شناسهٔ خبر: 50377582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با درخواست برخی اعضا؛

شورای امنیت درباره کودتای سودان نشست اضطراری برگزار می کند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری درباره تحولات سودان و وقوع کودتا در این کشور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در واکنش به تحولات سودان و وقوع کودتا در این کشور، اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری درباره تحولات سودان شدند.

گفته شده درخواست نشست اضطراری شورای امنیت از سوی انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه برای روز سه شنبه مطرح شده است.

صبح روز دوشنبه رسانه‌های منطقه‌ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کرده اند.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا کنون نظامیان بر سر قدرت بوده اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

نظر شما