلط و سو علیه زندگی مشترک و فرزندآوری، ترویج سبک زندگی مغایر با فرهنگ ایرانی_اسلامی و ... ورود نکنند و به تولید محتوا درست دست نزنند مشخص نیست آخر و عاقبت زندگی‌های زوجین جوان به کجا ختم می‌شود این نسخه‌های من درآوردی بلاگرهای اینستاگرامی آخر هم کار دست خودشان و هم قشر جوان امروز ما می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد داشتن الگوی مناسب در فضای مجازی و تولید محتوای درست و حضور فعال متخصصان در این زمینه به شدت احساس می شود.

انتهای پیام/ 7

بیشتر بخوانید:

  • شکایت وکیل رابرت دنیرو از همسر سابقش
  • اگر در این شرایط هستید، اصلا آمادگی ازدواج را ندارید

نظر شما